جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۴۴۷۶۵
کامیبز نوروزی در گفت‌وگو با فراز:

فساد در فوتبال ویترین وضعیت اقتصادی و سیاسی است

فساد در فوتبال ویترین وضعیت اقتصادی و سیاسی است
یک حقوق‌دان معتقد است طبق مقررات فیفا مراجع دولتی اجازه ورود به موضوعات فوتبالی را ندارند مگر آنکه «جرمی» در جریان این ورزش رخ داده باشد.

شرط‌بندی، تبانی، قراردادهای مشکوک، داوری‌‎های جهت‌دار و ... در فوتبال ایران عریان‌تر از گذشته شده است. اگر به اخبار این فصل لیگ‌های فوتبال به ویژه لیگ‌های دسته اول و دوم و سوم نگاهی بیندازیم می‌بینیم در اکثر هفته‌ها مربیان و مسوولان تیم‌های فوتبال همواره به دست‌های پشت پرده در فوتبال که نتایج بازی‌ها را تغییر می‌دهند اشاره و از آنها گلایه می‌کنند و از مسوولان فوتبال ایران و همچنین مسوولان قضایی کشور درخواست کرده‌اند که به این موضوع ورود کنند تا از گسترش بازی‌های مافیایی و تبانی و شرط‌بندی در فوتبال ایران جلوگیری بشود ولی هرچه به جلو می‌رویم می‌بینیم که نه‌تنها اصلاحاتی در این زمینه انجام نشد بلکه شاهد افزایش اعتراض‌ها به این چالش شده‌‎ایم.

 

در هفته گذشته فوتبال ایران شاهد ۲ خبر مهم در حوزه دستان پشت پرده که فوتبال ایران را هدایت می‌کنند بودیم. در بازی نفت مسجد سلیمان و ذوب‌آهن اصفهان این محمود فکری، سرمربی نفت مسجد سلیمان بود که بعد از پایان بازی که تیم ذوب آهن توانست این بازی را ۳ بر ۲ ببرد، با اتهام‌زنی به بازیکنانش گفت که «به آنها مشکوک است.» او در نشست خبری پایان بازی عنوان کرد که به نمایش بازیکنان تیمش در نیمه اول مشکوک است. فکری در این زمینه ادامه داد: «در مقابل ذوب آهن، فوتبال کشور شاهد یک بازی ناپاک بود که زور تیم ما(نفت مسجدسلیمان) به دستان پشت پرده نرسیده است.» او همچنین از کمیته اخلاق خواست تا به اتفاقات این مسابقه ورود کند. فکری البته در پاسخ به سوال خبرنگاران که از او خواستند، نام بازیکنانی که مشکوک است را ببرد، سکوت کرد و در ادامه او دوباره اصرار داشت که مشکوک بازی کردن بازیکنانش مشخص است، او معتقد است اگر اسمی از بازیکنی برده شود، تاثیری ندارد و نهادهای نظارتی باید برای حل این بحران ورود کنند.

 

فساد سازمان یافته در ایران هر هفته در حال عریان‌تر شدن است و حالا دیگر بسیاری معتقدند که در مقابل تبانی و شرطبندی فوتبال ایران نمی‌توان ایستادگی کرد و این موضوع می‌تواند در آینده فوتبال ایران نقش زیادی داشته باشد. اگر فدراسیون فوتبال در این مورد نمی‌تواند دخالت کند لازم است مراجع قضایی و حقوقی برای مبارزه با این فساد سیستماتنیک وارد میدان بشود.

 

اما این تنها خبر در خصوص تبانی و مافیای حاضر در فوتبال نبود. در لیگ دسته اول فوتبال در بازی بین گل ریحان البرز و شهرداری آستارا هم اتفاقات عجیبی رخ داد.

در این بازی «محمد زارع فومنی» از شخصیت‌های سیاسی که وارد فوتبال هم شده و همچنین قایم مقام گل ریحان هم محسوب می‌شود توسط مدیرعامل این باشگاه به‌دلیل آنچه شائبه شرط‌بندی، تبانی، جنجال‌های پیاپی در مسابقات و اردوهای تیم و حمل سلاح قلابی خوانده شده است، از این باشگاه کنار گذاشته شد.

در بازی که بین گل ریحان  و شهرداری آستارا برگزار شد تیم البرزی با ۶ گل شکست خورد. در جریان اعتراضات گل ریحانی‌ها به تیم داوری، کادر فنی ۲ تیم با یکدیگر درگیر شدند.

در این بین عوامل تیم شهرداری آستارا مدعی هستند که محمد زارع فومنی در این درگیری مسلح بوده است. در این رابطه نیروی انتظامی بعد از بررسی فرد مسلح فهمیده که اسلحه کمری او قلابی است و جای نگرانی وجود ندارد.

کامبیز نوروزی، وکیل دادگستری و تحلیل‌گر مسایل حقوقی با تاکید بر اینکه وضعیت فوتبال ایران نشانه‌ای سیاست و اقتصاد ایران است، روند موجود را ناامید کننده دانست.

