سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۱۴۰۰

صعود قیمت خودروهای چینی

صعود قیمت خودروهای چینی
قیمت خودروهای چینی در شرایطی افزایش یافت که به دلیل ترخیص خودروهای خارجی از گمرک پیش بینی می شد قیمت خودروهای خارجی کاهش یابد. حتی اگر این کاهش قیمت موقتی نیز فرض می شد،اما باز نباید قیمت خودروهای چینی این گونه افزایش می یافت. افزایش ارز نیمایی و تحر

قیمت خودروهای چینی در شرایطی افزایش یافت که به دلیل ترخیص خودروهای خارجی از گمرک پیش بینی می شد قیمت خودروهای خارجی کاهش یابد. حتی اگر این کاهش قیمت موقتی نیز فرض می شد،اما باز نباید قیمت خودروهای چینی این گونه افزایش می یافت. افزایش ارز نیمایی و تحریم ها نیز بهانه مناسبی نیست. چراکه تحریم ها دلیل اصلی واردات خودرهای چینی و استفبال مردم از این خودروها بوده است. ایرانیان که زمانی حتی پراید را به خودروهای چینی ترجیح می دادند اکنون باید برای خودروهای چینی حدود نیم میلیارد تومان بپردازند.

از اوایل هفته جاری شرکت مدیران‌خودرو نرخ‌های تازه‌ای را برای فروش محصولات ‌«ام‌وی‌ام» و «چری» به مشتریان ابلاغ کرد که بر اساس آن قیمت تیگو7 IE با افزایش 14میلیون تومانی به 473میلیون تومان رسید.

افزایش مجدد قیمت خودروهای چینی

نرخ رسمی خودروهای چینی طی آبان پس از گرانی بنزین و تا بهمن ماه امسال 2بار افزایش یافته بود. با اینهمه از ابتدای هفته جاری (26بهمن ماه) مجددا شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی بودیم، این در حالی است که هفته گذشته رئیس سازمان حمایت برای چندمین بار بر ضرورت بازگشت قیمت محصولات این شرکت به نرخ‌های قبلی تأکید کرده بود.

شرکت مدیران‌خودرو که طی چند هفته گذشته در تماس با مشتریان پیش‌ثبت‌نام محصولات‌ ام وی‌ام و چری به آنها اعلام کرده بود که قیمت این محصولات حدود 6درصد افزایش خواهد یافت،

مدیران‌خودرو قیمت فروش نقدی و اقساطی 5محصول سدان و شاسی بلند ‌ام‌وی‌ام و 4محصول چری را طی حدود 4‌ماه بیش از 11 تا حدود 38میلیون تومان افزایش داده است. این درحالی است که این خودروها پیش از بهمن نیز ۷ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش داشتند. در نتیجه قیمت برخی از خودروهای چینی به مرز ۵۰۰ میلیون تومان رسید.

مدیران‌خودرو در تازه‌ترین اعلامیه خود، نرخ چری تیگو ۷ نسخه IE را با افزایش حدود ۱۴میلیون تومانی به قیمت ۴۷۳ میلیون تومان رساند.

وعده های پوشالی

به تازگی سید ابراهیم رییسی، رئیس‌قوه قضاییه با بیان اینکه تغییر قیمت خودرو امر پسندیده‌ای نیست اعلام کرده است که مسئولان باید با انجام وظایف خود و تشدید نظارت‌ها، خصوصا در ایام پایانی سال مانع افزایش کاذب قیمت کالاها و نگرانی مردم شوند.

پس از آن، مسئولان وزارت صنعت و سازمان‌های حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و تعزیرات حکومتی نیز از برخورد با گرانفروشی خودرو خبر داده‌اند. نتیجه این برخوردها را در قیمت های جدید خودروهای چینی می توانید مشاهده کنید.

چندی پیش عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که 2شرکت مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور که بعد از افزایش نرخ بنزین نرخ محصولات خود را رسما افزایش داده‌اند باید هرچه سریع‌تر به قیمت‌های قبلی بازگردند.

