جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۴۸۹۹۷
وعده کاهش نرخ ارز در گفتگوی رییس کمیسیون اقتصادی با فراز:

به اندازه کل سال ۹۹ نفت فروخته‌ایم

به اندازه کل سال ۹۹ نفت فروخته‌ایم
با آغاز مذاکرات وین و در نهایت، نیمه‌تمام ماندن این مذاکرات، در چند روز اخیر شاهد افزایش ناگهانی نرخ ارز، به‌ویژه دلار بوده‌ایم، اتفاقی که بازار و اقتصاد کشور را دچار التهاب کرده و به‌خصوص تاثیرات منفی در بخش تولید گذاشته، از آن جهت که برخی تولیدکنندگان، دست نگه داشته و از خرید و فروش مواد اولیه و تولیدات، خودداری می‌کنند تا نرخ ارز به وضعیت با ثباتی برشد. از سوی دیگر افزایش نرخ ارز، بر قیمت انواع کالاهای سبد معیشتی مردم نیز، شوک‌هایی وارد کرده و موجب افزایش قیمت برخی کالا شده است. در رابطه با بروزاین التهاب و این‌که آیا، نرخ ارز، هم‌چنان افزایش خواهد یافت و یا دولت تدابیری در این مورد خواهد اندیشید، خبرنگار پارلمانی «فراز» گفت وگویی داشته است با محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس.

قیمت انواع ارز، از جمله دلار مدام در حال افزایش است. آیا مجلس و دولت، برنامه‌ای برای جلوگیری از روند افزایشی ارز دارند؟

بخشی از  دلیل افزایش نرخ دلار برمی‌گردد به واقعیت خود اقتصاد و بخشی هم ناشی از مقتضای جهانی بازار است. ولی این‌که در روزهای اخیر، با افزایش قیمت ارز مواجه شده‌ایم، ناشی تاثیر فضای سیاسی خارج از مولفه‌های اقتصادی داخل کشورماست. در همین ایامی که مذاکرات در حال انجام بود؛ از خارج از کشور، طراحی‌هایی صورت گرفت که بر این مسئله دامن زده است. یک نمونه از این طراحی‌ها و جوسازی‌های خارجی در جریان مطالبه کشاورزان اصفهان در مورد آب، رخ داد؛ البته ما منکر مطالبات واقعی مردم نیستیم. ما باید در مورد اینگونه مطالبات مردم، حتما پاسخگو باشیم. اما با سوءاستفاده از چنین رخدادهایی، افراد فرصت‌طلب به ویژه در خارج از کشور تلاش دارند اینگونه القا کنند که کشور ما دچار آشوب شده است. بنابراین اثر آن مذاکرات قدرتمند را از نمایندگان مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران می‌گیرد، و به‌عنوان مثال، مشکل افزایش ارز را گره می‌زنند به مذاکرات وین. چنین رفتارهایی و ایجاد فضای روانی، برای اقتصاد کشور ما سمّ است و آنها می‌خواهند با چنین تاثیرگذاری‌هایی، در مذاکرات از ما امتیاز بگیرند.

 

آیا لازم نبود که با به وجود آمدن چنین فضایی، حداقل دولت وارد این جریان می‌شد و به نحوی آشفتگی را می‌گرفت و بازار را ساماندهی می‌کرد؟

من تاکید می‌کنم که در خصوص بازار ارز، نه تنها هیچ اتفاق جدیدی که موجب نگرانی شود، نیفتاده است، بلکه گزارش وزیر نفت و کمیسیون اقتصادی، در جلسه هفته گذشته، در نشست مشترک و جلسه غیرعلنی، بیانگر این است که عملکرد فروش فرآوده‌های نفتی درهشت ماه سال جاری، به اندازه کل سال ۹۹ بوده است. پس تا چهارماه دیگر اگر با همین روند جلو برویم، درآمدمان بیشتر از وضعیت فعلی خواهد بود و ارز بیشتری وارد کشور خواهد شد.

 

با این اوصاف آیا می‌توان امیدوار بود که بازار ارز کشور بیش از این دچار تنش نشود؟

حتما! نرخ ارزی که الان بازار ایجاد کرده، از نظر ما یک نرخ کاذب و غیر منطقی است. البته من نمی‌توانم الان عدد بدهم که نرخ ارز چقدر خواهد شد، به هرحال محاسباتی باید صورت بگیرد. اما از نظر من، این نرخ، کاهش خواهد یافت و این اعداد، واقعیت‌های اقتصادی ما نیستند. البته طبعا بانک مرکزی به عنوان مداخله‌گر اصلی، در حوزه اقتصادی باید وارد این جریان بشود و وارد هم شده است. وقتی بازار درگیرچنین التهاباتی می‎شود، مدیریت این التهابات روش‌های خاص خود را می‌طلبد، و گاهی مدیریت غیراقتصادی هم لازم دارد. چون دلیل بروز مشکل در نظام اقتصادی، در این جا، چندان ربطی به ماهیت خود اقتصاد ندارد. پس باید در مورد التهاب بازار ارز، به نظرم باید یک روش غیراقتصادی در پیش گرفته شود. التهاب بازار ارز، مشکل ریشه‌ای اقتصاد ما نیست. بلکه عوامل دیگری در بروز این معضل، تاثیر گذاشته‌اند.چون نه درآمد ارزی ما کم شده، نه مصارف ارزی ما تغییر کرده. ما کاملا طبق روال سابق در حال جلو رفتن هستیم و انتظارمان هم کاهش نرخ ارز است، اما فضای سیاسی و روانی و انتظارات و هجمه‌های خارج از کشور، در افزایش نرخ ارز و بروز التهابات در وضعیت اقتصادی ما موثر بوده. اما به نظر من، این مسئله، قابل مدیریت است و نرخ ارز هم حتما کاهش پیدا خواهد کرد.

 

اما یک شائبه‌ای وجود دارد در این مورد که قرار است بر اساس بودجه‌ای که دولت ارائه خواهد داد، نرخ ارز تا ۳۵ هزار تومان برسد، آیا این اتفاق خواهد افتاد؟

نه چنین مسئله‌ای اصلا وجود ندارد. این شایعه از اساس کذب محض است که می‌گوید نرخ دیده شده در بودجه سال ۱۴۰۱، تا این حد افزایش خواهد داشت. نرخ ارزی که برای بودجه دیده شده، نرخ ارز نیمایی است و البته هنوز دولت به ما گزارش مکتوب نداده است، اما نرخ ارز، نیمایی در نظر گرفته شده، که میانگین نرخ است در سنوات گذشته. بنابراین افزایش نرخ ارز در اقتصاد ما به دلیل آثار تورمی که دارد و مشکلاتی که به‌طورکلی در حوزه‌های اقتصادی ایجاد می‌کند، نه از کارشناسان اقتصادی و حتی نه از سوی خود دولت، قابل قبول و تائید نیست. ما تلاش می‌کنیم که ارزش پول ملی کشور را تقویت کنیم؛ چون تقویت ارزش پول ملی، به اقتصاد کشور کمک می‌کند. به نظر من هر سیاستی که موجب کاهش ارزش پول ملی بشود، مردود است و نمایندگان مجلس با آن حتما مخالفت خواهند کرد. کی ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند؟ وقتی که ما به سمت منابع پول پرقدرت و استقراض از بانک مرکزی برویم. اما در حوزه بودجه‌ای کشور که منجر به افزایش کسری بودجه و افزایش استقراض دولت می‌شود، تمهیداتی اندیشیده‌ایم که و در دستور کار دولت قرار داده‌ایم که این اتفاق نیفتد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!