جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۲۲۰۶
انتشار همزمان دو تصویر، تصویر ناطق نوری بر سر مزار شجریان و تصویرمحمد خاتمی نشسته روی مبل، روایت نمادینی از روزگار امروز علی اکبرناطق نوری و سید محمد خاتمی است. دو رقیب انتخابات سال ۷۶ ، بدون لباس رسمی روحانیت و به دور از سیاست. یکی در سفر و دیگری در حضر.
نویسنده :
مهسا جزینی

محمدعلی ابطحی هم درتوضیح چرایی انتشار تصویر خاتمی با لباس شخصی نوشته که او در منزلش هیچ وقت لباس آخوندی نمی پوشد.

ظاهر ماجرا شاید همین باشد، تصاویر اما سخن می گویند: خاتمی سال ۹۲ گفته بود: «ما نسلی هستیم که دیگر نباید به قدرت بازگردیم». مشابه آن را ده سال قبل تر، ناطق، این طور بیان کرده بود:«در دنیا سیاسیون باید عمر سیاسی برای خود تعریف کنند، کهنه‌کارهای سیاسی باید به اتاق فکر بروند»

می گویند آن دو رقیب سیاسی از دو جناح مقابل هم این سالها بدل به دو رفیق شده اند. تصاویرهم بر این ادعا مهر تایید زده اند. 

ناطق نوری چند سال قبل دعوت افطاری هم جناحی خودش محمدرضاباهنر را رد کرد اما به فاصله کمی درافطاری اصلاح طلبان به میزبانی عارف ظاهرشد( تصاویرخاتمی و عارف و ناطق ) آن هم کنار خاتمی. موقع نمازمغرب هم همه اصلاح طلبان به او اقتدا کردند.

فقط این نبوده است.  در گعده های خصوصی چند نفره هم که دردولت روحانی هم برگزار می شد. باز هم او  و خاتمی کنار هم دیده شدند.

اما ناطق چرا از منتهی  الیه جناح راست به سمت اصلاح طلبان کوچید ؟

زمانی بعد از باخت  انتخاباتی  اش در سال ۷۶ گفته بود: «از این به بعد در سیاست تنها عمل می‌کنم». چرا  که اصولگراهای بازنده گفته  بودند: «باید یک چهره جدید می آوردیم.»

 سال ۸۴  به پشت صحنه سیاست رفت  تا صحنه گردانی کند. اما بازهم ناکام شد.رییس شورای هماهنگی نیروهای  انقلاب شد تا اصولگرایان را به اجماع برساند اما تیغش  نبرید و کسی پی حرفش نرفت. بعدا معلوم شد جامعه  روحانیت مبارز هم از او دلخور بوده که چرا راسا اقدام کرده و جایگاه لیدری را که تا پیش از آن به این نهاد روحانی تعلق  داشته شخصا اشغال  کرده است.

 تیر خلاص را هم  احمدی نژاد  درمناظره های انتخاباتی معروف به او زد. ناطق  هم که هیچ حمایتی از هم جناحی هایش به ویژه جامعه روحانیت. قهرکرد و از اصولگرایان فاصله گرفت تا الان. او در آخرین حرکتش برای خروج از سیاست، در آستانه انتخابات سال ۹۶ از دفتر بازرسی بیت مقام معظم  رهبری هم استعفاداد.

عباس آخوندی، باجناق ناطق هم درباره تغییرات ناطق نوری گفته است: «آقای ناطق تغییرات جدی کرده بودند، از مواضع نحوه اداره مملکت گرفته تا نگاه سیاسی ایشان.. بارها اعلام کردند که با آن روند افراطی و رویکرد پوپولیستی که دولت گذشته داشت، موافق نیستند. »

 

 

 

 

 

حجم ویدیو: 4.91M | مدت زمان ویدیو: 00:03:33 دانلود ویدیو
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!