جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۴۴۸۵۰
«فراز» بررسی کرد:

هزینه خرید و نگهداری یک سگ چقدر است؟

هزینه خرید و نگهداری یک سگ چقدر است؟
عادت نگهداری از حیوانات خانگی در ایران مختص امروز و دیروز نیست. هنوز هم در مناطقی از کشور نگهداری از کفتر مرسوم است. هنوز هم بسیاری از حیاط‌ها مملو از قفس پرندگان زینتی است. هنوز هم گربه‌های خانگی را حتی در فضای باز خانه‌های قدیمی می‌توانید پیدا کنید که به دلیل تامین غذا از سوی اهالی آن خانه، خانگی شده اند یا به دلیل باورهای خرافی آزار نرساندن به گربه، کمتر از سگ‌ها از سوی بعضی مردم اذیت می‌شوند.

بین ساعت ۵ تا ۷ شب پیدایشان می‌شود. در این ساعت، در فضای سبزی که در بلوار کمالی، محدوده پونک است، همه جور سگی دیده می‌شود؛ سگ‌هایی گران‌قیمت با نژادها واندازه‌های مختلف. اینجا جدا از مکانی برای هواخوری سگ‌ها به محفلی دوستانه برای صاحبان آن‌ها نیز تبدیل شده‌است؛ محفلی که در آن از تجربه‌های متفاوت درباره مراقبت از سگ، معرفی غذا، ویتامین، شامپو و حتی لباس سگ‌ها رد و بدل می‌شود. ستوده یکی از افرادی است که در همین پارک با او آشنا شده‌ام. او هر عصر، حوالی ساعت ۶ ،کلوئی را که از نژاد دوبرمن است به پارک می‌آورد تا با سگ‌های دیگر بازی کند. کلوئی جوراب‌های قرمز به پا دارد و با موهای بسته شده و چشم‌های درشت‌اش به من خیره شده و دم پشمالویش را تکان می‌دهد. به سگ‌های دیگر نگاه می‌کنم؛ به موجودات کوچکی که هزینه نگهداری آن‌ها برای صاحبانشان کمتر از یک بچه نیست و اصلا جایگاهی کمتر از یک فرزند برای آن‌ها ندارند. به بازخوانی قوانین مربوط به این موجودات و ممنوعیت گرداندن آن‌ها که این روزها میان متوالیان امر بالا گرفته. به خانواده‌هایی که گوشه پارک ایستاده‌اند و مثل من بازی سگ‌ها را تماشا می‌کنند. یا به زنی که بچه‌اش را بغل کرده تا هنگام گذشتن از کنار پارک، از ترس سگ‌ها به سمت خیابان نرود. این جا شبیه به ماکتی از ایران است که سبک های زندگی مختلف تلاش می کنند بدون حاشیه کنار هم روزگار بگذارنند؛ تلاشی که گاهی موفقیت آمیز نیست.

 

نگهداری از حیوانات خانگی یک سبک زندگی است!

 

با این حال به نظر می‌رسد نگهداری از سگ به طور خاص، در میان برخی از طیف‌های جامعه تنها به قشر مرفه محدود می‌شود. روندی که ریشه‌یابی از آن جدا از باورهای دینی یا ترس مردم، عنصر تضاد طبقاتی در جامعه را پررنگ می‌کند.درحالی که حاکمیت جدا از باورهای دینی،نگهداری از سگ را به دلیل جایگزینی برای فرزند و کاهش جمعیت هشداردهنده می‌داند، بخشی از مخالفان این سبک زندگی در بطن مردم، سگ داشتن را فقط معطوف به خانواده‌های مرفهی می‌دانند که هزینه پوشاک و لوسیون حمام‌ سگ‌هایشان ، شاید از درآمد یک ماه آن‌ها بالاتر باشد. در این مجال باید اضافه کرد که به دلیل شرایط سخت اقتصاد، ازدواج و فرزند‌آوری، اتفاقا بسیاری از طیف متوسط و قشر تحصیل‌کرده نیز انتخاب می‌کنند که سگ‌ یا گربه نگهداری کنند که نیاز به بچه‌ داشتن در آن‌ها تا حدودی مرتفع شود،مساله‌ای که حاکمیت به اشتباه بعد دیگر آن را می‌بیند!

