شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۷۸۲۸

طلاهایی که پنهان می ماند

طلاهایی که پنهان می ماند
استاندار خراسان رضوی گفته است زن های خراسانی طلا بفروشند و خرج خانواده ها را بدهند.

این روزها خبرهای جنجالی بسیاری در شبکه های اجتماعی منتشر می شوند که تعجب و ناراحتی مردم را برمی انگیزند. یکی از این خبرها مربوط به اظهارات استاندار خراسان رضوی است که گفته بود «زنان خراسانی طلاهای خود را بفروشند و خرج خانواده ها را بدهند.» پس از اعتراضات کاربران اینترنتی، او گفت که منظورش فروش طلا نبوده بلکه به اعتقاد «رزم حسینی»این طلاهای راکد موجود در خانواده های خراسانی، می تواند به بانک‌ها به عنوان وثیقه و ضامن منتقل شده، سپس بانک به ارزش ریالی طلا به خانواده وام بدهند. استاندار خراسان رضوی زیورآلات زنان خراسانی را از ظرفیت های راکد اعلام کرد و گفت که خانواده ها از این ظرفیت برای حل مشکلات شان استفاده کنند!«علیرضا رزم حسینی»، استاندار خراسان رضوی، در جلسه بررسی اقدامات پنج معین اقتصاد مقاومتی، با بیان این مطلب، گفت: هم‌اکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش زیورآلات بانوان خراسانی برآورد می‌شود.او افزود: «خانواده‌ها می‌توانند از این ظرفیت و دارایی راکد برای حل مشکلات خود در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی استفاده کنند.»

نمونه تاریخی که تکرار نمی شود

در واقع طلاها به بانک ها منتقل شوند و در ازای نگهداری از آنها وامی به خانواده ها پرداخت شوند. اما در شرایط کنونی کشور مردم حتی از اینکه طلاهای خود را در بانک کارگشایی گذاشته و در ازای آن وامی با بهره ۱۸درصدی دریافت کنند خودداری می کنند. در واقع مردم اعتمادی به دولت ندارند. این در حالی است که روزگاری همین مردم در دوران «مصدق» زمانی که او «اوراق قرضه ملی» چاپ کرد و از مردم درخواست کرد با خریداری آن به دولت کمک کنند، با فروش طلاهای خود، به خریداری اوراق قرضه مصدق پرداختند. در واقع او بدون هیچ انکار و تظاهری از مردم درخواست کمک کرد، این درخواست را نه توجیه کرد و نه تکذیب. مردم نیز نه تنها اعتراضی نکردند بلکه به کمک دولت «محمد مصدق» شتافتند. در نمونه بین المللی نیز سال گذشته نیز زمانی که «اردوغان» از مردم ترکیه درخواست کمک کرد، مردم این کشور با فروش طلاها و دلار به کمک دولت آمدند. اما مردم ایران به دولت تدبیر و امید و دولتمردان اعتماد ندارند، بنابراین نه تنها به گفته استاندار خراسان رضوی عمل نمی کنند بلکه اعتراضات چنان شدت می گیرد که او ناچار به تکذیب گفته های خود می شود.

طلا جای وثیقه و ضامن

سخنان استاندار خراسان رضوی در حالی یک روز بعد تکذیب شد که در تشریح آن خبرهای دیگری منتشر شد.ا

ایده استاندار خراسان رضوی، طرحی در حد یک ایده است که به بانک مرکزی هم اعلام شده است؛ بنابراین طرح «بانک طلا» خواهان ایجاد منابع مالی براساس سرمایه‌های راکد خانگی است.

خانواده‌‌ها از این مسیر می‌توانند با وام‌های بانکی اشتغال‌های خانگی ایجاد کنند؛ بنابراین طلا بعد از ارائه به بانک، برای دریافت تسهیلات و وام می‌تواند به سرمایه اولیه برای تولید و اشتغال‌زایی تبدیل شود.

مصدق و اوراق قرضه

در سال 1329 هنگامی که قانون ملی شدن نفت تصویب شد و نخست وزیر انگلستان چرچیل بود، و بریتانیا دنیا را علیه ایران بسیج کرده بود. بعد از ملی شدن نفت و اخراج مدیر بریتانیایی شرکت نفت آبادان، تحریم‌های نفتی علیه ایران آغاز شد. هیچ کشوری حق خرید نفت از ایران را نداشت. یک کشتی ایتالیایی خریدار نفت در عدن متوقف و نفت آن توسط انگلیس مصادره شد. شرکت‌های آمریکایی اعلام کردند که از خرید نفت ایران معذورند.

او در نیمه دوم سال 1330تصمیم گرفت کسری بودجه را به کمک مردمجبران کند. در همین هنگام اوراقی به نام قرضه ملی چاپ شدند. جریان این اوراق به این گونه بود که مردم بیایند 100 ریال به دولت قرض بدهند و یک سال بعد اصل پول را با %6 سود (جایزه) پس بگیرند. استقبال از قرضه ملی به شدت زیاد بود. حتی گفته می‌شود برخی حاضر به نگهداشتن کوپن قرضه خود نمی‌شدند (یعنی پول را به دولت هدیه می‌دادند و پس نمی‌گرفتند).مصدق توانست تورم را تک رقمی نگهدارد. در واقع کاری که امروز در نظر دولت‌مردان شق‌القمر محسوب می‌شود؛ شاید کمترین دستاورد دولت محمد مصدق باشد. عامل اصلی موفقیت مصدق، حمایت مردم بود. شاید اگر مردم در آن زمان فداکاری نمی‌کردند؛ مصدق یک‌ماه هم دوام نمی‌آورد.

مردم ترکیه به کمک اردوغان شتافتند

مرداد ماه سال گذشته بود که اردوغان از مردم کشور خود درخواست کمک کرد. برخی از شهروندان ترکیه در پی دعوت چند باره رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه مبنی بر فروش دلارها و طلاهای خود برای افزایش قدرت پول ملی این کشور، به این دعوت پاسخ مثبت داده و با حضور در صرافی‌ها و طلافروشی‌ها، دلارها و طلاهای خود را به لیر تبدیل کردند.تصاویر زیر از صف صرافی‌ها و طلافروشی‌ها در شهرهای مختلف ترکیه برای تبدیل دلار و ارزهای خارجی و طلا به لیر است. اما سوال اصلی همچنان این است که مردمی که در طول تاریخ برای پرداخت غرامت به روسیه با طلاهای خود به به کمک عباس میرزا آمدند و در تاریخ معاصر پشتوانه دولت ملی مصدق شدند ، چرا اکنون در مقابل درخواست کمک (هر چند بسیار بد بیان شده) استاندار خراسان رضوی چنان برآشفته می شوند؟ سوالی که دولتمردان وقت ایران اکنون باید به جد از خود بپرسند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!