پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۴۸۳۳۵

واکنشها به سوءقصد به جان نخست وزیر عراق

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد.

آمریکا امروز -یکشنبه- تلاش برای ترور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق را محکوم و از آن با عنوان «اقدام تروریستی واضح» یاد کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وقتی شنیدیم که نخست‌وزیر آسیبی ندیده خیال‌مان راحت شد. این اقدام تروریستی واضح قلب عراق را هدف قرار داد و آن را محکوم می‌کنیم.»

وی افزود: «ما موکدا با نیروهای امنیتی مامور به حفاظت از حاکمیت و استقلال عراق در تماس هستیم و برای انجام تحقیقات در مورد این اتفاق پیشنهاد کمک داده‌ایم.»

رئیس اقلیم کردستان عراق هم تلاش برای ترور نخست‌وزیر این کشور را محکوم کرد.

«نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق گفت که تلاش نافرجام برای ترور «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق را محکوم می‌کند. وی افزود که بابت سلامتی الکاظمی از خداوند سپاسگزار است.

بارزانی با «تروریستی» خواندن آن را تحولی خطرناک دانست که امنیت و ثبات کشور را تهدید می‌کند و نسبت به عواقب وخیم آن هشدار داد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در توییتی نوشت: سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم عراق نداشته‌اند.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق هم طی بیانیه ای ضمن تروریستی توصیف کردن سوء قصد به جان «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور، این اقدام را تعرض و جنایتی محکوم شده خواند.

او همچنین بر ضرورت اتخاذ وحدت موضع در رویارویی با افرادی که برای از بین بردن امنیت عراق و مردم آن در کمین هستند، تاکید کرد. برهم صالح اعلام کرد: امکان ندارد که هرج و مرج و کودتا در نظام قانونی عراق را بپذیریم.

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق در واکنش به اتفاق رخ داده گفت: «نیروهای امنیتی باید زمام امور را در دست گیرند تا وضعیت عراق بهبود یابد.» صدر همچنین بر لزوم توقف دخالت‌های خارجی در امور داخلی عراق تأکید کرده است. صدر سو قصد به جان مصطفی الکاظمی را هدف قرار دادن عراق و ملت عراق عنوان کرده است.

سیدعمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، نیز با انتشار بیانیه‌ای تلاش برای ترور نخست‌وزیر را تقبیح و محکوم کرد و افزود که این اقدام می‌تواند به بحرانی شدن مواضع و به خطر افتادن اقتدار حکومت و آسیب دیدن وجهه عراق در برابر افکار عمومی بینجامد وهدف قرار دادن عالی‌ترین مقام اجرایی کشور تحولی پرمخاطره است که اگر از جانب عقلا مدیریت نشود به حوادث خطرناک‌تری خواهد انجامید و همه دستاوردهای امنیتی و سیاسی و اقتصادی کشور را با خطر مواجه خواهد کرد.

با این حال مسئول امنیتی «کتائب حزب‌الله عراق» از گروه‌های حشد الشعبی به خبر سوء‌قصد به جان «مصطفی الکاظمی» واکنش متفاوتی نشان داد. ابوعلی العسکری این حمله را نمایشی خواند.

او نوشت: «ایفای نقش قربانی[بودن] از شیوه‌های نخ نمایی است که دیگر به تاریخ پیوسته. بنا بر اطلاعات موثق ما، در عراق هیچ کسی حتی تمایلی ندارد برای هدف قراردادن منزل نخست وزیر سابق، یک پهپاد خرج کند [ضرر کند]».

العسکری نوشت: «اگر کسی بخواهد به این "موجود فیس‌بوکی" آسیب برساند، راه‌های کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تر بسیاری برای رسیدن به آن وجود دارد».

این تحول پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و اعتراض گروهی از مردم این کشور به نتایج آن صورت گرفته است، به‌ویژه اینکه روز جمعه درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و برخی از معترضان در بغداد رو داد که دستکم سه کشته و ده‌ها زخمی به جا گذاشت. 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!