پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۵۲۰۸۹

معاملات اهرم‌ دار و ریسک‌های آن

معاملات اهرم‌ دار و ریسک‌های آن
امروزه خرید ارز دیجیتال با اهرم، محبوبیت زیادی میان فعالان بازار کریپتو پیدا کرده است. اما به دلیل این که انجام چنین معاملاتی با ریسک‌های زیادی همراه است، اغلب صرافی‌ها این خدمات را به تمامی افراد ارائه نمی‌دهند.

اگر در بازار کریپتو فعالیت می‌کنید، به احتمال زیاد با اصطلاحاتی مانند معاملات اهرمی و مارجین مواجه شده‌اید. با وجود اینکه این دو اصطلاح ارتباط نزدیکی با یک دیگر دارند، در عین حال معنای یکسانی ندارند.

 

 معامله‌گران حرفه‌ای از ابزارهای مختلف مانند معاملات لوریج دار (معاملات اهرمی)، به عنوان ابزار مالی ایدئال برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

 

امروزه خرید ارز دیجیتال با اهرم، محبوبیت زیادی میان فعالان بازار کریپتو پیدا کرده است. اما به دلیل این که انجام چنین معاملاتی با ریسک‌های زیادی همراه است، اغلب صرافی‌ها این خدمات را به تمامی افراد ارائه نمی‌دهند.

 

 اما اهرم در معاملات ارز دیجیتال چیست؟ در ادامه این مطلب به تعریف این این نوع از معاملات و تفاوت آن با معاملات عادی می‌پردازیم.

 

How-to-leverage-BTC-min

 

اهرم چیست؟

 

معامله با اهرم، معامله‌ای است که به فرد معامله‌گر این امکان را می‌دهد تا به ازای پرداخت یک سپرده اولیه، وجوهی را به صورت قرضی از صرافی دریافت کند؛ تا فرد معامله‌گر با سرمایه بیشتری معامله فعالیت کند.

 

 لازم به ذکر است که هرچه قدر که ضریب اهرم بیشتر باشد، مقدار وام نیز بیشتر است. می‌توان به این صورت نتیجه گیری کرد که اهرم در بازار ارزهای دیجیتال، باعث می‌شود تا فرد سرمایه گذار در قبال ریسک بیشتر، پاداش بیشتری را نیز دریافت کند.

 

مثلا در نظر بگیرید فرد معامله‌گر که با ۱۰۰ دلار وارد بازار شده و با ضریب ۱۰۰:۱ مارجین معامله کند. این یعنی ۱۰۰ دلار او به ۱۰۰ هزار دلار تبدیل می‌شود. با این وجود هرچه سرمایه بیشتر باشد حداکثر مارجین نیز افزایش می‌یابد.

 

leverage-trading

 

 ولی نکته بسیار مهمی که باید همواره به آن توجه داشت این است که با این که این روش از معاملات همراه با سود بسیار بالا هستند؛ همواره می‌توانند به شما ضرر بسیار زیادی را نیز تحمیل کنند. به همین دلیل است که به افرادی که تازه وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند توصیه می‌شود تا وارد معاملات اهرمی نشوند.

 

اصطلاحات موجود در معاملات اهرمی

 

  • مارجین

 

معامله مارجین، روشی برای خریدوفروش و معامله دارایی است که از سرمایه‌ای که توسط شخص ثالث تامین و فراهم می‌شود، بهره می‌گیرد.

 

  • مارجین کال

 

نقطه‌ای که صرافی از شما می‌خواهد سرمایه بیشتری را به حساب مارجین خود اضافه کنید تا نسبت مارجین را حفظ کنید، با توجه به کاهش موقعیت شما مقدار اهرم را کاهش دهید.

 

  • لیکویید شدن

 

یک معامله‌گر زمانی با لیکویید شدن مواجه می‌شود که سرمایه کافی برای باز نگه‌داشتن پوزیشن خود نداشته باشد. در این حالت آن پوزیشن از طرف صرافی بسته و معامله‌گر اصطلاحا لیکویید می‌شود. لیکویید شدن به عواملی مانند سرمایه و میزان لوریج (Leverage) بستگی دارد.

 

مزایای معاملات اهرمی

 

  • سودهای بالا

 

افزایش سود معامله‌گر از اصلی‌ترین مزیت‌های این نوع از معاملات تلقی می‌شود. همان طور که اشاره شد، شما با قرض گرفتن وجه مورد نیاز خود، وارد معاملات اهرمی می‌شوید و می‌توانید سود خوبی را کسب کنید.

 

  • قدرت خرید بالاتر

 

هنگامی که شما سرمایه بیشتری را در اختیار داشته باشید، می‌توانید سبد دارایی‌های خود را افزایش دهید و معاملات خود را به صورت متنوع‌تر برنامه ریزی کنید.

 

 

معایب معاملات اهرمی

 

  • پر ریسک بودن 

 

همان‌طور که معاملات اهرمی می‌توانند بسیار سودآور باشند، در عین حال بسیار خطرناک و ریسکی هستند؛ توصیه می‌شود اگر تازه با این نوع از معاملات آشنا شده‌اید، از اهرم‌های بالا استفاده نکنید.

 

  • نا‌مناسب برای تازه واردها

 

انجام معامله به روش لوریج، به دانش و مهارت زیادی نیاز دارد. این روش برای افراد مبتدی اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

 

  • روشی کاملا نامناسب برای افراد کم ریسک

 

همان طور که خودتان در جریان هستید، بازار ارزهای دیجیتال به پر نوسان بودن خود معروف است؛ این به این معنا است که این نوع از معاملات تنها برای افرادی که دارای صبر بالا و ریسک‌پذیر هستند مناسب است.

 

 

چرا برخی از شرکت‌ها  با لوریج (اهرم) سرمایه گذاری می‌کنند.

 

بسیاری از شرکت‌ها وجود دارند که با مشکل کمبود سرمایه مواجه هستند؛ این شرکت‌ها به ناچار روی به معاملات اهرمی میاورند. این به این معنا است که آن شرکت می‌توانید با وارد شدن در این نوع از معاملات سود خوبی را کسب کند. البته ممکن هست همیشه به این میزان خوش شانش نباشند و دچار ضرر زیادی نیز شوند.

 

RTPBMLQR45EODIDHESHMLKHW4E-min

نتیجه‌گیری

 

تا این جا متوجه شدیم که معاملات اهرمی هم می توانند بسیار سودآور باشند، هم این امکان وجود دارد تا یک شخص دچار ضرر هنگفتی شود؛ قبل از ورود به این نوع از معاملات حتما با خودتان تمامی زوایای ورود به این نوع از معاملات را مررور کنید تا میزان ضرر خود را به حداقل برسانید.

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!