جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۴۹۹۹۷
سخت‌گیری شدید در پکن برا یمقابله با امیکرون

پلیسی‌ترین المپیک تاریخ!

پلیسی‌ترین المپیک تاریخ!
شرکت‌کنندگان از لحظه‌ای که از هواپیما پیاده می‌شوند تا زمانی که سوار پرواز برگشت می‌شوند، محدود به «حلقه بسته» خواهند بود. آنها در طول اقامت خود بدون هیچ گونه تماسی با جمعیت بومی چین با هم رقابت می‌کنند، کار می‌کنند، می‌خورند و می‌خوابند.

تا گشایش بازی‌های المپیک زمستانی تنها دو هفته دیگر باقی مانده است و در خارج از سالن‌های المپیک پکن، بنرها و تزئینات برافراشته است. در کنار این‌ها اما ردیف‌های طولانی نرده‌های فلزی و پست‌های نگهبانی، پایتخت چین را در برگرفته‌اند و هر کسی را که دارای گواهینامه‌ رسمی واکسیناسیون و عدم ابتلا به کرونا نیست دور می‌کنند.

 

پکن که دو سال است تا حد زیادی از دیگر نقاط جهان جدا شده بود، حالا خود را برای ورود هزاران ورزشکار المپیکی، مقامات، روزنامه‌نگاران و کارکنان پشتیبانی خارجی آماده می‌کند - از جمله از کشورهایی که نوع بسیار قابل انتقال ویروس کرونا موسوم به امیکرون در آنها موج می‌زند.

 

اینکه آیا مقامات چینی می‌توانند بازی‌ها را در برابر کووید ایمن نگه دارند و از سرایت و شعله‌ور شدن کرونا در پکن جلوگیری کنند، آزمون نهایی استراتژی چین برای مقابله با کووید است. اقدامات پیشگیرانه و کنترلی سختگیرانه توسط حزب کمونیست حاکم به عنوان اثبات برتری نظام سیاسی اقتدارگرایانه آن تبلیغ می‌شود. این راهبرد در دو سال گذشته میزان عفونت و مرگ و میر را پایین نگه داشته است - اما همچنین قرنطینه‌های سختی را بر میلیون‌ها نفر تحمیل کرده و چین را از جهان منزوی کرده است.

 

و اکنون، پکن همان اقدامات را در المپیک اعمال می‌کند. برای محدود کردن گسترش عفونت، کل بازی‌ها را در داخل چیزی که مقامات آن را «سیستم حلقه بسته» می‌نامند، مهر و موم کرده‌اند - حبابی که کاملاً از بقیه شهر جدا شده است. این قرنطینه بدون شک جاه‌طلبانه ترین نوع قرنطینه‌ای است که تاکنون انجام شده است. لیگ والیبال آمریکا (NBA) کاری مشابه را انجام داد، زمانی که یک منطقه قرنطینه در داخل «دیزنی ورلد» در شهر اورلاندوی ایالت فلوریدا ایجاد کرد، که برای ایمن نگه‌داشتن بازیکنان و کارکنان برای مراحل پایانی فصل ۲۰۱۹ طراحی شده بود. اما آنچه که پکن در حال انجام آن است در سطح دیگری است. در حالی که «حباب» NBA حدود ۳۵۰ بازیکن از ۲۲ تیم را در خود جای داده بود، حباب پکن پذیرای حدود ۱۱هزار نفر از سراسر جهان است -- و آنها از طریق سه منطقه مسابقه تا فاصله ۱۱۱ مایلی (۱۸۰ کیلومتری) از هم تردد خواهند کرد.

 

ایمن سازی حباب به نیروی انسانی عظیم، برنامه‌ریزی دقیق، نظارت فراگیر و اجرای دقیق دولت نیاز دارد - و ورود امکون فقط آن را چالش برانگیزتر کرده است. در حال حاضر، ویروس کرونا در ورودی های اخیر المپیک در پکن، هم در فرودگاه و هم در داخل حلقه بسته شناسایی شده است.

 

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در بیانیه‌ای اعلام کرده که تاکنون ۱/۵۳ درصد از آزمایش‌های انجام شده در بدو ورود مثبت بوده است، در حالی که ۲./.  درصد از آزمایش‌های غربالگری معمولی که در داخل حلقه بسته انجام شده، مثبت بوده‌اند.  در این بیانیه آمده است: «همه موارد شناسایی شده تا کنون ظرف ۵ روز پس از ورود ثبت شده‌اند بنابراین به عنوان ویروس وارداتی (قبل از ورود به پکن) ارزیابی می‌شوند. هیچ عفونتی در حلقه بسته رخ نداده است.»

 

طبق برنامه رسمی بازی‌های زمستانی پکن، از روز جمعه، بیش از ۲ هزار شرکت کننده از جمله ورزشکاران، مقامات، اعضای کمیته جهانی المپیک و رسانه‌ها وارد پکن شده‌اند. این در حالی است که هزاران داوطلب و کارمند چینی روزها، اگر نگوییم هفته‌ها، را در حلقه بسته سپری کرده‌اند.

 

شرکت‌کنندگان از لحظه‌ای که از هواپیما پیاده می‌شوند تا زمانی که سوار پرواز برگشت می‌شوند، محدود به «حلقه بسته» خواهند بود. آنها در طول اقامت خود بدون هیچ گونه تماسی با جمعیت بومی چین با هم رقابت می‌کنند، کار می‌کنند، می‌خورند و می‌خوابند.

 

«حلقه بسته» شامل مجموعه‌ای از ورزشگاه‌ها، سالن‌های کنفرانس و بیش از ۷۰ هتل است که در مرکز شهر پکن حصارکشی شده و توسط پلیس محافظت می‌شود. این حلقه حتی سیستم حمل و نقل ویژه خود را با ۴۰۰۰ وسیله نقلیه برای جابجایی شرکت کنندگان از مکانی به مکان دیگر نیز دارد.

 

به جای یک حباب غول پیکر المپیک، سیستم از شبکه‌ای از «مینی حباب‌» های به هم پیوسته تشکیل شده است. آنها در سه منطقه متمرکز شده اند: مرکز شهر پکن، جایی که مسابقات روی یخ و مراسم افتتاحیه و اختتامیه برگزار می‌شود. منطقه حومه یانکینگ، مکانی برای اسکی آلپاین و پرش. و ژانگجیاکو (Zhangjiakou) شهری در استان همسایه «هبی» که میزبان اسکی نوردیک و عمده مسابقات اسکی آزاد و اسنوبرد خواهد بود.

 

این سه منطقه توسط قطارهای پرسرعت و بزرگراه‌ها به هم متصل شده‌اند. برای حفظ جدایی، حتی قطارها نیز فقط در مبدا و مقصد ایستگاه دارند و در بین راه توقف نمی‌کنند. به اتوبوس‌های «حلقه بسته» هم خطوط ویژه‌ای اختصاص داده می‌شودو اگر رانندگانی که در المپیک حضور ندارند وارد این خطوط شوند، جریمه خواهند شد.

 

منبع خبر : سی‌ان‌ان
منبع: سی‌ان‌ان
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!