شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۵۲۰۷۹
انتشار اخبار مهم دیپلماتیک ایران از طرف روس ها

تیم مذاکره کننده ایران، افکار عمومی را محرم نمی‌داند؟

تیم مذاکره کننده ایران، افکار عمومی را محرم نمی‌داند؟
چهارم آذر ماه سال قبل، یعنی در ابتدای راه آغاز مذاکرات احیاء برجام در دولت ابراهیم رئیسی روزنامه کیهان در سرمقاله ای با عنوان «مردم و مذاکره؛ محرم یا نامحرم؟» توصیه ای داشت که خلاصه اش چنین بود: به‌نظر می‌رسد تغییر راهبرد محرمانگی مطلق مذاکرات، باید به‌طور جدی در دستور کار دولت سیزدهم و به‌ویژه وزارت امور خارجه قرار گیرد. حالا یازده ماه پس از آغاز کار دولت و بیش از 8 ماه پس از شروع دور جدید مذاکرات احیاء برجام، گمشده مهم این مذاکرات اطلاع رسانی عمومی است.
نویسنده :
احسان بداغی

آخرین دور مذاکرات احیاء برجام در قطر پر بود از خبرهایی که جامعه لحظه به لحظه تشنه شنیدنش بود. تغییر ۲ هزارتومانی قیمت دلار در دو روز که متاثر از این مذاکرات بود به خوبی دلیل تشنگی جامعه را نشان می داد. خبر مهم از مذاکرات و البته اقدام تیم ایران را اما رسانه های روسی منتشر کردند؛ سفر اعلام نشده و سریع باقری به مسکو پس از ترک دوحه. تقریبا چیز خاصی از این سفر برای مردم ایران روشن نیست جز اینکه حتما این سفر بسیار مهم بوده و در چارچوب مجموعه ای از تحولات بااهمیت باید آن را تفسیر کرد. اما در میان مردم کسی بیشتر از این را نمی داند.

 

وقتی زور «جنازه برجام» از کل دولت بیشتر است

 

وضعیت ۸ ماه اخیر مذاکرات تقریبا همینطور بوده؛ نه گفت و گوی رسانه‌ای خاصی، نه گزارش علنی به مجلس و نه اطلاع رسانی مستقیمی به افکار عمومی. همین هم باعث شده در طول این هشت ماه انبوهی از سوالات پیش روی بخش زیادی از جامعه قرار بگیرد. مثلا اینکه بر سر توافق دور ششم مذاکرات وین در دوره عباس عراقچی چه آمد؟ جایی که دو طرف در آن بر روی موضوعات مهم محل اختلاف مانند وضعیت سپاه در لیست تروریستی آمریکا توافق کرده بودند. آیا اساسا آن توافق کنار گذاشته شد؟ اگر کنار گذاشته شد دلیلش چه بود؟ اگر مذاکرات دولت سیزدهم ادامه همان روند بود چرا در شرایطی که اختلافات جزئی باقی مانده بود، کار آنچنان گره خورد که اکنون بعد از ۸ ماه مذاکره چشم انداز مثبتی پیش رو نیست؟ 

 

عراقچی

 

این ها از آنجا مهم است که در دوران مذاکرات برجام، طیف حامی دولت رئیسی مدام گروه مذاکره کننده را برای دادن گزارش به مردم زیر فشار می گذاشت و اینگونه استدلال می کرد که دانستن مسایل حق ملت است. آن هم مسایلی که طرف های خارجی تمام آن را می دانند. در آن سال ها اتفاقا با همین رویکرد اعضای تیم هسته ای و خصوصا ظریف و عراقچی پای ثابت گفت و گوهای مختلف تلویزیونی و یا جلسات مجلس بودند. آن هم در حالیکه عموما گفت و گوهای تلویزیونی موضعی انتقادی داشتند و تکلیف جلسات مجلس هم روشن بود. 

 

هر چند در این مدت علی باقری چند باری راهی مجلس شده اما بر خلاف دوره مذاکرات برجام، خبری از جلسات او و نمایندگان که حاوی اطلاعاتی برای فاکار عمومی باشد منتشر نشده. صدا و سیما هم در این ماه ها ترجیح داده تا سراغی از تیم مذاکره کننده هسته‌ای نگیرد. تا اینجای کار را شاید بتوان به حساب محرمانگی مذاکرات گذاشت، یعنی همان چیزی که اعضای این دولت در مذاکرات قبلی به آن انتقاد داشتند. اما چرا مردم ایران باید خبری مانند سفر اعلام نشده باقری به مسکو را از توئیتر نمایندگی روسیه در وین بشنوند؟ چرا تیم ایران که طرف اصلی این مذاکرات هستند برای اطلاع رسانی چنین سفری که قطعا دارای اهمیت ویژه بوده مردم را مطلع نکرده اند؟ اگر قرار به محرمانگی سفر بوده چرا روس ها این موضوع را رعایت نکرده‌اند؟

 

اینها چیزهایی است که باعث شده تا این حس به جامعه القاء شود که دولت و تیم مذاکره کننده فعلی جامعه را آنطور که قبلا خود شعارش را می دادند، محرم نمی دانند. جامعه ای که گویی از این مذاکرات کاملا جدا شده و نه منافع و مصائبش در خلال مذاکرات رعیات می شود و نه حق اطلاعش از روندی که روی زندگی او تاثیر دارد.

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!