او در رابطه با گمانه‌زنی‌هایی که در مورد تبانی و شرط‌بندی در فوتبال مطرح می‌شود به خبرنگار فراز می‌گوید: «شرط‌بندی پنهان و همچنین تبانی در فوتبال ایران بخشی از فساد گسترده در ساختار این ورزش است که در کمتر از ۲۰ سال گسترش پیدا کرده است و همینطور در حال ریشه کردن است. در برخی مواقع می‌توانیم در مصاحبه‌ها و واکنش‌های فوتبالی‌ها به این موضوعات پی ببریم ولی تاکنون ندیدم که نهاد و یا سازمان بخواهد در این خصوص تحقیق و با اخلال‌گران برخورد کنند. خرید و فروش بازیکن و مربی‌های خارجی، عدم شفافیت در قراردادهای ثبت شده، جابه‌جایی بازیکنان در تیم‌ها و لیگ‌های مختلف، نوع داوری و ... اتهاماتی است که می‌توانیم به فوتبال ایران وارد کنیم.»

 

نوروزی با انتقاد از عدم برخورد با مسوولان فدراسیون فوتبال ادامه می‌دهد: «همان طور که عرض کردم شرط‌بندی پنهان  بخشی از ساختار فوتبال ایران است ضمن آنکه مدیران ارشد فوتبال ما تا کنون در این موارد مورد بازخواست قرار نگرفته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که آنها در حاشیه امنی قرار دارند که آسیبی به آنها وارد نشود. در مورد قرارداد مارک ویلموس، سرمربی پیشین تیم ملی ایران که میلیاردها تومان به کشور آسیب مالی رساند یکی از موضوعاتی است که دستگاه قضا باید به این موضوع ورود می‌کرد که تحرکی از آنها ندیدیم. با این سرنخ‌ها می‌توانیم بگوییم که فساد در فوتبال ایران چقدر گسترش پیدا کرده است. با این شرایط مبارزه با شرط‌بندی و تبانی در فوتبال ایران ناممکن است مگر اینکه کل فساد در این حوزه را هدف قرار بدهند.»

 

این کارشناس مسایل حقوقی با انتقاد از عدم رعایت قانون در فوتبال ایران اضافه می‌کند: «اگر رقابت‌های فوتبال ایران را دنبال کرده باشید می‌‍بینید که در همه بازی‌ها مربیان و بازیکنان بر عدم رعایت قوانین تاکید دارند و این نشان از بی قانونی دراین عرصه دارد. یک زمانی می‌گفتند که عدم رعایت قانون در فوتبال ایران و درگیری‌هایی که بین بازیکنان رخ می‌دهد به دلیل حضور تماشاگرنماها است ولی حالا که تماشاگر در ورزشگاه نیست چرا درگیری‌ها ادامه دارد. در وضعیتی که ورزشگاه خالی است می‌توانیم از میکروفن‌های موجود صدای فحاشی بازیکنان را هم بشنویم. کمیته‌های اخلاق و انظباطی باید به این موضوعات ورود کنند مگر آنکه نخواهند در مقابل فساد فوتبال واکنشی از خود نشان بدهند.»

 

این حقوق‌دان در پاسخ به این سوال که آیا مراجع قضایی می‌توانند به اینگونه موضوعات ورود کنند، می‌گوید: «طبق مقررات فیفا مراجع دولتی اجازه ورود به موضوعات فوتبالی را ندارند مگر آنکه «جرمی» در جریان این ورزش رخ داده باشد. نمونه آن را در برخورد قضایی دولت ایتالیا با تیم «یوونتوس» مشاهده کردیم که به‌دلیل تبانی به لیگ دسته پایین‌تر سقوط کردند و تعدادی از مسوولان این باشگاه هم مجرم شناخته شدند. در ایران وزارت اطلاعات، قوه‌قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور می‌توانند به این موضوع وارد شوند. از همه اینها مهم‌تر ورازت ورزش و جوانان به‌عنوان متولی ورزش ایران می‌تواند به‌عنوان ناظر وارد میدان مبارزه با فساد، شرط‌‌بندی و تبانی در فوتبال بشود و دیگر ارگان‌ها هم به‌دنبال خود وارد این مبارزه بکند.»

 

او در پایان با اشاره به رفتار قائم مقام باشگاه گل ریحان ادامه می‌دهد: «هفته گذشته در رقابت‌های لیگ دسته اول یکی از مسوولان باشگاه گل ریحان که فعال سیاسی هم محسوب می‌شود مسلح در میان درگیری بین ۲ تیم دیده شده است که البته نیروی انتظامی گفته است که او مسلح به یک سلاح پلاستیکی بوده است. هرچه باشد نباید این نوع رفتارهای گنگستری را نادیده بگیریم. فراموش نکنید که فوتبال ایران ویترین گویایی از وضعیت اقتصاد و سیاست ایران است.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!