جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۴۹۲۹۴
سخنگوی شورای شهر: هیچ پادشاهی را به رسمیت نمی‌شناسیم!

کریم خان زند پادشاه نبود؟

کریم خان زند پادشاه نبود؟
علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران در جلسە نام‌گذاری برخی از خیابان‌های شهر تهران و در دفاع از تغییر نام خیابان انوشیروان عادل به نام یکی از شهدای جنگ، گفت: «ما به‌جز حضرت سلیمان و داود، هیچ پادشاه دیگری را قبول نداریم. انوشیروان یک پادشاه ظالم بوده است، ما انقلاب کردیم که اسامی پادشاهان ظالم روی خیابان‌هایمان نباشد.»
نویسنده :
آذر فخری

نخست: آیا فقط برای تغییر اسم، انقلاب کردیم؟

 

آقای نادعلی، تاکید کرده که ما انقلاب کردیم که نام پادشاهان ظالم روی خیابانهای‌‎مان نباشد؛ اگر به زعم افرادی مانند وی، هدف از انقلاب بزرگ اسلامی ایران، در همین حد تغییر نام است، آنگاه می‌توان نتیجه گرفت که چهل و دوسالی که بر انقلاب ما گذشته، صرف تغییر نامهای مکرر شده، و شهدای ما جان‎شان را  و مسئولان کشورما، زمان و بودجه‎ کشور را صرف تغییر نام کرده‌اند و نتیجه اکنون همین وضعیت مفلوک اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم است و چون هدف تنها تغییرنام بوده، بنابراین حل مشکلات دیگر، از جمله آلودگی هوا، تامین و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و ... نیازی به جلسات شورای شهر تهران ندارد و در اولویت اعضای این شورا نیست.

 

دوم: چرا دو پادشاه یهودی!

برای ما مردم مسلمان، که تمام ادیان الاهی را قبول داریم؛ حضرت سلیمان و داود، دو تن از پیامبران بزرگ در دین یهود هستند، حتی اگر زمانی برای قوم خودشان پادشاهی کرده باشند. بنابراین در اسلام، اساسا پادشاهی پیامبران مطرح نیست، بلکه آنان-به جز پیامبر اسلام(ص) که پیامبر همه دوران‌هاست-هدایت کنندگان قوم خویش در عصر و زمانه خود بوده‌اند. آیا تاکید بر پادشاهی دو پیامبر از قوم یهود، جای پرسش نداشته و شائبه‌ای ایجاد نمی‌کند؟

 

سوم: خشنودی پیامبر اسلام از زمان ولادتش!   

 

در تمام دوران‌ها و منابع تاریخی، انوشیروان، به عنوان پادشاهی عادل شناخته شده است. این نکته را تنها با مراجعه به حدیثی، میتوان ثابت کرد( به تاریخ و ادبیات اشاره نمیکنیم وگرنه نمونه بسیار است) ؛ در بحار‌الانوار (ج 15، ص 250) این حدیث مشهور آمده از پیامبر گرامی اسلام(ص)آمده که فرموده :«ولدت فی زمان الملک‌العادل»  در زمان پادشاهی دادگر به دنیا آمدم. اگر انوشیروان، پادشاه عادلی نبود، چرا پیامبر به خاطر ولادت در زمانه پادشاهی وی، ابراز خشنودی کرده و بر عادل بودن وی صحه گذاشته؟

 

چهارم: کریم خان زند، پادشاه نبود؟

امروز در تهران، ما خیابان بسیار مهمی داریم به نام «کریم خان زند» که از پادشاهان ایران بوده، خیابانی که مهم‌ترین انتشارات کشور در آن واقع‌اند این خیابان مهم‌ترین مرکز فروش لوازم دفتری است، این خیابان، قبل از انقلاب هم نام «نادرشاه» را بر پیشانی داشت. حال پرسش مهم ازآقای نادعلی، به‌عنوان عضو شورای شهر تهران که گفته «کلا هیچ پادشاه دیگری» را قبول ندارد، این است که از نظر وی اساسا «کریم خان زند»، پادشاه نبوده است،  یا آقای نادعلی، از این موضوع اطلاع ندارد؟ اکنون که مطلع شده بهتر است که همچنان و همراه اعضای شورای شهر برای عملی کردم «هدف انقلاب اسلامی» به زعم وی، چند جلسه را صرف تغییرنام این خیابان کنند؟

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!