جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۴۸۴۱۳

آقای قالیباف! بابت چیز دیگری عذرخواهی کنید

نویسنده :
حمیدرضا مهدی‌زاده

خدا رحمت کند گذشتگان را که ضرب المثل‌های شیرین‌تر از شکر برای‌مان به‌یادگار گذاشتند از جمله این که طرف آمد حرف بزنه راه رفت!

حال حکایت رئیس مجلس است که روز گذشته در پایان جلسه علنی، گفت: همیشه به نواب و دوستان اشاره کرده‌ام که از زمانی که ساعت‌ها تغییر کرده و صبح‌ها یک ربع به هشت می‌آییم، حتما ۵ دقیقه قبل از اذان ظهر جلسه باید پایان پیدا کند. قالیباف که با حرارت خاصی عصبانیت خود را به دلیل قطع نشدن جلسه علنی در فاصله ۵ دقیقه مانده به اذان ظهر بروز می داد، تاکید کرد: تبصره ۱ ماده ۹۷ آیین نامه داخلی نیز این را می‌گوید، اما چند نوبت این اتفاق افتاد که حین اذان ظهر، مجلس هنوز ادامه داشت که این معنی ندارد و خلاف آیین نامه داخلی است و نباید انجام شود. و سرانجام شهردار پیشین تهران که بیشترین بدهی تاریخ مدیریت شهرداری‌ها را برای آیندگان بجای گذاشته و برخی از منصوبانش از جمله عیسی شریفی به جرم اختلاس دادگاهی شده‌اند و بجز سکوت کار دیگری نکرده در سکانس پایانی اظهاراتش گفت: متاسفانه دیروز هم موقع رفتن به برادر عزیز آقای نیکزاد و آقای حاجی تاکید کردم، ولی با وجود آغاز اذان ظهر، جلسه علنی تعطیل نشد، که خلاف آیین نامه رخ داد. از این رو از ملت عزیز و نمایندگان عذرخواهی می‌کنم.

 

اول، ظاهرا رئیس این روزهای مجلس که با اظهارات فوق می خواهد پیام پایبندی محضش به دستورات اسلامی را از رسانه به جامعه منتقل کند، هنوز نمی داند که انجام ندادن حدود و دستورات شرعی مانند به‌جا نیاوردن نماز یا نگرفتن روزه مسئله‌ای است که مربوط به ایزدمنان می شود لذا در تمامی روایات اسلامی میان علمای شیعه و سنی مشترکا تاکید شده که فرد قصورکننده ابتدا می بایست از پروردگار پوزش طلبیده و مشخصا "استغفار" کرده و سپس قضای نماز یا روزه از دست رفته را به جا آورد و اگر استطاعت نداشت کفاره دهد نه این که میان خلایق جار بزند و از آنان عذرخواهی کند. ابن ابی‌الحدیدمعتزلی شارح بر نهج البلاغه نیز صریحا در همین خصوص به مطلبی تاریخی از سوی علی(ع) اشاره می کند که زنی در حضور اصحاب امام وارد مسجد جامع کوفه می شود و اقرار به زنای محسنه می کند و علی(ع) با ناراحتی می فرماید: اگر نزد خدای خودت استغفار کرده بودی بهتر از آن بود که اینجا و در حضور من و این جماعت چنین بر زبان آری.

 

دوم، قالیباف که انگار آشنایی چندانی با احکام اسلامی هم ندارد متوجه نیست مسئله بجا آوردن نماز اول وقت، مستحب موکد است و نه واجب که خوانده نشدنش مستوجب گناه شود وعذرخواهی. حتی در یک زمانی که علی(ع) سر نماز بود و متوجه حضور زنی گرفتار مقابلش شد برای تسریع در کار وی قرائت نمازشان را کوتاه‌تر از حدمعمول کردند و به امور وی پرداختند. در همین خصوص مراجعی مانند رهبر انقلاب در استفتائات می نویسند: با توجه به اهمیت خاص نمازهاى یومیه و تأکید زیادى که بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضیلت نماز جماعت، مناسب است کارمندان روشى را اتخاذ کنند که بتوانند در خلال ساعات کار ادارى نماز واجب را به طور جماعت در اول وقت و در کمترین زمان بخوانند، ولى باید به‌گونه‌‌اى مقدمات این کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت بهانه و وسیله‌‌اى براى به تأخیرانداختن کارهاى مراجعه‌کنندگان نشود.

یا آیت الله العظمی سیستانی که تاکید می کنند: اگر به موجب قرارداد کارمندی ملزم به ترک چنین کارهایی (نماز اول وقت) در وقت اداری باشید، اشکال ندارد.

و نیز آیت الله مظاهری که معتقدند: شرکت در نماز جماعت و اقامه نماز اوّل وقت بسیار فضیلت دارد و ترک محلّ کار به این اندازه جایز است؛ امّا باید بیش از وقت نماز، ارباب رجوع را معطّل نگذارند.

