جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱
کد خبر: ۵۰۵۸۵

آمریکا:‌ نفت و گاز را تحریم نمی‌کنیم

آمریکا:‌ نفت و گاز را تحریم نمی‌کنیم
قیمت نفت روز چهارشنبه پس از صعود به بالاترین سطح هفت ساله خود از نفس نفس افتاد، زیرا مشخص شد که موج اول تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه به دلیل اعزام نیرو به شرق اوکراین، عرضه نفت را مختل نمی‌کند و نیز احتمال بازگشت ایران به بازار بیش از پیش تقویت شده است.

به گزارش رویترز افزایش احتمال بازگشت نفت خام ایران به بازار، در شرایطی که تهران و قدرت‌های جهانی در آستانه احیای توافق هسته‌ای قرار دارند، قیمت‌ها را که در جلسه قبل به بالاترین حد هفت ساله خود رسیده بود، مهار کرد.

 

قیمت نفت خام برنت پس از افزایش به ۹۹دلار و۵۰ سنت در روز سه شنبه، با ۱۳ سنت یا یک دهم درصد کاهش به ۹۶/۷۱ دلار در هر بشکه رسید.

 

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) هم پس از رسیدن به۹۶ دلار در روز سه شنبه، با ۶ سنت یا یک دهم درصد کاهش به ۹۱/۸۵ دلار در هر بشکه رسید.

 

قیمت‌ها روز سه‌شنبه به دلیل نگرانی‌ها مبنی بر اینکه تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل اعزام نیرو به دو منطقه جداشده در شرق اوکراین ممکن است به منابع انرژی ضربه بزند، افزایش یافت، اما ایالات متحده تصریح کرد که تحریم‌ها بخش انرژی روسیه را هدف نخواهد گرفت.

 

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اواخر روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «تحریم‌هایی که امروز اعمال می‌شود و ممکن است در آینده نزدیک اعمال شود، جریان نفت و گاز را هدف قرار نمی‌دهد و نخواهد داشت.» تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا در روز سه شنبه بر بانک های روسیه متمرکز بود.

 

دلیل دیگر کاهش قیمت‌، بازگشت احتمالی بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت خام از ایران بود، زیرا دیپلمات‌ها می گویند ایران و قدرت‌های جهانی در آستانه دستیابی به توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران هستند.

 

ویوک دار، تحلیلگر ارشد بازار در این رابطه معتقد است:‌مساله‌ای که همچنان مبهم است این است که ایران به صورت عملی تا چه میزان قادر است صادرات خود را افزایش دهد.

 

او گفت که دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها که با هم اوپک پلاس نامیده می‌شوند، به دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی در زیرساخت های نفتی، برای دستیابی به اهداف تولید خود با مشکل مواجه شده‌اند و ایران نیز ممکن است با همین مشکل مواجه شود.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!