سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۴۴۲۲۲
فراز از افزایش تعداد کارگران ایرانی در بغداد، سلیمانیه و... گزارش می‌دهد

تور کارگری به مقصد عراق!

تور کارگری به مقصد عراق!
تورهای توریستی و زیارتی جای خود را به تورهای کارگری داده است. در این تورها کارگران آماده به کار جای مسافران را گرفته است و این تردد بیشاز پیش افزایش پیدا کرده است. کارگران از استان‌های مختلف در قالب پروازهای مسافرتی و زیارتی به عراق می‌روند استان‌هایی مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان، کرمانشاه، کردستان، ایلام و ... در واقع می‌توان چنین گفت که در هر استانی که بیکاری بیشتر است شاهد افزایش ترددها هستیم.

بحران اقتصادی در ایران که پس از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا تشدید شده است باعث شده تا بسیاری از آنهایی که نمی‌توانند در ایران درآمد پایداری داشته باشند به دنبال روزنه‌ای برای خروج از کشور باشند و همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، کشورهای همسایه را برای کسب درآمد انتخاب کنند. ولی در سوی دیگر این کارگران هستند که از نخبه‌های دانشگاهی در حال پیشی گرفتن هستند. کارگران ایرانی‌ سال‌هاست که کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی به‌خصوص عراق را برای کسب درآمدی نسبتا پایدار انتخاب می‌کنند که رفته رفته شاهد افزایش آنها در عراق و به‌خصوص در اقلیم کردستان عراق هستیم. طبق آمارهای به دست آمده که به‌دلیل نبود عدم سرشماری رسمی به صورت میانگین اعلام می‌شود در حال حاضر چیزی بیش از ۳۶۰ هزار کارگر ساختمانی ایرانی در شهرهایی مانند سلیمانه، بغداد و ... حضور دارند که در قالب تورهای موسوم به کارگری، ایران را به مقصد عراق ترک می‌کنند.

 

به گزارش خبرنگار فراز، بعد از همه‌گیری ویروس کرونا مرزهای غربی ایران توسط مرزبانی عراق مسدود شد ولی این موضوع راه را برای کارگران ساختمانی که در ایران بازار کار مشخصی را هموار‌تر کرد و حالا آنها در قالب گروه‌های آماده به‌کار اکثر صندلی‌های پروازهای ایران-عراق را به خود اختصاص داده‌اند و باتوجه به گفته یکی از فعالان صنفی کارگران ساختمانی تردد تورهای کارگری در مسیر تهران-سلیمانیه و تهران-بغداد رو به افزایش است البته او به این موضوع هم اشاره کرد که اگر مرزهای زمینی باز شود شاهد افزیش تردد چندین هزار نفری کارگران ایرانی به عراق خواهیم بود. 

 

میکاییل صدیقی، مشاور انجمن کارگران ساختمانی کشور و رییس انجمن کارگران ساختمانی استان کردستان در مورد کارگران ساختمانی ایران که برای کار کشور را به مقصد عراق ترک می‌کنند، به خبرنگار فراز می‌گوید: «باتوجه به اینکه مرزهای زمینی ایران و عراق بعد از همه‌گیری کرونا مسدود شده است کارگران ساختمانی که در ایران بازار کار برایشان وجود ندارد از راه هوایی تهران را به مقصد بغداد و سلیمانیه ترک می‌کنند تا بتوانند به درآمد تقریبا پایداری دست پیدا کنند. باتوجه به شواهی میدانی من و دیگر همکارانم می‌توان گفت تردد کارگران ساختمانی به عراق افزایش چشمگیری پیدا کرده است.»

 

این فعال صنفی با اشاره به افزایش تردد کارگران ساختمانی ایرانی به کشور عراق ادامه می‌دهد: «در سفری که حدود یک هفته قبل به سلیمانه داشته‌ام می‌توانم بگویم که تعداد انگشت‌شماری مسافر غیر کارگر در یک پرواز ۳۵۰ نفری حضور داشته‌اند. این کارگران با گرفتن ویزاهای مسافرتی و زیارتی وارد عراق می‌شوند و پس از اتمام کار یا پاسپورت خود را تمدید می‌کنند یا به ایران باز می‌گردند. این در وضعیتی است که مرزهای زمینی ایران مسدود است و اگر مرزها بازگشایی شوند با افزایش چشمگیر حضور کارگران در عراق روبه‌رو خواهیم شد.»

