شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۴۶۰۹۶

خبرهای ضد و نقیض از سرنوشت «هفت‌تپه»

خبرهای ضد و نقیض از سرنوشت «هفت‌تپه»
در حالی که در هفته گذشته خبرهایی از پرداخت معوقات کارگران نیشکر هفت تپه به گوش رسید همه منتظر بودند تا آرامش به این واحد تولیدی باز گردد ولی با انتشار خبر خلع‌ید از بخش خصوصی فضای این واحد تولیدی باری دیگر غبار آلود شد.

ساعاتی پیش خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه در خبری اعلام کرد که «شرکت نیشکر هفت تپه» که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش‌خصوصی واگذار شده بود خلع‌ید شده است و مجدد به بیت‌المال بازگردانده شده است. 

 

این خبر پس از انتشار در دقایق اول واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت و خبرهای ضد و نقیضی در این مورد به گوش می‌رسد. لازم به ذکر است که به این موضوع اشاره کنیم خبرهای مربوط به نیشکر هفت تپه همواره دست خوش خبر پراگنی‌ها و شایعات بوده است مانند اینکه در ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری برخی مقامات و کارگرانی که خود را معترض می‌دانند اعلام کردند که نیشکر از بخش خصوصی خلع‌ید شده است و بنا بر همین خبر تعدادی از کارگران در تلاش برای تبلیغات در این زمینه بودند ولی بعد از آن مشخص شد که هنوز چیزی مشخص نیست  و این شرکت همچنان در اختیاز بخش خصوصی است.

 

پس از این حواشی بود که سخنگوی وقت قوه قضاییه اعلام کرد اقدامات لازم در زمان مناسب عملیاتی و اجرایی در مورد این پرونده انجام خواهد شد و ما به اعتراضات به این رای نیز رسیدگی می‌کنیم. بعد از این ماجرا همواره خبرهایی در این خصوص به گوش رسیده است ولی باتوجه به اینکه در هفته گذشته مالک خصوصی نیشکر هفت تپه معوقات ۲ ماه کارگران را پرداخت کردند و همچنین قراردادهای کارگران فصلی و کارگران ثابت را تمدید کردند. با این رخدادها امید می‌رفت که رفته رفته شاهد بازگشت آرامش به این واحد تولیدی پرحاشیه باشیم ولی همانطور که از خبرها بر می‌آید گویا برخی نمی‌خواهد آرامش به کارگران نیشکر باز گردد.

 

باید به این نکته هم اشاره کنیم که اکثریت کارگران این واحد تولیدی بر بازگشت آرامش به شرکت تاکید دارند و اختلافات و دودستگی هم بین کارگران در این مورد به وجود آمده است.  بخش قابل توجهی از کارگران نیشکر هفت تپه تاکید دارند که تحت هر شرایطی می‌خواهند به کار کردن و دریافت حقوق در زمان تعیین شده به کار خود ادامه بدهند و تنها تعداد محدودی از آنها می‌خواهند که به صورت دولتی و با تعاونی مدیریت بشود.

 

باتوجه به تجربه «کارخانه هپکو اراک» که از بخش خصوصی خلع‌ید شد و به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد و حالا چند ماهی است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند باعث شده است بسیاری از کارگران این واحد تولیدی به آینده دولتی شدن هفت تپه امید چندانی نداشته باشند.

 

در تماسی که خبرنگار ما با کارگران نیشکر هفت تپه گرفت آنها هم در همین حد خبر داشتند که در خبرگزاری میزان آمده است ولی در مقابل مدیرعامل نیشکر هفت تپه از این موضوع ابراز بی اطلاعی می‌کند و تاکید دارد که خبر را خوانده است ولی هنوز حکمی به دست آنها نرسیده است.

 

امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت نیشکر هفت تپه در پاسخ به این سوال که آیا حکمی در خصوص خلع‌ید شرکت نیشکر هفت تپه به دست آنها رسیده است یا خیر به خبرنگار فراز می‌گوید: «پس از آنکه در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کردند شرکت نیشکر هفت تپه از بخش خصوصی باز پس گرفته شده است و به دولت واگذار کرده‌اند تنها به صورت شفاهی به ما اعلام کردند و هیچ حکم کتبی تاکنون به دست ما نرسیده است.»

 

مدیرعامل نیشکر هفت تپه در همین مورد ادامه می‌دهد: «پس از اینکه با استناد به ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی به حکمی که شفاهی به ما ابلاغ کرده بودند اعتراض کردیم، خبر دیگر به ما داده نشده است و این خبری که امروز در رسانه‌ها مطرح شده است خبر جدیدی نیست و متاسفانه همین خبر باعث برهم خوردن جو شرکت شده است. تیم حقوقی ما به این حکم اعتراض کرده‌اند و باید به این موضوع هم اشاره کنم که اعتراض ما هم مورد قبول واقع شده است.»

 

اسد بیگی با اشاره به آزاد شدن قسمتی از دارایی‌های شرکت نیشکر هفت تپه که پیش از این مسدود شده بود و پرداخت بخشی از معوقات کارگران اضافه می‌کند: «پس از آزاد شدن بخشی از دارایی‌ها شرکت در هفته گذشته بخشی از مطالبات کارگران را پرداخت کردیم و همچنین قرارداد آنها را تمدید کردیم. با شرایط جدید و بدون در نظر گرفتن شایعات منتشر شده این امیدواری را به کارگران می‌دهیم که به زودی روند شرکت منظم‌تر خواهد شد و تولید را از سر خواهیم گرفت.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!