جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸
کد خبر: ۴۸۹۱۲

بازتاب درگیری ایران و طالبان در رسانه‌های خارجی

بازتاب درگیری ایران و طالبان در رسانه‌های خارجی
درگیری و تبادل آتش میان مرزبانان ایرانی و شبه‌نظامیان طالبان در جنوب شرق ایران، در پاره‌ای از رسانه‌های خارجی بازتاب یافت. بیش‌تر رسانه‌های خارجی، به نقل خبر از خبرگزاری‌های داخلی ایران و نیز سخنگوی طالبان بسنده کردند اما برخی از آنان تلاش کردند در لابلای خبر، جهت‌گیری خاص خود را نیز به مخاطب القا کنند.

جزییات درگیری مرزی نیروهای ایران با طالبان + فیلم

 

الجزیره

 

شبکه تلویزیونی الجزیره در این‌باره گزارش داد: روز چهارشنبه میان سربازان ایرانی و نیروهای طالبان در نزدیکی مرز ایران و افغانستان درگیری رخ داد، اما به نظر می‌رسد این درگیری تلفات جانی در پی نداشته است. این درگیری بعداً به عنوان یک «سوء تفاهم»توصیف شد. الجزیره افزود: ویدئوهای متعدد نیروهای طالبان را در حال بسیج نشان می‌داد. در برخی از این ویدیوها صدای تیراندازی شنیده می‌شد. در یکی از آن‌ها، نیروهای ایرانی در حال شلیک گلوله‌های توپ در پاسخ به آتش طالبان بودند.

 

این شبکه خبری در ادامه به بازتاب گزارش‌های رسانه‌های ایران در این باره پرداخت و گفت:‌ خبرگزاری تسنیم ایران که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتباط دارد، نبرد در روستای شقالک شهرستان هیرمند را تایید کرد.  در این گزارش آمده است که برخی از کشاورزان ایرانی از دیوار مرزی عبور کردند اما هنوز در داخل مرز ایران بودند که نیروهای طالبان به گمان اینکه مرز آن‌ها نقض شده است، به سوی کشاورزان تیراندازی کردند. اکنون جنگ پایان یافته و مقامات ایرانی در حال گفتگو با طالبان هستند.

 

الجزیره، تصرف هرگونه تأسیسات مرزی ایران را تکذیب کرد و به  نقل از تسنیم نوشت: برخی از تصاویر منتشر شده مربوط به لحظات اولیه درگیری است و نیروهای مرزبانی اکنون بر مرزهای کشور تسلط کامل دارند. گزارش الجزیره همچنین به این نکته که خبرگزاری «فارس» که آن را مرتبط با سپاه پاسداران توصیف کرده در گزارش خود از درگیری از اشاره به طالبان خودداری کرده توجه نشان داده و افزوده: فارس قاچاقچیان را مقصر حادثه دانسته و گزارش داده منطقه هم‌اکنون آرام است. محمد مرعشی، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان به تلویزیون دولتی ایران گفت که این درگیری‌ها جدی نبوده و به افراد و اموال آسیبی وارد نشده و پایان یافته است. او از نیروهای طالبان به عنوان «محرک درگیری» نام برد.

 

الجزیره در پایان یادآور شده است: از زمانی که طالبان پس از خروج نیروهای ایالات متحده در ماه اوت، به سرعت کنترل افغانستان را به دست گرفت، ایران حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. مقامات ایرانی بارها گفته‌اند به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان، به تشکیل یک دولت «فراگیر» در افغانستان بستگی دارد، اما از ایالات متحده خواسته‌اند که تحریم‌های خود علیه طالبان را برای کاهش نگرانی‌های بشردوستانه لغو کند. در اواسط آبان ماه، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، در راس یک هیئت ایرانی در سفری رسمی به کابل رفت. او با چندین مقام طالبان ملاقات کرد تا در مورد اقتصاد، ژئوپلیتیک منطقه و نگرانی‌های امنیتی گفتگو کند. در اواخر اکتبر، ایران میزبان نشست همسایگان افغانستان و روسیه در تهران بود، اما مقامات طالبان به این نشست دعوت نشدند.

 

 

رویترز

 

خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای مرزی ایران و طالبان افغانستان به درگیری‌ها بر سر یک «سوء تفاهم مرزی» در نزدیکی استان نیمروز افغانستان پایان دادند. تسنیم با بیان اینکه گزارش‌ها مبنی بر تسخیر یک پاسگاه مرزی ایران توسط طالبان دروغ است، گفت: «درگیری‌ها پایان یافت و ایران در حال مذاکره بر سر مرز با طالبان است».

 

به نقل از شبکه تلویزیونی طلوع نیوز، بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، وقوع این رویداد را تایید کرد اما از ارائه جزئیات خودداری کرد. این ایستگاه تلویزیونی در توییتی نوشت: «درگیری ها متوقف شده است» اما اطلاعات بیش‌تری  درباره علت بروز درگیری ارائه نکرد.

 

اگرچه دولت ایران به طور کلی روابط خوبی با طالبان داشته است، تنش های طولانی مدت در امتداد مرز وجود داشته است. مرز ایران و افغانستان دارای مسیرهای قاچاق فعال است و هزاران پناهجو هر روز از آن عبور می‌کنند.

 

المانیتور

 

 

خبرگزاری های دولتی ایران روز چهارشنبه گزارش دادند که درگیری بین نیروهای ایرانی و جنگجویان طالبان پایان یافته است و «سوء تفاهم مرزی» را عامل این حادثه عنوان کردند.