 

او در پاسخ به این سوال که این کارگران از کدام استان‌ها وارد عراق می‌شوند اضافه می‌کند: «کارگران از استان‌های مختلف در قالب پروازهای مسافرتی و زیارتی به عراق می‌روند استان‌هایی مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان، کرمانشاه، کردستان، ایلام و ... هستند. در واقع می‌توان چنین گفت که در هر استانی که بیکاری بیشتر است شاهد افزایش ترددها هستیم. اگر دولت ایران و عراق بتوانند دراین زمینه مذاکراتی داشته باشند می‌توانیم بازار کار خوبی را برای ایرانیان در عراق ایجاد کنیم که متاسفانه باتوجه به تلاش‌های ما تاکنون این امر محقق نشده است.»

 

مشاور انجمن کارگران ساختمانی کشور در مورد درآمد کارگران ساختمانی و مشکلات دریافت مزد از کارفرماهای عراقی ادامه می‌دهد: «دریافت مزد در عراق عمدتا به دلار و دینار است که کارگران بسته به مهارت خود دستمزد می‌گیرند به‌عنوان مثال یک استاد کار حداکثر ۴۰ هزار دینار(حدود ۷۰۰ هزارتومان) دریافتی دارد و یه کارگر ساده حداکثر تا ۲۵ هزار دینار(حدود ۴۲۰ هزار تومان) دستمزد می‌گیرد چیزی که در ایران بیشتر از ۱۵۰ هزار تومان به آنها نمی‌پردازند. یکی از عمده مشکلات کارگران در عراق در مورد دریافت دستمزد است در برخی مواقع شرکت‌های کاریابی عراقی دستمزد کارگران را به‌دلایل مختلف پرداخت نمی‌کنند و برخی هم به تازگی با پول ایران مزد پرداخت می‌کند. ما با برخی از تشکلات کارگری عراق در سلیمانه و بغداد در این خصوص جلساتی را برگزار کرده‌ایم که آنها هم به میزان قدرتی که دارند به ما کمک می‌کند ولی این به‌تنهایی کافی نیست. یکی از خواسته‌های انجمن کارگران ساختمانی از مسوولان وزارت کار این است که بتوانند روادید کاری برای کارگران صادر کنند تا بتوانیم از این بستر بهتر استفاده کنیم.»

صدیقی با اشاره به دیگر مشکلات صنفی موجود اضافه می‌کند: «بسیاری از همکاران ما در حوادث کار مصدوم و فوت می‌‎شوند ولی به‌دلیل عدم هماهنگی نمی‌توانیم از نظر حقوقی این موضوعات را پیگیری کنیم به‌همین دلیل نمی‌دانیم چه تعداد کارگر ساختمانی ایرانی در طول سال در عراق در حوادث کار فوت و مصدوم می‌شوند. باتوجه به تعداد بیش از ۳۶۰ هزار کارگر ایرانی در عراق به‌نظر می‌آید دیگر زمان آن رسیده است که مسوولان کشور فکری برای این کارگران بکنند.»

او در همین مورد ادامه می‌دهد: «یکی دیگر مشکلات کارگران برای ورود به عراق پرداخت مبلغ ۴۰۰ هزار تومان بابت خروج از کشور است که حالا هزینه ۳۶۰ هزار تومانی تست کرونا هم به آن اضافه شده است. کسب درآمد کارگران ساختمانی در عراق در این وضعیت اقتصادی ایران می‌تواند از نظر ارزی به کمک کشور بیاید و همچنین راهی است برای تامین مخارج زندگی مرزنشینان در ایران که منبع درآمدی ندارند. خوشبختانه این بستری وجود دارد تا این کارگران را از خطرات کول‌بری و سوخت‌بری در امان نگاه دارد.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!