و از همه بیانات حضرات معزز مهتمر دستور بنیانگذار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) در این خصوص است که از وجود نازنینسش استفتاء می کنند: محضر مبارک مرجع عالی قدر تشیع رهبر عظیم الشأن امام خمینی دام بقاؤه‌

به عرض عالی می رساند در بعضی از ادارات دولتی نماز جماعت دایر نموده اند‌‎ ‎‌اگر کارمندی بخواهد شرکت کند به مدت خواندن نماز باید کارش را ترک بنماید.‌

‌‌۱. اگر در موقع شرکت نمودن نماز جماعت کارمند لطمه ای به کارش نخورد و‌‎ ‎‌بیکار باشد چه صورت دارد؟‌

‌‌۲. اگر در موقع شرکت در نماز جماعت کارش تأخیر کند چه صورت دارد؟‌

‌‌۳. در صورت مجاز بودن عمداً نماز جماعت را ترک کند چه صورت دارد؟‌

‌‌مستدعی است نظر مبارک را جهت آگاهی برادران دینی اعلام فرمایید.‌

‌‌و پیر فرزانه جماران در فتوایی تاریخی پاسخ می دهند: بسمه تعالی، نماز جماعت واجب نیست و اگر منافاتی با مقررات‌‎ ‎‌استخدامی شما نداشته باشد، مانع ندارد.

 

سوم، «در منطق قالیباف» ملت انگار ارباب رجوع نمایندگانی نیستند که با دریافت حقوق های آنچنانی و خدمات گسترده رفاهی آنها را به خانه خود فرستاده‌اند تا به رتق و فتق امورشان از جمله رفع بی کاری، حل مشکلات عدیده معیشتی، از بین بردن این فقر و فلاکت مشمئز کننده بپردازند و انگار فرمانده اسبق نیروی انتظامی خانه ملت را با تالار وحدت اشتباه گرفته و تصور می کند که ملت از رادیو مجلس منتظر شنیدن اجرای اپرای من انقلابی‌ام توسط نمایندگان هستند نه این که اخبار طرح ها و لوایح مربوط به کاستن مشکلات‌شان را دنبال کنند.

 

خجالت‌بار است که حدود ۲ سال پس از تشکیل شدن مجلسی مدعی پایبندی به ارزش‌ها که برای دوچرخه سواری نکردن زنان دغدغه مندند و مستعد تصویب طرح نه تنها دردی از دردهای بی شمار مالی و اقتصادی ملت کم نشده بلکه به آن شدیدا افزوده گشته و در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون نفر ایرانی به نحوی زننده محتاج دریافت یارانه شرم آور ۴۵ هزارتومانی شده‌اند و رئیس آن حتی یک اظهار تاسف خشک و خالی هم نکرده.

 

این که قالیباف بابت روی دادن چنین فضاحتی که در ادبیات رایج او و همفکرانش "ترک فعل" بحساب می آید هرگز از ملت ایران عذرخواهی نکرده، نشان دهنده ایمانش است؟ و مگر آن زن که علی (ع) با دیدنش نماز خویشتن کوتاه کرد، نگفت که کارگزار شما مراعات مان نمی کند و به امورات‌مان نمی پردازد! و مگر امام نگریست و حکم عزلش را ننوشت!

 

چهارم، در شرایطی که حضور آقازاده ها، برادرزن‌ها، باجناق‌ها، خواهرزن‌ها، جاری، زن داداش، خاله، عمه، عمو و دایی حضرات برخلاف ضوابط قانونی و استخدامی کشور در دولت، شهرداری حتی قسمت اداری مجلس و سایر مشاغل حاکمیتی تبدیل به جک مردم در کوچه و خیابان شده و در پس پوزخندهای عصبی خشم ملت را در پی داشته انجام این گونه حرکات رکیک پوپولیستی و عوامفریبانه از سوی فردی که شبهات بسیار درباره عملکرد مالی و برخی از افراد خانواده‌اش در کسوت شهردار تهران دهان به دهان در کوی و برزن می پیچد نه تنها برای عموم مردم و مومنان حقیقی جامعه محبوبیتی فراهم نخواهد کرد و او را دیندار و متشرع جلوه نمی دهد بلکه به انزجار هرچه بیشتر وی نزد افکار عمومی و قاطبه مردم بابت انجام رفتارهای ریاکارانه و منافقانه، می انجامد

 

و سرانجام باز می گردم به تیتر آغازین این یادداشت و خطاب به محمدباقر قالیباف می نویسم:

آقای قالیباف عذرخواهی بابت تاخیر در نماز به ایزدمنان مربوط است؛ بابت انتصاب‌های هزارفامیل، فاجعه فقر و گرانی‌های افسارگسیخته از ملت پوزش بخواهید.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
Amin
-
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰
0
توضیحات کامل و جامعی بود .
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!