پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۴۹۱۶۰
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد عوارض ۵ میلیونی خروج از کشور:

اگر دیدیم زیاد است، کمش می‌کنیم!

اگر دیدیم زیاد است، کمش می‌کنیم!
هر شخصی که قصد خارج شدن از کشور را دارد باید هزینه‌ای را به دولت تحت عنوان عوارض خروج از کشور بپردازد. این عوارض تا چند سال قبل به حساب شهرداری واریز می‌شد اما در بهمن ماه سال ۱۳۹۸، به عنوان مالیات خروج از کشور تغییر اسم پیدا کرد و از آن به بعد هزینه ها به حساب دولت واریز شد.

مالیاتی که برای خروج از کشور در قالب این ماده از لایحه تصویب شده است، درصدی نیست و رقم آن به‌صورت ثابت هر ساله در قالب بودجه تصویب می‌شود که حتی افراد زیر دو سال را هم شامل می‌شود. طی چند سال اخیر میزان این عوارض برای بار اول خروج از کشور مبلغی در حدود ۴۰۰ هزار تومان بود اما اکنون به نظر میرسد این مبلغ در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت با افزایشی حدود بیست برابری به ۵میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است .

 

افزایش ناگهانی و چندین برابری عوارض خروج از کشور برای سال آینده با انتقادات و واکنش‌های  گسترده‌ای مواجه شد. چنانچه حتی عوارض ۴۰۰ هزار تومانی، صدای فعالان صنعت هواپیمایی را هم درآورده و آنان اعلام کرده بودند که عوارض خروج از کشور نتایج مثبتی برای این صنعت نداشته است. اما اکنون باید دید با افزایش نجومی عوارض خروج از کشور آژانس ها و صنعت هواپیمایی با چه مشکلات دیگری دست به گریبان خواهند شد.

 

ابلاغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱

 

به نظر می‌رسد رییس جمهور در لایحه بودجه سال آینده حساب بزرگی روی عوارض خروج از کشور باز کرده و انتظار، درآمدی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی از این ناحیه دارد به همین دلیل عوارض ۴۰۰ هزار تومانی را  به ۵ میلیون و دویست هزار تومان افزایش داده است. این افزایش موجب نگرانی بسیاری از تورگردانان در داخل کشور شده و آنان نگران هستند که از میزان مسافرت های خارج از کشور مردم کاسته شده و به این صنعت ضربه مهلکی وارد شود. برخی از آنان چنین افزایشی را با عنوان «جریمه» و «تنبیه» کسانی یاد کرده اند  که قصد سفر به خارج را دارند.

 

گفتنی است جمعیت مهاجران ایرانی در دنیا بر اساس آخرین تخمین‌های موجود و قابل استناد در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱.۸ میلیون نفر است که ۲.۲۳ درصد از جمعیت ایران را تشکیل ­می‌دهد.  تخمین زده می‌شود فقط در سال ۲۰۱۹، حدود ۴۲ هزار مهاجر با تابعیت ایرانی وارد ترکیه شده‌اند.

 

در این رابطه خبرنگار «فراز» تلاش کرد تا گفت و گویی با نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس داشته و چند و چون ماجرا را روشن کند.

 

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اعلام اینکه هنوز این مسله کاملا متقن نیست و برخی بدون دلیل خاصی آن را بولد کرده اند؛ گفت: «بودجه تازه به مجلس معرفی شده است و این سایت ها و مجموعه‌ها به جای اینکه به بحث های اصلی بودجه بپردازند، گوشه‌ای از بحث ها را گرفته‌اند و گفته‌اند که عوارض کم شده است و یا افزایش پیدا کرده است و این مباحث اصلا قابل بحث نیست. ما در کمیسیون بودجه و کمیسیون های بررسی این مسئله را بررسی خواهیم کرد که اگر دیدیم زیاد بود آن را کم خواهیم کرد.»

 

نمایندگان دیگر چه گفتند

 

نمایندگان دیگر در پاسخ به خبرنگار «فراز»  یا سکوت یا ابراز بی‌اطلاعی کرده و یا نخواستند در این مورد صحبت کنند.به این ترتیب باید منتظر ماند و دید که نمایندگان طی دوهفته آینده و با بررسی لایحه بودجه در مورد این افزایش های نجومی که در ردیف های دیگر بودجه نیز دیده شده و همه از جیب مردم برداشت خواهد شد چه تصمیمی خواهند گرفت.

 

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!