جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۵۰۵۹۳
تبعات هجوم به اوکراین

نان اروپا گروگان روسیه

نان اروپا گروگان روسیه
آلن هالند، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت فناوری (Keelvar) می‌گوید اوکراین «سبد نان اروپا» محسوب می‌شود و تهاجم به این نقطه به «ضربه‌ای شدیدتر» منجر خواهد شد.
نویسنده :
مونس نظری

روسیه همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده گندم در جهان است. و به همراهی اوکراین، مجموعاً ۲۹ درصد از بازار جهانی صادرات گندم را به خودشان اختصاص می‌دهند.

-    به گفته تحلیل‌گران، روسیه و اوکراین همچنین تأمین‌کنندگان بزرگ فلزات و سایر کالاها نیز هستند.

قیمت نفت و گاز نیز قرار است با تشدید بحران روسیه و اوکراین افزایش یابد... اما تأثیر این پیامد بر انرژی، تنها نتیجه این اتفاق نیست.

تحلیل‌گران به سی‌ان‌بی‌سی گفته‌اند که از گندم و جو گرفته تا مس و نیکل، زنجیره‌های تأمین با بدتر شدن بحران مختل خواهند شد.

در چند روز اخیر تنش‌های میان روسیه و اوکراین به اوج خود رسید. دلیلش هم اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به نیروهای کرملین دستور ورود به دو منطقه جدایی‌طلب طرفدار روسیه در شرق اوکراین را داد. و این اتفاق هم زمانی افتاد که او اعلام کرد به طور رسمی استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت خواهد شناخت.

 

 

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، روز سه‌شنبه اقدامات روسیه را آغاز «تهاجمی» به اوکراین توصیف کرد.

 

اگر درگیری نظامی رخ دهد و یا تحریم‌های فلج‌کننده اعمال شوند، چه چیزهایی به خطر می‌افتند؟

 

امنیت غذایی

به گفته تحلیل‌گران، اوکراین، محصولاتی چون گندم و جو و چاودار تولید می‌کند که بخش عمده اروپا به آن متکی هستند.

هالند گفت: «با وجودی که هنوز چند ماه تا فصل برداشت باقی مانده است، اما یک درگیری طولانی‌مدت باعث کمبود نان [به علاوه افزایش قیمت مصرف‌کننده] در پاییز امسال خواهد شد.»

 

 

قیمت گندم و ذرت از پیش افزایش پیدا کرده بود. معاملات آتی گندم در شیکاگو از ابتدای سال جاری حدوداً ۱۲ درصد جهش داشته است. و این در حالی‌ست که معاملات آتی ذرت در مدت مشابه ۱۴.۵ درصد افزایش یافته است.

تورم مواد غذایی رو به افزایش است و در صورت وقوع درگیری مسلحانه این وضعیت می‌تواند حالت بدتری نیز به خود بگیرد.

پر هونگ، شریک ارشد مشاوره کی‌یِرنی گفت: «افزایش بهای مواد غذایی تنها با شوک‌های قیمتی بیشتر تشدید می‌شود؛ خصوصاً اگر مناطق اصلی کشاورزی در اوکراین را وفاداران روسی تصرف کنند.»

وی خاطر‎نشان کرد که روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گندم در جهان است. این کشور به همراه اوکراین تقریباً ۲۹ درصد از بازار جهانی صادرات گندم را به خود اختصاص می‌دهند.

هالند گفت: «علاوه بر این هر گونه اختلالی در عرضه گاز طبیعی، به نوبه خود می‌تواند بر تولید محصولاتی چون کودها تأثیر بگذارد و همین امر به کشاورزی آسیب بیشتری وارد می‌کند. کودها در سال گذشته با کمبود مواجه شدند و این امر باعث افزایش قیمت‌ها شد.»

روسیه در سال گذشته بزرگ‌ترین تأمین کننده گاز طبیعی و نفت اتحادیه اروپا بود.

 

فلزات و مواد خام

 

به گفته تیورا، اوکراین، صادرات خود را به صورت پیوسته و در طول سالیان افزایش داده است و حالا یک «تأمین‌کننده بزرگ» مواد خام، محصولات شیمیایی و حتی ماشین‌آلاتی نظیر تجهیزات حمل‌و‌نقل محسوب می‌شود.

به گفته تحلیل‌گران این شرکت همچنین تأمین‌کننده عمده مواد معدنی و سایر کالاها نیز هست.

تیورا اضافه کرد: «ارزش پول اوکراین هم از زمانی که نیروهای روسی شروع به تجمع در مرز کردند، رو به کاهش رفت و همین موضوع هزینه صادرات آنها را افزایش می‌دهد.»

بنا به گفته هانگ، روسیه همچنین حدود ۱۰ درصد از ذخایر مس جهانی را در اختیار داشته و از تولیدکنندگان عمده نیکل و پلاتین است.

نیکل، یک ماده خام کلیدی است که در باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. و مس هم که به طور گسترده به عنوان عاملی اقتصادی شناخته می‌شود، به صورت روزافزونی در تولیدات لوازم الکترونیکی و ساخت خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هونگ گفت: «صنعت تراشه‌های ایالات متحده به شدت متکی به نئون‌های اوکراینی است و روسیه هم تعدادی از عناصر حیاتی را جهت تولید نیمه‌هادی‌ها و موتورهای جت و خودرو و دارو استفاده می‌کند.»

 

تأثیر بر آلمان

 

در شرایطی که اغلب کشورهای اتحادیه اروپا تحت تأثیر شدید بحران قرار خواهند گرفت، این میان کشور آلمان به طور ویژه لطمه می‌بیند.

آتول واشیستا، رئیس و مدیرعامل شرکت اطلاعات ریسک زنجیره تأمینِ ساپلای ویزدم گفت که آلمان بیشتر انرژی مورد نیاز خود جهت تولیدات، و نیز انرژی الکتریکی مورد نیاز را از گاز طبیعی‌ای که از روسیه می‌گیرد تأمین می‌کند.

اگر تنش‌ها به همین ترتیب به افزایش خود ادامه دهند و شاهد بالا رفتن اختلالات ناشی از جنگ یا تحریم‌های احتمالی باشیم، تولید در آلمان متوقف می‌شود. او ضمن ایمیلی به CNBC گفت که کارخانه‌ها باید از تولید خود بکاهند و این موضوع هم به سرریز بخش تولید به کشورهای دیگر خواهد انجامید.

صادرات برتر آلمان همان‌طور که واقف‌اید شامل خودرو، قطعات خودرو، و سایر تجهیزات حمل‌و‌نقل می‌شود؛ به انضمام لوازم الکترونیک، فلزات و پلاستیک.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

منبع خبر : سی‌ان‌بی‌سی
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!