شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
دوشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۸۳۷۶

تلاش های مرموز برای کاهش سفر به خارج

تلاش های مرموز برای کاهش سفر به خارج
از افزایش عوارض خروج از کشور گرفته تا اظهارات دولت مردان و مسئولان حکومتی و دولتی، شواهد حاکی از آن است که حکومت تلاش می کند گردشگری خروجی (سفر گردشگران ایرانی به خارج از کشور) را کاهش دهد و به این طریق تراز گردشگری خود را مثبت کرده و از خروج ارز از

از افزایش عوارض خروج از کشور گرفته تا اظهارات دولت مردان و مسئولان حکومتی و دولتی، شواهد حاکی از آن است که حکومت تلاش می کند گردشگری خروجی (سفر گردشگران ایرانی به خارج از کشور) را کاهش دهد و به این طریق تراز گردشگری خود را مثبت کرده و از خروج ارز از کشور بکاهد.

طی سال های گذشته همواره تراز گردشگری در ایران منفی بوده است؛ به این معنا که میزان سفر گردشگران ایرانی به دیگر کشورها از جذب گردشگران خارجی بیشتر بوده است. به طوری که سال ۹۶ میزان سفرهای خارجی گردشگران ایرانی از سفرهای توریست های خارجی به ایران ۵ میلیون نفر بیشتر بوده است. بنابراین گردشگری بیش از آنکه ارزآوری داشته باشد خروج ارز از کشور را شاهد بوده است. اما گردشگری خروجی مزایایی نیز دارد؛ مردم با فرهنگ و آداب و رسوم دیگر کشورها آشنا می شوند، رعایت قانون در کشورهای دیگر را مشاهده می کنند و از نظر روحی نیز به آرامش و نشاط بیشتری می رسند. با اینهمه این روزها به نظر می رسد حتی پارک رفتن نیز مخالفت برخی مسئولان کشور را به دنبال دارد. زمانی که مسافرت بی تقوایی اقتصادی نامیده می شود، تعجبی ندارد اگر گردشگری در کشورمان پیشرفت نمی کند. افزایش عوارض خروج از کشور نیز دلیل دیگری برای سیاست های دولت مبنی بر کاهش سفرهای خارجی ایرانیان به شمار می رود. بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹ کشور، عوارض خروج از کشور برای سفر اول هر ایرانی در سال ۲۶۴ هزار تومان شد. برای سفر‌های دوم نیز این مبلغ به میزان ۵۰ درصد (۳۹۶ هزار تومان) و سفر سوم و بیشتر ۱۰۰ درصد (۵۲۸ هزار تومان) افزایش می‌یابد.

تلاش برای کاهش سفر مردم

«رضا اباذری»، کارشناس گردشگری به «فراز» گفت: «سیاست های دولت همواره این بوده است که گردشگری خروجی کاسته شود و گردشگری ورودی افزایش یابد. البته در زمینه افزایش گردشگری ورودی تلاش چندانی انجام نشده است اما دولت همواره تلاش کرده است که گردشگری خروجی را کاهش دهد و به این روش تراز گردشگری در کشور را مثبت کند.»

او افزود:«بر طبق کدهای اخلاقی ۵ گانه سازمان جهانی گردشگری و سفر، سفر به دیگر کشورها در زمره حقوق شهروندان محسوب می شود و می بایست رعایت شود، بنابراین دولت نمی تواند حق سفر به دیگر کشورها را از مردم ایران سلب کند.»

«اباذری» در رابطه با اقدامات آژانس های گردشگری به منظور ارزان ترکردن سفرهای خارجی بیان کرد: «دفاتر مسافرتی همواره تلاش کرده اند که با کاهش قیمت ها، کاهش حاشیه سود و روش های خرید عمده اجزای مختلف سفر مانند هتل و بلیت هواپیما تلاش کرده اند که هزینه سفرهای خارجی را برای مردم کاهش دهند.»

او گفت: »یکی از دلایل کاهش سفرهای خارجی مردم کشورمان وضعیت نابه سامان معیشتی مردم است. از جندساله گذشته سبد خانوار همواره در حال کوچکتر شدن است و در نتیجه سفر هم مانند تغذیه، مسکن و پوشاک تحت تاثیر این شرایط نامناسب معیشتی مردم قرار گرفته است.»

«اباذری» افزود: «ارزهای خارجی به شدت رگان شده اند، ارزش پول ملی کاسته شده و حقوق مردم نیز ارزش خود را از دست داده است.»

او راهکار را در اختصاص یارانه سفر به خانوارها دانست و گفت:«همانگونه که دولت برای آموزش، درمان و دارو سوبسید می دهد برای سفر هم می بایست سوبسید در نظر بگیرد.»

«اباذری» در رابطه با تاثیر گردشگری خروجی بر روی جذب توریست های خارجی بیان کرد:«همواره تصور می شود که گردشگری یک اتوبان دوطرفه است اما تناسب خاصی در اینباره وجود ندارد. به طور مثال چین به گردشگری خروجی اهمیت بیشتری می دهد تا جذب گردشگران ورودی، فرانسه نیز سیاست های ویژه ای برای سفرهای خارجی مردم این کشور تدوین کرده است و در کنار رونق گردشگری ورودی در تلاش است تا گردشگری خروجی را نیز تسهیل کند. بنابراین هریک از این حوزه ها نیازمند سیاست ها و برنامه ریزی های متفاوتی است.»

او گفت:«به طور کلی سیاست کشورهای پررونق در عرصه گردشگری آن است که تراز گردشگری شان مثبت باشد اما در کنار آن گردشگران داخلی نیز به دیگر کشورها سفر کنند. کشورهایی مانند اسپانیا، چین، آمریکا و فرانسه که صنعت گردشگری توسعه یافته ای دارند به مردم کشورشان برای سفرهای خارجی نیز کمک می کنند.»

تلاش دولت برای کاهش گردشگری خروجی

«حسین عبادتی»، راهنمای سفر گردشگران انگلیسی زبان نیز به «فراز» گفته بود:‌«عبادتی درباره سیاست‌های دولت بیان کرد:‌دولت تلاش می‌کند که خروج مردم از کشور را کاهش دهد وبر سفرهای ورودی بیفزاید تا خروج ارز را کاهش داده و ارزآوری را افزایش دهد. اقدامات مرتبط با آن‌هم پس از افزایش عوارض خروج از کشور آغازشده است.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!