 

گرانقیمت‌ترین سگ‌ها کدامند؟

با این حال هزینه خرید و نگهداری سگ، با توجه به جا افتادن این موجودات در سبک زندگی برخی از مردم، متاثر از بحران اقتصادی ایران شده و برچسب گرانی به تن آن نیز خورده است. قیمت سگ در ایران وابسته به دو نکته است. اول اینکه تقاضا برای سگ و نژاد مورد نظر چقدر میان مردم زیاد است و دوم اینکه سگ بین چند واسطه دست به دست شده تا به خریدار فروخته شود.با این حساب یک توله‌سگ با شجره‌نامه یا طراحی خوب، به طور متوسط از ۱۰ میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.

برای مثال سگ پامرانین در ایران جزو سگ‌های گران محسوب می‌شود و بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. سگ‌های فنجانی نیز قیمتی بین ۷۵۰ تا ۳۵۰۰ دلار دارند.

قیمت توله‌سگ هاسکی بسته به نژاد سگ‌های والدین متفاوت است.به عنوان مثال، هاسکی آلاسکایی از نژاد سگ سورتمه قهرمانی، به راحتی می تواند بیشتر از ۲۰ میلیون تومان برای هر توله سگ قیمت داشته باشد!با این حال، اگر فقط یک حیوان خانگی با کیفیت بالا از هاسکی آلاسکایی می‌خواهید، هزینه به‌طور معقول‌تر بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است.در این میان توله‌سگ‌های سیبرین هاسکی که قرار است حیوانات اهلی باشند باز هم منطقی‌تر هستند و قیمت آن‌ها معمولاً بین ۵ تا ۸ میلیون تومان است.

توله سگ‌های پیت بول با رنگ‌های نادر نیز از جمله سگ‌های گران‌قیمت هستند که البته در برخی جوامع برای نگهداری از آن‌ها باید مجوز نگهداری از سگ خطرناک نیز خریداری کرد.قیمت این نژاد  از هزار تا سه هزار دلار به بالا است. توله سگ خانگی پیت بول تریر آمریکایی (نام رسمی این نژاد) با رنگ آمیزی معمولی‌تر نیز بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار هزینه دارد.

بولداگ‌های گران‌قیمت نیز به دلیل محبوبیت فعلی خود می‌توانند از هزار تا ۳ هزار دلار قیمت داشته باشند. هنگام سرمایه‌گذاری بر روی این نژاد از سگ یادآوری این نکته ضروری است که این سگ‌های براکیسفالیک (صورت صاف) اغلب نیازهای سلامتی ویژه دارند که به فرم صورت آن‌ها مربوط می شود.

توله سگ‌های پاگ نیز جز نژادهای گران‌قیمت رده بندی می‌شوند. قیمت متوسط این سگ‌ها می‌تواند از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار به بالا باشد.مانند توله سگ‌های بولداگ، توله سگ‌های پاگ نیز به دلیل فرم صورتشان می‌توانند در طول عمرشان نیازهای ویژه سلامتی داشته باشند.

ژرمن شپردها نیز به دلیل هوش بالایی که دارند معروف هستند. میانگین قیمت خرید این نژاد حدود ۸۰۰ دلار است. اگرچه میانگین عمر این سگ ۱۳ سال است، هزینه مراقبت‌های بهداشتی آن بیش از ۲۰ هزار دلار هم می‌رسد.

سگ دوبرمن پینشر(پینچر) نیز یکی از نژادهای پرطرفدار در ایران است که بیشتر به عنوان سگ نگهبان نگهداری می شود. قیمت نژاد دوبرمن در ایران بسیار متغیر و برای این نژاد قیمت واحدی وجود ندارد. دوبرمن در بازار در بازه قیمتی ۴ تا ۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. با این حال باید در نظر گرفت که هزینه نگهداری از سگ‌ها نیز با توجه به بازه زمانی زندگیشان کمتر از هزینه خرید این موجودات نیست.

 

هزینه نگهداری از سگ

 

دامپزشک و واکسن: در گام اول باید سگ را به یک دامپزشک معتبر نشان دهید تا معاینات لازم را انجام دهد. بسته به میزان نیاز به واکسن، داروهای پیشگیری و درمان های خاص، ممکن است ویزیت اول از حدود ۶۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز برای شما هزینه داشته باشد. به طور کلی می‌توان گفت که صورت حساب کلی معاینات ابتدایی سگ‌های جوان، با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می کنید چیزی بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.توله سگ‌ها نیز باید حدودا چند هفته تا سن ۱۶ هفتگی به دامپزشک مراجعه کنند و ممکن است هر ویزیت بسته به سگ شما به همین میزان باشد. در صورت بروز سایر مشکلات بهداشتی هزینه های دامپزشکی بیشتر می شود و همچنین احتمال دارد که با بزرگ تر شدن سگ میزان هزینه‌ها افزایش یابد. خرید بیمه حیوان خانگی را در نظر بگیرید که می تواند در صدی از هزینه های دامپزشکی را شامل شود. به طور کلی شما باید برای هزینه های دامپزشکی سالانه بین ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان  تا ۱۸ میلیون تومان در نظر بگیرید.