 

رویترز به نقل از خبرگزاری نیمه رسمی تسنیم نوشت: «درگیری‌ها پایان یافته و ایران در حال مذاکره درباره اختلاف بر سر مرز با طالبان است». خبرگزار‌های ایران همچنین برخی گزارش‌ها مبنی بر تصرف یک پاسگاه مرزی ایران در نزدیکی استان نیمروز افغانستان توسط جنگجویان طالبان را تکذیب کردند.

 

خبرگزاری مهر ایران این درگیری را بین نیروهای ایرانی و «افراد مسلح ناشناس» توصیف کرد که به سمت کشاورزان ایرانی تیراندازی کردند و لاستیک‌های تراکتورهای آن‌ها را پنچر کردند. 

 

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای گفت: عصر امروز درگیری بین افراد مرزنشین باعث تیراندازی در منطقه مرزی سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف رسیدگی و خاتمه یافت.

 

ایران  مرز مشترک با افغانستان ۹۰۰ کیلومتر (۵۶۰ مایل) دارد و میزبان حدود ۳/۶ میلیون مهاجر افغان است. از زمان تسلط طالبان در ماه اوت گذشته، صدها هزار غیرنظامی افغان با استفاده از گذرگاه‌های مرزی به ایران  گریخته‌اند.

 

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور رادیکال ایران، «شکست نظامی» ایالات متحده در افغانستان را فرصتی برای صلح توصیف کرده است.

 

 

نشنال نیوز (امارات)

 

گزارش‌ این رسانه اماراتی در مورد درگیری مرزی ایران و طالبان با سوگیری آشکار به نفع طالبان نوشته شده است. در این گزارش آمده است: به گفته شاهدان روز چهارشنبه درگیری بین نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و جنگجویان طالبان در مرز افغانستان و ایران رخ داد. علت این درگیری مشخص نیست، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که از اوایل شب در نزدیکی ولسوالی کانگ ولایت نیمروز نبرد بین این دو گروه در جریان است.

 

این رسانه اماراتی سپس به نقل از یک مغازه دار ۴۸ ساله که او را «احمدالله» نامیده مدعی شد: «نیروهای ایرانی وارد سمت افغانستان مرز شده و چند ایست بازرسی در کنگ نصب کرده بودند. یکی از بزرگان قریه ما متوجه این تهاجم بی‌دلیل شد و موضوع را به قوماندان امنیه ولسوالی طالبان در اینجا رساند. در عرض ۳۰ دقیقه، جنگجویان طالبان نیروهای خود را به مرز انتقال دادند و درگیری آغاز شد.» به ادعای نشنال، احمدالله گفته تانک‌ها و تسلیحات سنگین را دیده است که توسط طالبان به سرحد منتقل شده‌اند و ساعت ها صدای تیراندازی و گلوله‌های سنگین توپ‌ را شنیده است....یک جنگجوی طالبان به من گفت که آنها به سربازان ایرانی چندین تلفات وارد کرده‌اند.

 

رسانه اماراتی در ادامه گزارش مغرضانه خود به نقل از همین احمدالله ناشناس مدعی شده که نیروهای ایرانی بسیاری از افغان‌ها را به بهانه جلوگیری از قاچاق انسان و مواد مخدر کشته‌اند و در مقطعی صبر ما تمام خواهد شد و به شیطنت آنها پاسخ خواهیم داد....

 

گزارش نشنال اینگونه پایان یافته است: از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اوت، این گروه روابط نامطمئنی با ایران داشته و اغلب به دنبال حمایت و تاییدتهران بوده است، اما در ایجاد اتحادهای قوی ناکام مانده است.

 

 

یو اس نیوز

 

خبرگزاری نیمه رسمی ایران، تسنیم روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای مرزی ایران و طالبان افغانستان به درگیری‌ها بر سر یک «سوء تفاهم مرزی» در نزدیکی استان نیمروز افغانستان پایان دادند. تسنیم با بیان اینکه گزارش‌ها مبنی بر تسخیر یک کمپ مرزی ایران توسط طالبان دروغ است، گفت: «درگیری‌ها پایان یافت و ایران در حال مذاکره بر سر مرز با طالبان است».

 

به نقل از شبکه تلویزیونی طلوع نیوز، بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، وقوع این رویداد را تایید کرد اما از ارائه جزئیات خودداری کرد.

 

اگرچه دولت ایران به طور کلی روابط خوبی با طالبان داشته است، تنش های طولانی مدت در امتداد مرز وجود دارد که دارای مسیرهای قاچاق فعال و هزاران پناهنده است.

 

بلومبرگ

 

نیروهای ایران و طالبان در مرز افغانستان درگیر شدند. خبرگزاری نیمه رسمی تسنیم به نقل از یک مقام ناشناس گزارش داد که نیروهای امنیتی ایران و جنگجویان طالبان بر سر یک «سوء تفاهم» مربوط به دیوار مرزی در مرز ایران و افغانستان با یکدیگر درگیر شدند. این رویداد که در نزدیکی ولسوالی شقالک در ولایت نیمروز افغانستان رخ داد به پایان رسیده است و مقامات ایرانی در حال برگزاری نشست‌هایی با طالبان در این باره هستند.

 

رادیو ارمنستان

 

خبرگزاری نیمه رسمی ایران، تسنیم روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای مرزی ایران و طالبان افغانستان به درگیری‌ها بر سر یک "سوء تفاهم مرزی" در نزدیکی استان نیمروز افغانستان پایان دادند. تسنیم با بیان اینکه گزارش‌ها مبنی بر تسخیر یک کمپ مرزی ایران توسط طالبان دروغ است، گفت: «درگیری‌ها پایان یافت و ایران در حال مذاکره بر سر مرز با طالبان است».

 

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، وقوع این رویداد را تایید کرد اما از ارائه جزئیات خودداری کرد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!