شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۱۷۲۲۷

افزایش صادرات، حبوبات را گران کرد

افزایش صادرات، حبوبات را گران کرد
حبوبات در بازار بوشهر 140 درصد گران شد؛ این خبر دیروز در صدر اخبار رسانه‌ها بود. طی روزهای گذشته نیز افزایش بیش از 100 درصدی اقلام خوارکی در تهران این تحلیل را به وجود آورد:«تورم روز به روز سفره‌های  مردم را خالی می‌کند.»ازسوی دیگر امروز مرکز آمار ای

حبوبات در بازار بوشهر 140 درصد گران شد؛ این خبر دیروز در صدر اخبار رسانه‌ها بود. طی روزهای گذشته نیز افزایش بیش از 100 درصدی اقلام خوارکی در تهران این تحلیل را به وجود آورد:«تورم روز به روز سفره‌های مردم را خالی می‌کند.»

ازسوی دیگر امروز مرکز آمار ایران هم در گزارشی اعلام کرد که بیشتر تورم در سال 98 در مقایسه با سال گذشته مربوط به اقلام خوراکی از جمله چای، قهوه، انواع نوشیدنیها، ماهی گروه سبزیجات و قند و شکر بوده است. بررسی آمار و ارقام رسمی درباره تورم کالاهای اساسی و مشاهده انچه در واقعیت بازار اتفاق افتاده است، این سوال اساسی را قابل طرح می‌کند که دلیل گرانی لجام گسیخته مواد خوراکی در کشور چیست؟

آن هم در شرایطی که تغذیه مناسب در شرایط کرونایی کشور، مهمترین راه ایمنی شهروندان برای مبتلا نشدن به این ویروس خطرناک است، اما کاهش درآمد و قدرت خرید مردم از یک سو و نیز، نابسامانی بازار از سوی دیگر موجب شده دهک‌های درآمدی ضعیف و متوسط جامعه سبد خرید خوراکیهای‌های خود را کوچک‌تر کنند.

«دلار گران شد و جذابیت صادرات مواد غذایی برای عده‌ای سودجو بالا رفت.» این تحلیل رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درواکنش به گرانی غیر قابل تصور قیمت بسیاری از کالاهای اساسی از جمله حبوبات در کشور است. محمد آقا طاهر در این باره به « فراز» گفت:«مشکل اصلی ناشی از سیاست‌گذاری‌های یک شبه در حوزه تجارت است تعادل عرضه و تقاضا در بازار داخلی را بر هم می‌ریزد.» به گفته این دست‌اندرکار بازار مواد غذایی:«وزارت صمت، بانک مرکزی و همچنین سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده باید راه چاره‌ای برای این مشکل پیدا کنند، نکته اینجاست هیچ مغازه دار و فروشنده‌ای از گران کردن کالای خو سود نمی‌برد، چرا که با توجه به قدرت خرید پایین بسیاری از دهک‌ها جنس روی دستش می‌ماند. اما وقتی تعادل عرضه و تقضا بر هم می‌خورد این مسائل هم پیش می‌آید.»

به گفته آقا طاهر، هرچند دولت برای واردات انواع حبوبات تعرفه 5درصدی در نظر گرفته اما ارز آزاد و باز بودن مسیر صادرات این کالاها باعث افزایش نرخ حبوبات در سراسر کشور شده است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!