جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۴۸۰۶۰
ایران تصمیمی برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد

برای اجلاس تهران از طالبان دعوت نمی‌شود

قرار است نشستی روز چهارشنبه ۵ آبان در تهران با حضور وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار شود و با اینکه طالبان پیشتر گفته بود که برای حضور در نشست تهران تصمیمی نگرفته است، برای این نشست دعوتی از طالبان انجام نشده است.

جماران نوشت: قرار است نشستی روز چهارشنبه ۵ آبان در تهران با حضور وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار شود و با اینکه طالبان پیشتر گفته بود که برای حضور در نشست تهران تصمیمی نگرفته است،  مطلع شدیم که برای این نشست دعوتی از طالبان انجام نشده است.


در هفته ای که گذشت نشست «آینده افغانستان» در مسکو با حضور نمایند‌گان ۱۰ کشور از جمله روسیه، چین، ایران و پاکستان برگزار شد.

در همین رابطه، قرار است نشست دیگری روز چهارشنبه ۵ آبان در تهران با حضور وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار شود و با اینکه طالبان پیشتر گفته بود که برای حضور در نشست تهران تصمیمی نگرفته است، خبرنگار جماران مطلع شد که برای این نشست دعوتی از طالبان انجام نشده است.

اما با وجود اینکه برخی گمانه زنی های رسانه ای، القاءکننده تلاش هایی برای به رسمیت شناختن طالبان از جانب ایران است، خبرنگار جماران مطلع شد که طالبان برای به رسمیت شناخته شدن از سوی همسایگان افغانستان، راه دشواری در پیش دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز تا امروز اراده ای برای به رسمیت شناختن آن ندارد.

باتوجه به سیاستی که تاکنون در پیش گرفته شده، شروط اولیه همسایگان افغانستان برای به رسمیت شناختن طالبان مواردی نظیر تشکیل دولتی فراگیر، احترام به حقوق شهروندان افغان و پرهیز از هرگونه خشونت و افراط گرایی بوده است و به باور تحلیلگران تا این گروه افراطی پایبندی خود را به این شروط نشان ندهد، مشروعیتی در میان سایر کشورها نخواهد داشت.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!