 

تدارکات و آموزش: هزینه مهم بعدی مربوط به تدارکات مخصوص نگهداری سگ‌ها است. این تدارکات می تواند شامل غذاها، قلاده، بندهای نگهداری، اسباب بازی، جای خواب و از این قبیل لوازم باشد. مثلا اگر بخواهید برای دو عدد تخت خواب مناسب در قسمت های مختلف خانه هزینه کنید ممکن است میزان هزینه آن از ۶۰۰ تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد. شما همچنین باید به فکر منابع آموزشی و کلاس‌های مختلف اطلاعاتی در مورد نگه داری و آموزش سگ‌ها باشید. در سال اول نگهداری از سگ‌ها شما باید دو برابر هزینه معمولی سال‌های بعد را هزینه کنید. به‌طور کلی دو روش برای آموزش سگ‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها ثبت نام در کلاس‌های آموزشی و دیگری استفاده از سی دی های آموزشی است. با توجه به هر کدام از این روش ها می توان گفت هزینه آموزش سالیانه بیش از ۳۶۰ هزار تومان است. برای جلوگیری از به وجود آمدن کرم‌های قلبی (نوعی بیماری در سگ‌ها)، کک، کنه و سایر انگل‌ها، کلیه سگ‌ها به دارو های خاصی نیاز دارند. دامپزشک شما بر اساس شرایط جوی و نیازهای سگ شما، بهترین محصولات را به شما پیشنهاد می‌دهد. برخی از سگ‌ها به ویتامین‌ها و مکمل‌های خاصی نیاز دارند. به طور کلی بسته به اندازه سگ ها و نیاز آن‌ها، احتمالا سالانه بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان برای این داروها هزینه می‌شود.

 

پانسیون موقت: بیشتر افراد که از حیوانات خانگی نگهداری می کنند، نیاز دارند که سالی یک یا دو مرتبه سگ‌های خود را به پانسیون‌ها یا مراکز نگهداری حیوانات خانگی بسپارند. این موقعیت‌ها زمانی به وجود می آید که قصد سفر کردن داشته باشید یا از این قبیل اتفاقات. در این حالت می‌توانید با هزینه مناسبی از سگ‌های خود در پانسیون های ویژه نگه داری کنید. این هزینه‌ها به طور سالیانه به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

 

نظافت: نیازهای نظافتی سگ‌ها تا حد زیادی به نوع پوشش خارجی و موهای بدن آن بستگی دارد. سگ‌هایی با موهای کوتاه کمی بیشتر از میزان معمولی به نظافت احتیاج دارند در حالی که سگ‌های دیگر با میزان رشد بالای موها باید به طور مداوم برای نظافت برده شوند. بین هزینه نظافت شخصی توسط صاحب و بردن سگ‌ها برای نظافت توسط اشخاص متخصص در این زمینه هزینه‌ای بین میزان ۳۶۰ هزار تا ۶ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.

در نهایت باید گفت که عادت نگهداری از حیوانات خانگی در ایران مختص امروز و دیروز نیست. هنوز هم در مناطقی از کشور نگهداری از کفتر مرسوم است. هنوز هم بسیاری از حیاط‌ها مملو از قفس پرندگان زینتی است. هنوز هم گربه‌های خانگی را حتی در فضای باز خانه‌های قدیمی می‌توانید پیدا کنید که به دلیل تامین غذا از سوی اهالی آن خانه، خانگی شده‌اند یا به دلیل باورهای خرافی آزار نرساندن به گربه، کمتر از سگ‌ها از سوی بعضی مردم اذیت می‌شوند؛ موجوداتی که به دلیل تامین این‌چنینی غذا دیگر شکار نمی‌کنند و فقط زاد و ولد می‌کنند.زندگی با حیوانات از جمله سگ‌ها سبکی از زندگی است که از گذشته وجود داشته اما امروز پررنگ‌تر از همیشه به چشم می‌آید. مساله‌ای که جدا از کلیشه‌های مطرح شده از آن در فضای مجازی باید ریشه‌ای به آن نگاه کرد.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!