چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۵۸۸۸۴
کمبود گاز همچنان جولان می‌دهد

زمستان سخت به مشهد رسید؛ تعطیل اجباری مغازه‌ها از ساعت۲۰

زمستان سخت به مشهد رسید؛ تعطیل اجباری مغازه‌ها از ساعت۲۰
کمبود گاز در داخل ایران هر روز جلوه‌های تازه‌ای از خود بروز می‌دهد. در آخرین نمونه ستاد انرژی خراسان رضوی اصناف مشهد را ملزم کرده تا بعد از ساعت ۲۰ شب فعالیت خود را تعطیل کنند. این محدودیت قرار است از امروز در این شهر اعمال شود.

کمبود گاز در داخل ایران هر روز جلوه‌های تازه‌ای از خود بروز می‌دهد. در آخرین نمونه ستاد انرژی خراسان رضوی اصناف مشهد را ملزم کرده تا بعد از ساعت ۲۰ شب فعالیت خود را تعطیل کنند. این محدودیت قرار است از امروز در این شهر اعمال شود.

هر چند هادی مخملی، رئیس اتاق اصناف مشهد در گفت و گو با ایسنا اعلام کرده که طول مدت اعمال این محدودیت برای اصناف در شهر مشهد ۳ روز خواهد بود اما همین محدودیت موقت هم نشانه آشکاری است دال بر کمبود جدی گاز در کشور. چرا که چنین محدودیتی تا قبل از این در هیچ جای دیگر ایران سابقه نداشته و برای اولین بار است که خبر اعمال آن را می‌شنویم. 

البته رئیس اتاق اصناف مشهد افزوده است: امکان دارد این محدودیت فعالیت تا روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده نیز تمدید شود که البته این مساله نیز بستگی به شرایط جوی خراسان رضوی دارد.

پیشتر در روز ۱۸ دیماه پتروشمی خراسان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که به دلیل تداوم و افزایش برودت هوا شرکت گاز از تاریخ ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ اقدام به قطع گاز ورودی به مجتمع کرده که در نتیجه واحدهای آمونیاک و اوره به طور کامل از سرویس خارج شده است. همچنین در موردی دیگر روز ۲۹ آذرماه علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی از زیان هزار میلیارد تومانی فولاد خراسان به دلیل قطع گاز خبر داده بود.

روزنامه خراسان روز ۱۹ دیماه نوشته بود که تنها استان خراسان رضوی روزانه با کمبود حدود ۳۰ میلیون مترمکعب گاز مواجه است. کمبودی که سعی می‌شد از طریق قطع گاز صنایع جبران شود.

حالا اما با دستورالعمل ستاد انرژی استان خراسان رضوی برای تعطیلی اصناف مشهد به نظر می‌رسد شاهد دور جدیدی از اعمال محدودیت‌ها برای مصرف گاز باشیم.

طی ۲ ماه گذشته به منظور تامین گاز مورد نیاز مشترکان خانگی، فرایند قطع گاز صنایع با اولویت صنایع فولادی، پتروشیمی‌ها و کارخانجات سیمان آغاز شد. فرآیندی که در سال گذشته تنها در صنعت فولاد باعث افت ۴۰ درصدی تولید شده بود.

چند روز قبل هم احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی هم اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰ تنها ۶۸۰ میلیون دلار بابت عدم النفع ناشی از قطع گاز به پتروشیمی‌ها ضرر وارد شده است.

اینها البته جدای از بحث قطع گاز نیروگاه‌ها و الزام آنها به سوزاندن مازوت به عنوان سوخت جایگزین است که وضعیت آلودگی هوا در برخی کلانشهرها را به حد بحران رسانده است.

آمارهای سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که کشور در زمستان این سال با روزانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری گاز مواجه بود. یعنی یک و نیم برابر کل میزان گاز مصرفی کشور ترکیه.

آمارهای بانک جهانی، آژانس بین‌المللی انرژی و وزارت نفت حاکی از این است که روزانه تنها نزدیک ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولیدی کشور در همان مرحله تولید به خاطر عدم نصب تجهیزات جمع‌آوری «گاز همراه» میادین نفت در مشعل‌ها سوزانده و به هدر داده می‌شود.

بر اساس برخی برآوردها ارزش این گاز تلف شده در مرحله تولید سالانه ۲۰ میلیارد دلار و در مرحله انتقال و توزیع حدود ۸ میلیارد دلار است. این البته جدای از ضربه‌ای است که ظرفیت تولید گاز ایران بابت نبود سرمایه‌گذاری لازم به دلیل تحریم‌ها متحمل شده است.

جواد اوجی، وزیر نفت در فروردین ماه گفته بود که صنعت گاز ایران حداقل نیازمند ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است تا تبدیل به واردکننده گاز نشود.

درباره میزان دقیق کسری گاز در شرایط فعلی هنوز آمار دقیقی اعلام نشده اما از شواهد اینگونه بر می‌آید که احتمال افزایش این کسری را باید جدی گرفت. چرا که در این روزها با اخباری مواجه هستیم که سال قبل کمتر نظیر آنها را می‌شنیدیم. مثلا اخطار قطع گاز ۸۴۰ سازمان و نهاد دولتی، تعطیلی مدارس و حالا دستورالعمل جدید ستاد انرژی استان خراسان رضوی برای اصناف مشهد.

اینها می‌توانند نشانه‌هایی باشند مبنی بر اینکه احتمالا حجم کسری گاز در کشور نسبت به سال گذشته رو به افزایش گذاشته است.

نگرانی مهم از امکان تشدید و توزیع محدودیت فعالیت اصناف در سطح کشور است. افزایش برودت هوا و کاهش ظرفیت تولید گاز کشور چنین احتمالی را دور از ذهن نمی‌کند. آن هم در شرایطی که به طور معمول اوضاع اقتصاد مملکت و کسب و کار اصناف شرایط مطلوبی ندارد و نارضایتی‌های قابل توجهی در میان صنوف مختلف به چشم می‌خورد.

تعطیلی اجباری اصناف در چنین شرایطی هم می‌تواند به رکود بیشتر در کشور دامن بزند و هم نارضایتی‌های تازه‌ای به همراه داشته باشد.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!