شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۶۲۰۸

خسارت قطعی اینترنت در کشور چقدر است

خسارت قطعی اینترنت در کشور چقدر است
پس از پنج روز، محدودیت دسترسی به اینترنت جهانی همچنان برقرار است. این مساله تا جایی ادامه پیدا کرده که «سازمان ملل متحد» به قطعی اینترنت در ایران واکنش نشان داده و خواهان برقراری مجدد اینترنت در ایران و احترام به حق آزادی بیان در ایران شده است. محدودیت دسترسی به شبکه‌ها و سایت‌های عرضه شده در بستر سایبری، موجب نارضایتی فعالان این حوزه شده است؛ به خصوص کسانی که در بستر وب به فعالیت اقتصادی و کسب درآمد می‌پرداختند. کسب و کارهای زیادی با سرمایه‌گذاری قابل توجه برای ارائه خدمات به مردم در بستر اینترنت ایجاد شده که قطعی اینترنت آنان را با مشکل مواجه کرده است. برآوردهای غیررسمی نشان می‌دهد که قطع اینترنت در ایران تاکنون خسارتی بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف وارد کرده است.

فراز : محدودیت دسترسی به اینترنت جهانی برای کاربران ایرانی همچنان برقرار است. محدودیت دسترسی به شبکه‌ها و سایت‌های عرضه شده در بستر سایبری، موجب نارضایتی فعالان این حوزه شده است؛ به خصوص کسانی که در بستر وب به فعالیت اقتصادی و کسب درآمد می‌پرداختند. کسب و کارهای زیادی با سرمایه‌گذاری قابل توجه برای ارائه خدمات به مردم در بستر اینترنت ایجاد شده که قطعی اینترنت آنان را با مشکل مواجه کرده است. برخی برآوردهای غیررسمی میران خسارت قطع اینترنت در ایران تا ۹۰۰ میلیارد تومان تخمین می‌زند.

اصرار بر محدودیت بیشتر

«غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه، روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره قطعی اینترنت گفت: «تصمیم اخیر تصمیم قوه قضاییه نبوده و مرجع امنیت ملی کشور بود. اقتضا این بود که ما اجازه ندهیم دشمن از این فضا برای رسیدن به اهداف خودش و آسیب رساندن به سرمایه‌های مردم استفاده کند. تصمیم غیرمراجع قضایی بوده و تدابیر بعد با همان مرجع است. ما مدعی‌ هستیم تصمیم دیرهنگام اجرا شد و اگر قدری زودتر اجرا میشد حوادث اخیر کمتر رخ می‌داد و نسبت به برخی از مراکز تدابیری برای استفاده از اینترنت شده است.»

خسارت به ۴۶۰۰ استارت‌آپ

این در حالی است که به گفته «سورنا ستاری» معاون علمی رییس‌جمهوری در حوزه‌هایی چون هوا و فضا و سلول‌های بنیادی که موفقیت‌های بسیار باعث شده ۴۶۰۰ شرکت و استارتاپ در زمینه‌های مختلف فعال شود. در خصوص قطعی اینترنت و آسیب آن به حوزه استارتاپ‌ها نیز گفت: ان‌شاءالله این مشکل برطرف خواهد شد.

بروز مشکل در زیرساخت‌ها

«مصطفی کواکبیان» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی دیروز خود در مجلس گفت: موضوع فیلترینگ و خطوط اینترنتی ضربه‌ مهلکی به اقتصاد کشور می‌زند. اکنون بیمارستان‌ها و موضوع صادرات و واردات در این حوزه به شدت مشکل دارد. به گزارش برخی داروخانه‌های هلال احمر، قطعی اینترنت باعث کندی فاصله دریافت نسخه تا تحویل دارو به بیماران شده است.

مشکل در سوخت‌رسانی

«ناصر رئیسی‌فرد» رییس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تامین فرآورده‌های نفتی در گفتگو با ایلنا گفت: قطعی اینترنت، خرید سوخت را برای جایگاه‌داران نیز با مشکل مواجه کرده است. بسیاری از رانندگان به علت نداشتن امنیت از انتقال سوخت به جایگاه‌ها امتناع می‌کنند، حمل بار با مشکل مواجه شده و این ممکن است باعث شود برخی جایگاه‌ها به دلیل نرسیدن سوخت تعطیل شوند.

مشکلات برای شرکت‌های خارجی

به گزارش ایلنا به نقل از ان.اچ.کِی، محدودیت شدید دسترسی ایران به اینترنت برای شرکت‌های ژاپنی که در ایران فعالیت می‌کنند، مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. شعبه مرکز تجارت ژاپن در تهران، در این خصوص اعلام کرد: دسترسی به ایمیل و سایت‌های خبری از شنبه گذشته مسدود شده‌ و در این شرایط برقراری ارتباط با مشتری و دفتر مرکزی این شرکت در ژاپن تقریباً غیرممکن است. وی افزود: امیدوارم هر چه سریع‌تر اوضاع به حالت عادی برگردد.

دفتر سازمان تجارت خارجی ژاپن در تهران می‌گوید: در حال حاضر حدود ۳۰ شرکت و سازمان ژاپنی در ایران فعالیت می‌کنند. در این شرایط بسیاری از آنها با مشکلات مشابه روبه‌رو هستند.

شبکه ملی اطلاعات

مصوبه «راه اندازی شبکه ملی اطلاعات» در دی ماه سال ۱۳۹۲ به «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» برای اجرا ارائه و پس از آن در سال ۱۳۹۵ الزامات مربوطه تدوین و ابلاغ شد. این طرح به عنوان بحث «پدافند غیرعامل» (استقلال از شبکه اینترنت بین‌الملل) پیگیری شد و زیرساخت‌ها به نحوی آماده شد که هر زمان اینترنت به طور عمدی قطع شود، فعالیت‌های مربوطه در بستر شبکه ملی انجام شود.

برخی از سیاستمداران بر این باورند اگر شبکه ملی اطلاعات به طور کامل و موثر راه می‌افتاد، در شرایط کنونی می‌توانستیم آن را جایگزین اینترنت کنیم. بسیاری از خدماتی که پیش از این دسترسی به آن‌ها از طریق اینترنت با سهولت انجام می‌شد به سختی قابل انجام یا امکان‌پذیر نیست.

هر چند بخشی از خدمات ارائه شده در اینترنت به مردم، اکنون از طریق اینترانت (شبکه ملی اطلاعات) امکان‌پذیر است، اما کارشناسان گله‌مندی مردم از شرایط به وجود آمده را به جا می‌دانند؛ چرا که نه زیرساخت‌های کشور و نه مردم برای شرایط کنونی از قبل آماده نشده‌اند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!