پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۴۹۹۱۳

برگ سبز خودرو؛ تیر خلاص به دفاتر اسناد رسمی

برگ سبز خودرو؛ تیر خلاص به دفاتر اسناد رسمی
به گفته رئیس دیوان عدالت اداری، در ارتباط با مالکیت خودرو، برگ سبزی که توسط نیروی انتظامی صادر می‌شود قطعا در حکم سند است. اما رای دیوان عدالت اداری در خصوص الزامی بودن یا نبودن مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست بلکه رای در ارتباط با وکالت دادن هنگام فروش است و الزامی بودن مراجعه به دفاتر ثبت اسناد بعد از صدور برگه سبز توسط نیروی انتظامی نیز در قانون مبهم است!

۹ سال است که در مورد صدور سند رسمی و برگ سبز خودرو میان پلیس راهور و سازمان ثبت اسناد، اختلافی جدی وجود دارد. طبق قانون، سند رسمی ثبت‌شده در دفاتر اسناد رسمی کشور، ملاک فعالیت‌های قانونی است، اما ناجا هم‌چنان برگ سبز را سند رسمی می‌داند. در این رابطه کانون سردفتران و دفتریاران شکایتی طرح کردند مبنی بر این‌که مراکز تعویض پلاک اعلام کرده‌اند ما برای تعویض پلاک نیازی به سند قطعی منقول مالک قبلی نداریم و این شرط را از مدارک حذف کرده‌اند. بر این اساس شکایتی در دیوان عدالت اداری مطرح و رسیدگی شد و دیوان نیز رأی داد که راهنمایی و رانندگی صلاحیت تعویض پلاک بر اساس مدارک لازم را  دارد و این مسئله دیگر ربطی به کانون سردفتران ندارد.پلیس راهور معتقد است برگ سبز، سند قطعی خودرو محسوب می‌شود و دیگر نیازی به ثبت سند در دفاتر رسمی و پرداخت هزینه اضافه توسط طرفین برای صدور سند نیست. اما سازمان ثبت اسناد، تنها سند رسمی ثبت شده در دفاتر را دارای اعتبار قانونی می‌داند و مدعی است که هر‌گونه خرید و فروش خودرو باید به ثبت دفاتر اسناد رسمی برسد و برگ سبز خودرو معتبر نیست.

 

وکالت تعویض پلاک روی برگ سبز را انجام نمی‌دهیم!

 

در تماس‌های «فراز» با چندین دفتر اسناد رسمی، مشخص شد که هیچ‌کدام از این دفاتر، به هیچ‎وجه وکالت تعویض پلاک را روی برگ سبز انجام نمی‌دهند و افرادی که این برگه را سند تلقی می‌کنند بهتر است برای تنظیم وکالت به همان راهنمایی و رانندگی که برگ سبز را برای آنان تنظیم کرده مراجعه کنند. این دعوای بین پلیس راهور و دفاتر اسناد رسمی، طبعا برای فروشندگان و خریداران ابهامات و مشکلات زیادی ایجاد کرده است. از سوی دیگر اغلب سردفتران معتقدند که با این تصمیم دیوان عدالت اداری، کسب و کار آنان از رونق افتاده و همان میزان کمی درآمد که از این ناحیه داشته‌اند نیز از دست رفته است.

 

سردفتران معتقدند انجام وکالت روی برگ سبز، غیرقانونی است!

 

سردفتران متعددی که «فزار» با آنان تماس گرفت، دلیل انجام ندادن وکالت تعویض پلاک را غیرقانونی بودن این امراعلام کردند؛ آنان عنوان کردند که طبق ماده ۲۹ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، مصوبه سال ۸۹، مالک خودور باید ابتدا تعویض خودرو را انجام دهد و سپس برای تنظیم سند رسمی به دفترخانه مراجعه کند. طبق برگ سبز، فرد فقط مالک «پلاک» است و نه خودرو، قطعی شدن این مالکیت باید در دفتر اسناد رسمی و با تنظیم سند انجام شود. پس چون روند قانونی نیست و ما برگ سبز را سند مالکیت خودرو نمی‌دانیم، فروشندگان و خریداران بهتر است به پلیس راهور مراجعه کنند.  

 

 کانون سردفتران و دفتریاران؛ بخشنامه علیه برگ سبز!

 

برخی از سردفتران نیز اشاره کردند که طبق بخشنامه کانون سردفتران و دفتریاران، آنان اجازه ندارند، روی برگ سبز، وکالت تعویض پلاک انجام دهند و اینان خود را مکلف به بخشنامه کانون می‌دانند و معتقدند برای گرفتن اطلاعات بیشتر با کانون سردفتران و دفتریاران تماس بگیریم.یکی از سردفتران اعلام کرد که سند دانستن برگ سبز خودرو، تیر خلاصی است به دفترهای تنظیم سند!

 

دفاتر اسناد رسمی مکلف به اجرای قانون هستند!

 

مسئول روابط عمومی کانون سردفتران ودفتریاران در پاسخ به این پرسش گفت که قانونی در این مورد تغییر نکرده و ما دفاتر تنظیم سند، تنها و تنها سند خودرو را سند مالکیت می‌دانیم. عدم انجام وکالت روی برگ سبزهم، یک اقدام قانونی از سوی دفاتر تنظیم سند است و اینان کار غیرقانونی انجام نمی‌دهند. کانون با اطلاعیه‌هایی که صادر کرده، به همکاران تاکید کرده که طبق قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده عمل کنند. سند بودن برگ سبز خودرو، به‌عنوان قانون در مجلس، تصویب نشده است.

 

  

  

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!