جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۴۵۷۹۵
وزیر پیشنهادی ارشاد کیست؟

غریبه‌ای برای اهالی هنر

غریبه‌ای برای اهالی هنر
محمد مهدی اسماعیلی، یکی دیگر از اعضای حلقه حواریون ابراهیم رئیسی است که پایش به کابینه باز شده اما هرچه قدر که در هم‌اندیشی‌ها و همایش‌های فرهنگی جبهه انقلاب آشناست، در جامعه هنری ایران، غریبه است.

«تسلط بر منظومه فکری فرهنگی و سیاسی مقام معظم رهبری او را به چهره‌ای آشنا درهم‌اندیشی‌ها و همایش‌های فرهنگی جبهه انقلاب تبدیل کرده است»؛ این خلاصه ای از وصف خبرگزاری فارس_ که خط و مشی آن، معرف حضور همه هست_ از وزیر ارشاد پیشنهادی دولت رئیسی است؛ محمد مهدی اسماعیلی، یکی دیگر از اعضای حلقه حواریون ابراهیم رئیسی است که پایش به کابینه‌ای که رئیسی وعده فراجناحی بودن آن را داده بود باز شده اما هرچه قدر که در هم‌اندیشی‌ها و همایش‌های فرهنگی جبهه انقلاب آشناست، در جامعه هنری ایران، غریبه است. بنابراین اهالی هنر باید برای شناختن وزیر پیشنهادی ارشاد، دست به دامن Google شوند! البته این روزگار را پیش تر نیز، عرصه فرهنگ و هنر به خود دیده بود. در دولت حسن روحانی نیز هشت سال وزرایی مانند علی جنتی، سید رضا صالحی امیری و سید عباس صالحی بدون هیچ تحصیلات و سابقه فرهنگی و‌ هنری عهده‌دار وزارت فرهنگ و ارشاد شدند که نتیجه آن را هنرمندان و اهالی فرهنگ با پوست و گوشت و استخوان خود حس کردند! البته جای شکرش باقی است که دست کم، وزیر پیشنهادی رئیسی، مانند وزرای دولت روحانی با سابقه امنیتی به محیط فرهنگی و هنری نمی‌آید و پیشینه اش در بهترین حالت، حوزوی است. اما از آن جا که نوع عملکرد وزیر ارشاد تاثیر بلامنازع بر مسایل فرهنگی‌، رسانه‌ای و اجتماعی و نیز فعالیت‌های روزنامه‌نگاران و فعالان در این حوزه خواهد داشت به تبع، سوابق کاری و نوع عملکرد او در گذشته از جمله نگرانی‌های فعالان این حوزه‌ها است.

 

از مدرسه شهید مطهری تا علم الهدی و رئیسی و اسماعیلی!

 

پس از محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، محمدمهدی اسماعیلی، دومین وزیر همدانی کابینه رئیسی است. متولد ۱۳۵۴ در کبودرآهنگِ همدان. طلبه‌ای که دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری است؛ همان مدرسه ای که ابراهیم رئیسی نیز در آن دکترا گرفت و احمد علم الهدی، امام جمعه و روحانی تندروی مشهد نیز از اعضای هیئت امنای آن است.اما این تنها دلیلی نیست که اسماعیلی را از حلقه حواریون شمردیم. او دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دارد و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و همچنین مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران است؛ تا اینجای کار، رزومه چیده شده کامل است اما سابقه واضح در حوزه فرهنگ و هنر؟ متاسفانه وجود ندارد.

 

از حلقه احمدی نژاد به زنجیره رئیسی

 

اسماعیلی را حلقه نزدیکان احمدی نژاد نیز خوب می شناسند چراکه او در دولت نهم، رییس «کمیسیون فرهنگی و رسانه» و هم‌چنین معاون فرهنگی‌اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری بود. در دولت دهم، به‌عنوان معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان به‌کار گرفته شد؛ او عضو کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد در زمان وزارت صفارهرندی نیز بود. پس از پایان دولت احمدی نژاد اسماعیلی راه خود را پیدا کرد و به رئیسی نزدیک شد و در دوره های مختلف فعالیت رئیسی، کنار او ماند. از این رو او را از حواریون وفادار به رئیسی نامیدیم؛ اسماعیلی مشاور فرهنگی و همچنین رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس در زمان تولیت رئیسی در آستان قدس بود. احتمالا به همین دلیل عده ای نقش او را در لغو گسترده کنسرت‌ها طی سال‌های میانی دهه ۹۰ در مشهد پررنگ می دانند.

اسماعیلی در گام های بعدی تثبیت خود در حلقه نزدیکان رئیسی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه و همچنین نماینده او در صداوسیما پس از انتخاب  رئیسی به‌عنوان رئیس قوه قضائیه شد و حال وزیر پیشنهادی ارشاد در دولت رییسی. جست و جوی بیشتر در کارنامه اسماعیلی، جز استادیاری و عضویت در گروه های سیاسی دانشگاه‌ها و مسئولیت محتوایی طرح دانش‌افزایی در نهاد رهبری و جانشینی بسیج اساتید دانشگاه تهران و... ما را باز به سابقه درخوری در حوزه فرهنگ هنر این مرزبوم نمی‌رساند که برای تسلی روزهای سیاه این حوزه بتوانیم به آن دل خوش کنیم.  البته ما در ایران زندگی می‌کنیم و نمی‌توان انتظار داشت بهرام بیضایی متصدی فرهنگ و هنر شود یا علی نصیریان رییس سازمان سینمایی!

 

وزیر برای تسلی هنر چه در سر دارد؟

 

جامعه هنری ایران متفاوت تر از هر دوره دیگر است، انباشت مطالبات هنرمندان چنان است که اگر بودجه وزارت ارشاد ده برابر شود پاسخگوی نیازهای اولیه هم نیست. طی این یک سال و اندی، جامعه فرهنگی و هنری ایران بیش از نه هزار میلیارد تومان از کرونا خسارت دیدند. از فیلم های در صف اکران مانده و سرمایه های به فنا رفته، سینماداران ورشکسته، هنرمندان خانه نشین تسهیلات معوق تا هنرهای نمایشی همیشه در محاق، تماشاخانه هایی که خاک می خورند و بازیگرانی که در عین کار در شرایط خطر هنوز واکسن نزده اند و بیمه هم ندارند . از نشر و قصه ناتمام کاغذ تا هنرهای تجسمی که یا درگیر پولشویی بود یا حاشیه نشین شدن و موسیقی پس زمینه این احوال که چند صباحی است غمگین می نوازد. جالب است تاکنون وزیر ارشاد پیشنهادی کلامی از برنامه های خود برای فرهنگ و هنر به گِل نشسته این مرز و بوم  بر لب نیاورده جز بیان یک تسلیت برای فوت علی سلیمانی ؛ او که در گور خفتن امروزش ، ثمره منفعل بودن یک ساختار مرتبط به فرهنگ و هنر از جمله وزیر محترم ارشاد است...!

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!