از سویی دیگر مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، شرکت‌های خودروسازی بدون تأیید سازمان حمایت حق افزایش نرخ را ندارند.

تابش اعلام کرد: سازمان حمایت از 2شرکت مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور در خواست کرده است که مستندات مربوط به افزایش نرخ محصولات خود را ارائه کنند و سریع به قیمت‌های قبلی برگردند.

او با بیان اینکه معاون مربوط به بخش خودروی این سازمان به‌دنبال دریافت مستندات دقیق برای اطمینان از افزایش یافتن نرخ محصولات این دو کارخانه است، افزود: افزایش نرخ این دو خودروساز در حد گزارش به ما رسیده، اما اگر افزایش نرخ در این دو شرکت اتفاق بیفتد با توجه به اینکه هر دو تعزیراتی هستند، پرونده جدید آنها دوباره به سازمان تعزیرات ارسال خواهد شد. تابستان امسال نیز مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور قیمت خودروها را افزایش داده بودند و در نتیجه متهم به گران فروشی شده بودند. با اینکه سازمان حمایت تاکید کرده بود هرگونه عرضه خودرو از سوی خودروسازان به قیمت‌هایی بیش از نرخ بازار، تخلف محسوب می‌شود، 2شرکت مذکور برخی محصولات خود را گران‌تر از نرخ‌های بازار به مشتریان عرضه ‌کردند.

قیمت های نجومی خودروهای چینی

در هفته جاری قیمت حاشیه بازار ‌ام‌وی‌ام X33s اتومات اسپرت، X22 اتومات لاکچری، X22 اتومات اکسلنت اسپرت، X22 دنده‌ای لاکچری، X22 دنده‌ای اکسلنت اسپرت و Mvm315s دنده‌ای اکسلنت اسپرت به‌ترتیب به 240، 230، 244، 194، 208و 154میلیون تومان افزایش یافت. نرخ برخی محصولات چری در بازار نیز از قیمت رسمی کارخانه پیشی گرفته است، به‌نحوی که در هفته جاری آریزو5 MT، آریزو5 TE، تیگو5 IE وآریزو6 IE به‌ترتیب 221، 290، 358 و414میلیون تومان قیمت خورد.

ارز نیمایی، مقصر ردیف اول

کارشناسان در حالی افزایش ارز نیمایی را مقصر ردیف اول گرانی خودروهای چینی می دانند که با هر ارز و هر معیاری حساب کنید بازهم افزایش قیمت خودروهای چینی منطقی نیست.

«بابک صدرایی» ، کارشناس خودرو علت این امر را گرانی قیمت ارز نیمایی اعلام کرده است. به گفته او ارز نیمایی از ۱۱هزار و ۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. او معتقد است که تمامی خودروهای خارجی طی ماه های گذشته به شدت گران شده اند و خودروی چینی از این امر مستثنی نیست.

صدرایی به «فراز» گفت:«در ایران همه چیز به دلار وابسته است. دلیل اینکه قیمت خودرو در ایران نسبت به سال ۹۶ سه برابر شده است نیز افزایش نرخ دلار است. البته تنها قیمت خودرو نیست، عوارض، مالیات و تعرفه وارداتی نیز برخودروهای وارداتی اعمال می شوند.»

او تاکید کرد:«همواره در بازار گفته می شود که تورم در سال ۹۹ به شدت افزایش خواهد یافت و همین امر نیز موجب شده مردم پیش از پایان سال نسبت به خرید یا تعویض خودرو اقدام کنند. بسیاری نیز با هدف سرمایه گذاری، دارایی خود در بازار خودرو سرمایه گذاری کرده اند.»

صدرایی گفت:«ارز نیمایی ۱۰ درصد افزایش یافته و همین امر موجب افزایش قیمت خودرو شده است.»

او در پاسخ به این پرسش که خودروهای چینی با دلار وارد می شوند یا یوان چین بیان کرد:«خودروهای چینی با دلار خریداری می شوند و به همین دلیل ارز نیمایی به آنها تخصیص یافته است.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!