جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۳۰۶۳۶

شمارش معکوس برای تنفس دوباره موزه هنرهای معاصر

اردیبهشت ۹۷ ، زمانی که اعلام شد موزه هنرهای معاصر به دلیل انجام تعمیرات حدود ۶ ماه تعطیل خواهد بود، کمتر کسی فکر می‌کرد درهای این موزه مهم هنری تا دو سال و نیم بعد از آن هم به روی مخاطبانش بسته باشد؛ شرایطی که گویا بر همان چیزی دلالت داشت که زمانی مد

اردیبهشت ۹۷ ، زمانی که اعلام شد موزه هنرهای معاصر به دلیل انجام تعمیرات حدود ۶ ماه تعطیل خواهد بود، کمتر کسی فکر می‌کرد درهای این موزه مهم هنری تا دو سال و نیم بعد از آن هم به روی مخاطبانش بسته باشد؛ شرایطی که گویا بر همان چیزی دلالت داشت که زمانی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارتخانه گفته بود. هادی مظفری بالصراحه درآمده بود که پیش‌بینی ۵ ماه برای انجام تعمیرات موزه تنها زاییده حدسیات مدیران بوده: «برنامه زمان‌بندی حدسی بوده و مدیریت پروژه و جبهه‌های کاری در آن لحاظ نشده بود.» او همچنین نوسانات مالی را دلیل دیگر این طولانی شدن تعمیرات دانسته بود. دلایلی که علاوه بر اضافه شدن محدودیت های کرونایی ، کماکان موضوعیت دارند. با این حال بعد از حدود ٢ سال و نیم قرار است موزه هنرهای معاصر تهران که درهایش را برای مرمت به روی علاقه‌مندان بسته بود تا پایان ماه بازگشایی شود. این خبر را هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی خبری اعلام کرد؛ نشست خبری که به دلیل بالا گرفتن شائبات درباره زوایای پنهان این موزه انجام شد.

زوایای پنهان موزه هنرهای معاصر

درست در اوایل سال ٨۱ بود که شایعاتی مبنی بر فروش بخشی از آثارِ گنجینه هنرهای معاصر توسط دو مسئول وقت یعنی «علیرضا سمیع آذر»، رئیس اداره کل هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر و همچنین «مرتضی کاظمی»، معاونت وقت هنری وزارت ارشاد نقل محافل مهم هنری شد. گویا این بخش از گنجینه شامل آثاری بود که به واسطه اروتیک بودن، قابلیت نمایش نیز نداشتند. بعد از این شائبه بود که طرحی توسط «مرتضی کاظمی»، «علیرضا سمیع آذر» و «سید محمد بهشتی» ،رئیس سازمان میراث فرهنگی نگاشته شد مبنی بر این که این آثار به واسطه غیر قابل نمایش بودن به صورت قانونی به فروش رفته است. طرح به دولت و پس از آن به مجلس ارسال و تصویب هم شد.

شائبه بعدی در سال ٩۰ اتفاق افتاد؛ انتقالی رسمی و قانونی که در پی آن ۴۰ تا ۵۰ تابلوی بارزش از موزه خارج و به انبار معاونت هنری منتقل شدند. چند سال بعد و در سال ۱۳۹۳، «مجید ملانوروزی»، رییس مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر در حین بازدید از انبار معاونت هنری متوجه این تابلوها می‌شود و از آن ها عکس می‌گیرد و قرار می‌شود که این تابلوها دوباره به موزه برگردانده شوند. اما در اواخر سال ۹۳ امین اموال که در جریان عکاسی از این آثار نیست متوجه اهمیت ۴۰-۵۰ تابلوی نفیس می‌شود و ۲۷ تابلو را از انبار خارج می‌کند و به فروش می‌رساند. بعد از چندماه مدیرکل دفتر تجسمی متوجه ماجرا می‌شود و بالاخره هم شخص متخلف پیدا می‌شود و با یک کارشناسی دقیق محل تابلوهای مسروقه شناسایی و به گنجینه موزه برگردانده می‌شود.

شایبه بعد در سال ٩۴ اتفاق افتاد؛ زمانی که احتمال واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی قوت گرفت. این غائله تا سال ۹۶ نیز ادامه داشت و در حال حاضر مسکوت باقی مانده است.

شائبه بعدی نیز باز مربوط به یک سرقت بود که در سال ٩٧ اتفاق افتاد؛ سرقتی مربوط به مجسمه برنزی بهداد لاهوتی که حدود ۳۵۰ کیلوگرم وزن داشت و از محوطه ساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، واقع در خیابان شهریار به سرقت رفت ؛ سرقتی که در ‌‌نهایت فشاررسانه‌ها از وقوع این اتفاق پرده برداشته شد تا مشخص شود، حتی ساختمان مرکزی معاونت هنری نیز امنیت کافی را ندارد.

تمام این شائبات که از نبود یک شناسنامه برای آثار سرچشمه می گرفت باعث شد که پس از سال ها در نهایت مسئولان موزه خود را ملزم به برگزاری نشست خبری و پاسخ به شائبات کنند.

