جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۴۴۵۶۸
ابهام در اجرای قانون حذف مالیات ارزش‌افزوده طلا

دعوای زرگر و مشتری بالا می‌گیرد

دعوای زرگر و مشتری بالا می‌گیرد
طبق قانون جدید طلافروشان نمی‌توانند از اصل طلایی که به فروش می‌رسانند مالیات دریافت کنند.

یک ابهام قانونی به احتمال بسیار در روزهای آینده موجب کشمکش و مشاجره میان زرگران و مشتریان خواهد شد؛ آیا مالیات ارزش افزوده از اصل قیمت طلا حذف شده است؟

 

به گزارش فراز، اصلاح بخشی از قانون اخذ مالیت بر ارزش‌افزوده از سال ۹۸ در دستور کار مجلس بود اما تا نهایی شده و به دولت ابلاغ شود بیش از یک سال و نیم به طول انجامید و بالاخره ۱۲ تیرماه بود که ابلاغ شد. بر اساس این قانون  ۹ درصد مالیات خرید طلا دیگر تنها به سود و اجرت طلا تعلق می‌گیرد و اصل طلا از این مالیات معاف است. مساله مبهم اما زمان اجرایی شدن این قانون است. در پی اعلام این مطلب، این انتظار نزد مردم و خریداران طلا ایجاد شده که از هم‌اکنون می‌توانند بدون پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده اصل طلا، به خرید و فروش این فلز گرانبها - از جمله طلای ساخته شده و سکه- بپردازند. این در حالی است که زرگران چیز دیگری می‌گویند.

 

نادر بذرافشان- دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران-  در همین پیوند به ایسنا گفته «مهلت اجرای این قانون، شش ماه پس از تاریخ ابلاغ خواهد بود و اینکه برخی اعلام کرده‌اند مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا از این پس حذف خواهد شد، اینگونه نیست و سوتفاهمی پیش آمده است؛ در حال حاضر تنها ابلاغ و اعلام شده است و تا شش ماه آینده خرید طلا، مالیات ۹ درصدی بر اساس قیمت کل محاسبه خواهد شد و حذف مالیات از اصل طلا، با توجه به تاریخ ابلاغ به دولت، شش ماه بعد و به عبارتی از ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ اجرایی خواهد شد.»

 

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم در همین مورد به تسنیم گفته:  «مالیات بر ارزش افزوده ایرادات و اشکالاتی داشت که خوشبختانه قانونگذاران متوجه شدند و الان هم در حال اصلاح آن هستند. طلایی که هر گرمش حدود یک میلیون و ۶۰هزار تومان است با اجرت، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود و لذا ارزش افزوده ۹درصدی برای یک گرم طلا در این وضعیت تحریم‌ها و غیره خیلی سنگین است.» افزود: «خوشبختانه بالاخره پذیرفتند و مجلس هم مصوب کرد.  اخیراً شنیدم رئیس جمهور ابلاغ کرده که طلا هم از ارزش افزوده معاف شده اما تا زمانی که بخشنامه نشود قانون سازمان امور مالیاتی بر اساس همان دستورالعمل قبلی کار می‌کند.» از آنچه «محمدولی» گفته نیز چنین برداشت می‌شود که مالیات بر ارزش‌افزوده طلا به این زودی‌ها به صورت عملی حذف نخواهد شد.

 

یک ماجرای قدیمی

 

شاید کمتر شهروندی باشد که بتواند از حساب و کتاب طلافروشان سر بیرون بیاورد و به برخی از خلاء موجود استفاده می‌کنند و بابت هرچیزی که به‌فروش می‌رسانند می‌خواهند از مشتری‌ها مالیات دریافت کنند؛ مانند یک عروس و داماد که برای خرید مراسم عروسی با خانواده ۲ طرف به طلافروشی می‌روند و به‌دلایلی مانند تعارفات فی‌مابین چندان قدرت پرس و جو و چانه‌زنی ندارند. از این پس تا دیماه احتمالا چالش بر سر مالیات بر ارزش افزوده نیز به این مساله افزوده خواهد شد.

طبق ماده ۲۶ قانونی که به تازگی در مورد «مالیات بر ارزش افزوده» به تصویب رسیده است، وزن خالص طلا از دریافت مالیات و عوارض معاف محسوب می‌شود و طبق این قانون جدید هیچ طلافروشی اجازه ندارد هنگام فروش طلا (یا باقی فلزات قیمتی)، مالیاتی دریافت کند.

دولت پس از تصویب این قانون در اواسط تیرماه سال جاری جهت اجرایی شدن ابلاغ کرده است و باتوجه به آن طلا خالص،‌ جواهرات، پلاتین به کار رفته در قطعات مورد نظر(مانند انگشتر، گوشواره و ... )، معاف از مالیات و عوارض هستند. لازم به ذکر است که حق‌الزحمه ساخت و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند مشمول مالیات و عوارض با نرخ ۹ درصد می‌باشد.

توجه داشته باشید که در بند سوم قانون جدید «مالیات برارزش افزوده» آمده است که پس از راه اندازی سامانه مودیان، عرضه کنندگان کالا و خدمات مربوط به این بند باید همه مراحل خرید و فروش را در سامانه این سامانه به درستی ثبت کنند.

درج ارزش طلای خالص، جواهر و پلاتین، دستمزد ساخت، حق‎الزحمه و سود فروشنده به تفکیک در فاکتور الکترونیکی اجباری خواهد بود این اجبار به این دلیل است که در صورت پنهانکاری و یا عدم ثبت تمام یا بخشی از خرید و فروش، مشمول ‌جریم‌های به اندازه ۹ درصد ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین است که غیرقابل بخشش محسوب می‌شود. این جریمه علاوه بر جریمه مذکور در بند ب ماده ۳۶ این قانون است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!