جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۴
کد خبر: ۴۵۱۹۸
نایب‌رئیس کانون سراسری مرغ‌داران گوشتی ایران:

سلام ما را به قرارگاه ساماندهی مرغ برسانید!

سلام ما را به قرارگاه ساماندهی مرغ برسانید!
مرغ یکی از موادغذایی اساسی است و برای خانواده‌هایی که قدرت خرید گوشت قرمز را ندارند، جایگزین مناسبی به شمار می‌رود؛ اما در یک‌ سال گذشته، قیمت مرغ نیز هم‌چون دیگر کالاهای اساسی بارها دچار نوسان قیمت و حتی کمیاب نیز شده است.
نویسنده :
آذر فخری

مرغ‌داران می‌گویند با مشکلاتی مثل تاخیر در بارگیری نهاده‌های دامی و تلفات ناشی از قطع برق و گران‌بودن هزینه تولید نسبت به عرضه دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ با این‌همه، «حبیب اسدالله‌نژاد»، نایب‌رئیس کانون سراسری مرغ‌داران گوشتی ایران، تاکید می‌کند که التهابات و نوسان‌های جدید در بازار مرغ که مصرف‌کننده و تولید‌کننده را روبه‌روی هم قرار داده، به تولیدکنندگان ربطی ندارد.

مشروح گفت‌وگوی «فراز» با «حبیب اسدالله‌نژاد»، نایب‌رئیس کانون سراسری مرغ‌داران گوشتی ایران را در ادامه بخوانید.

 

  • قیمت مرغ، در شرایط فعلی از نظر شما منطقی است؟

قرارگاه ساماندهی عرضه مرغ در ۱۱ فروردین ماه، قیمت مرغ گرم را ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد. از آن تاریخ تا به امروز قیمت مولفه‌های تولید مرغ افزایش یافته است؛ که بخش اعظم این گرانی‌ها توسط خود دولت صورت گرفته. مثل افزایش قیمت ذرت، سویا، حمل و نقل و دستمزد. اما نکته مهم این است که با وجود این گرانی‌ها، اصلاح قیمت صورت نگرفته؛ مرغداران از این وضعیت گله‌مند هستند و تقاضای اصلاح قیمت دارند. مرغ‌داران هم‎چنان در حال عرضه مرغ به نرخ قبلی هستند، به هرحال مرغ با توجه به شرایط موجود با محاسبه یک تلرانسی که برای هر دو طرفِ تولید و مصرف‌کننده مناسب باشد، باید به دست‌ مصرف‌کننده برسد. در این رابطه مرغ‌داران به و ظایف خود عمل کرده‌اند. بنابراین گرانی غیرمنطقی قیمت مرغ در بازار، هیچ ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد. این افزایش قیمت نتیجه دخالت واسطه‌‎ها و سودجویانی است که مرغ را از کشتارگاه تحویل می‌گیرند، علت این امر هم ناشی از نبود نظارت است؛ عدم نظارتی که هم ظلم در حق تولیدکننده است که مرغ را ارزان‌تر از قیمت واقعی عرضه می‌کند و هم مصرف‌کننده که درگیر کمبود و گرانی بیش از حد آن در بازار است.

 

  • در این میان وظیفه «قرارگاه ساماندهی مرغ کشور» چیست؟

اگر آن‌ها را دیدید، سلام ما را به ایشان برسانید! چرا که از ۱۱ فروردین که قیمت مرغ را اعلام کرده‌اند، دیگر خبری از آن‌ها نداریم و خبر جدیدی از ناحیه این قرارگاه به ما نرسیده است!

 

  • وظیفه وزارت جهاد کشاورزی؟

 وزارت کشاورزی می‌گوید وظیفه ما از کشتارگاه به بعد است و بعد از آن وظیفه‌ای بر عهده ما نیست. در واقع عدم آشنایی این وزرات‌خانه با تکالیفش است که موجب شده در بازار مرغ هرج ومرجی به این شکل ایجاد شود. شاید به این دلیل است که چون اواخر دولت فعلی است، دوستان در وزرات صمت و کشاورزی کاملا واداده‌اند و ما امیدواریم که سیاست‌گذاری‌ها دولت آینده، تغییر بکند و شرایط به گونه‌ای تنظیم شود که حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده تضییع نشود و با نظارت دقیق، جلوی واسطه‌ها و سودجویان هم گرفته شود.

 

  • دلیل کمبود و گرانی نهاده‌های دامی؛ مثل همیشه گمرک!

این گرانی دو دلیل دارد؛ اول این‌که قیمت‌های جهانی به‌طورکلی افزایش پیدا کرده و دلیل دوم مشکل ما با گمرک است، حدود دوماه است که بسیاری از واحدهای مرغداری ما، نهاده‌های دامی خود را از بازار آزاد می‌خرند، با این‌که نهاده وارد شده، اما مثل همیشه با گمرک مشکل کد رهگیری ارز تخصیصی و ترخیص کالا را داریم که خیلی زمان‌بر است و به همین دلیل حتی اگر نهاده در زمان مناسب خریداری شود، اما موانع گمرکی موجب می‎‌شود نهاده دیر به دست مرغ‌داران برسد. یک مشکل هم در رابطه با وزرات جهاد کشاورزی داریم که باید پاسخ دهد که چرا بعد از گذشت دو ماه  ارز تخصیصی برای وارد کردن نهاده‌های دامی را تامین نکرده است.

 

  • راه حل؛ یارانه تولیدکنندگان قطع شود!

ببینید راه حل فوتی و فوری وجود ندارد! به این دلیل که تجربه چهل ساله نشان داده که هروقت پای ارز دولتی به میان آمده، فساد هم در کنارش تولید شده. با توجه به گسترده بودن واحدهای صنفی تولیدکننده، انتظار نظارت ۱۰۰ درصدی در جلوگیری از فساد وجود ندارد و یا کار بسیار سختی است و نمی‌توان در مدت‌زمان کوتاه انتظار حل این مشکلات را داشت. به نظر من برای سر و سامان دادن این مشکلات، یارانه‌هایی که به تولیدکنندگان داده می‌شود، به حداقل برسد و از آن طرف یارانه دهک‌‎های هدف جامعه که در انتهای خطر فقر دارند، افزایش پیدا کند و از طرف دیگر قیمت‌ها در بازار هم براساس عرضه و تقاضا مشخص شود، یعنی قیمت‌ها واقعی شوند و یارانه مستقیما به دهک‌های شناسایی شده و واقعیِ پائین جامعه پرداخت شود. در حالی‌که الان یارانه بسیار زیادی به تولیدکننده داده می‌شود و همه می‌خواهند از این یارانه سود بیشتری ببرند و این نفعی نه برای تولیدکننده دارد و نه سودی برای اقشار کم درآمد جامعه.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!