عملیات بازسازی موزه به پایان رسید

این نشست خبری با موضوع مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، رضا عابدینی طراح گرافیک و زهرا نوروزی رییس اداره نظارت بر پروژه های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه ۸ دی ماه در تالار رودکی برگزار شد. یکی از اصلی ترین چالش های پیرامون بازسازی موزه طولانی شدن زمان آن بود. در همین راستا هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی درباره سیاست شفاف سازی برای تعیین اعتبار در وزارت ارشاد عنوان کرد: «یک بار باید پروژه روی سامانه وزارت فرهنگ بارگذاری و بعد از مناقصه شرکتی برای کار انتخاب شود. ما قول داده بودیم تا پایان بهار ۹۹ موزه را افتتاح می کنیم اما شرایط اقتصادی که برای ما هم قابل پیش بینی نبود و کرونا باعث شد این اتفاق به تعویق بیفتد. امروز اعلام می کنیم عملیات بازسازی موزه به پایان رسیده و در تدارک یک برنامه برای افتتاح آن جا هستیم».

بخش‌هایی که بهسازی یا نوسازی شدند

در ادامه نشست زهرا نوروزی، رییس اداره نظارت بر پروژه های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه صحبت های مظفری بیان کرد: «پروژه بهسازی موزه هنرهای معاصر پس از ۴۰ سال اتفاق افتاد. ما مرمت را در ۲ فاز انجام دادیم؛ اولین فاز افزایش امنیت در قسمتی بود که قصد داشتیم گنجینه را به طور موقت به آنجا منتقل کنیم و دومین فاز مربوط به مرمت فضای اصلی بود که گنجینه قرار بود به طور دائم در آنجا قرار بگیرد. در اولویت اول گروه بهسازی، قرار بود آثار آسیب نبینند و همین موضوع، سرعت کار را کم‌تر کرد چرا که انجام فعالیت‌ها باید به گونه‌ای می‌بود که هیچگونه گرد و خاکی روی آثار نمی‌نشست و در جابه‌جایی هم آسیبی نمی‌دیدند. در بخش دوم کار نیز بحث رسیدگی و اصلاح اصلی مطرح شد. شیشه‌ها دوجداره شدند تا گرما و سرما به آثار آسیب نزنند. در بخش گالری‌ها، نورپردازی و زیربنای نور رسانی فراهم شد، طراحی سیستم تاسیساتی تغییر پیدا کرد، کف پوش‌ها و بخش داخلی و خارجی دیوارها نوسازی شد، اتاق مانیتورینگ بهسازی شد، همچنین اعلام حریق هوشمند نیز انجام شد، با تغییر این موارد، ظرفیت گنجینه ۲۰تا ۲۵درصد افزایش پیدا کرد».

۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار تعمیر و مرمت موزه

به گفته رییس اداره نظارت بر پروژه های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتبار هزینه شده در پروژه تعمیر و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران ۱۶۰ میلیارد ریال است.

فضایی به موزه اضافه یا کم نشده است

سپس احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به اینکه فضایی به موزه اضافه و کم نشده است، بیان کرد: «الحاقاتی که به صورت غیرقانونی و ناصحیح در سال های گذشته به مجموعه اضافه شده است، در مرمت و بازسازی حذف شده و فضایی به موزه اضافه و کم نشده است».

بالاخره درباره گنجینه شفاف سازی می شود

مظفری درباره تعیین تکلیف و شفافیت آثار گنجینه ای که در موزه هنرهای معاصر تهران موجود است، خاطرنشان کرد: «بانک اطلاعاتی درباره گنجینه موزه از زمان مرمت شروع به کار کرد و به مرور به روزرسانی می شود چرا که این خواسته به حق جامعه است که از گنجینه موزه اطلاع داشته باشند. نزدیک یک سال است که دوستان پژوهشگر موزه به دنبال رفع ایراد هستند و من قول می دهم ۲۴ ساعت قبل از بازگشایی موزه آمار و اطلاعات مربوط به گنجینه روی سامانه مربوطه قرار بگیرد. فقط بگویم آن چیزی در موزه باقی خواهد ماند که پلاک موزه به آن خورده و جزو اموال موزه محسوب می شود».

لوگوی موزه هنرهای معاصر تهران تغییر کرد

عابدینی با اعلام اینکه طی مطالعه هایش متوجه شده هویت بصری موزه های مهم در دنیا در طی ۱۵ سال ۵ بار و یا بیشتر تغییر کرده است، بیان کرد: «در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگرچه لوگوی قبلی موزه زیبا بوده اما لازم است یک هویت بصری جدید برای آن طراحی شود که بتوان با آن کارها مختلفی انجام داد». وی در پاسخ به این پرسش که آیا هویت بصری موزه به صورت کامل تغییر کرده است یا نه، بیان کرد: «ما هویت بصری را خراب نکردیم که بخواهیم دوباره از نو بسازیم اما به این نکته توجه کنیم که موزه قرار است در خارج از کشور هم دیده شود. این لوگو ممکن است عجیب و متفاوت به نظر برسد اما ما لازم داریم یک سال و نیم دو سال با این هویت کار کنیم تا برای مخاطبان جا بیفتد». در نهایت باید دید آیا پس از دو سال و نیم وعده بازگشایی موزه در اواخر دی عملی و از شناسنامه آثار رونمایی خواهد شد یا هنوز باید هنرهای معاصر پشت درهای بسته باقی بمانند!

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!