شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۴۹۴۶۶

چرا میوه‌های صادراتی برگشت می‌خورند؟

چرا میوه‌های صادراتی برگشت می‌خورند؟
در ابتدا دلیل برگشت خوردن میوه‌ها و صیفی‌جات صادراتی کشور، کم و یا بی‌کیفیت بودن و یا آفت‌زدگی آنها اعلام شد؛ اما رفته رفته با افزایش برگشت خوردن انواع میوه، گوجه، دلمه‌ای، هندوانه و سیب‌زمینی و ...، بیش از هر چیزی نگرانی‌های داخلی شروع شد؛ چرا که میوه‌ها و صیفی‌جات اغلب یا به دلیل تراریختگی و یا استفاده از سموم غیراستاندارد، از سوی کشورهای خریدار مرجوع شده بودند و می‌شوند.
نویسنده :
آذر فخری

 

سموم رانتی که امتیاز چهارفصلی‌مان را به باد دادند!

 

پرورش و صادرات میوه در کشور به خاطر آب هوای مساعد در چهار فصل سال، زمانی تجارتی پر سود بود، اما در سال‌های اخیر، عدم رعایت قرنطینه، نگرفتن گواهینامه وعدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، صادرات این محصولات را با مشکل مواجه کرده. یکی از مهمترین دلایل برگشت خوردن این محصولات، استفاده بی‌رویه و نادرست از سموم و کودهای شیمیایی اعلام شده، سمومی که اغلب از چین وارد شده‌اند، غیراستادارد بوده و کیفیت مطلوبی ندارند. به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد سموم کشاورزی از چین وارد می‌شوند و کیفیت لازم را ندارند؛ او دلیل این اتفاق را استفاده از «رانت» در وارد کردن سموم چینی، عنوان کرده است. این سموم برای انسان به شدت مضر هستند.به گفته این مسئول، وقتی میوه یا صیفی‌جات «از لب مرز» برگشت می‌خورد معمولا در «داخل کشور» مصرف می‌شود!

 

تراریختگی و طرح جوانی جمعیت!

 

یکی دیگر از دلایل مرجوع شدن نباتات، تراریخته بودن آنهاست. تراریختگی، به معنای دستکاری ژنتیکی در محصولات نباتی است، به نحوی که موجب شود این محصولات در مقابل آفات ایمنی بیشتر و ظاهری مطلوب داشته باشند. سوئیس یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات نباتی تراریخته است، اما استفاده این محصولات در داخل کشور سوئیس  وبرای مردم آن سامان، ممنوع است. محصول تراریخته، با تغییر ژنتیکی، در مقابل هر موجودی که آفت محسوب می‌شود، مقاوم‌اند، این مقاومت به معنای آن است که آفات از خوردن این محصولات خودداری می‌کنند! آنگاه چگونه می‌توان انتظارداشت که انسان از این محصولات استفاده کند و مشکلی برای وی پیش نیاید؟  تراریختگی، نه فقط موجب افزایش بیماری‌های مختلف ژنتیکی می‌شود، بلکه در مواردی- در کنار افزایش ابتلا به HPV- یکی از مهم‌ترین دلایل نازایی، سقط جنین و افزایش سرطان رحم است؛ از سال ۹۶ به این طرف از هر چهار زن، یک نفر به سرطان رحم مبتلا شده، ابتلا به این بیماری، اگر خوب پیش برود، به معنای خارج کردن رحم از بدن زن و نازا شدن وی است.سالانه بیش از ۱۵۰۰ زن، به دلیل ابتلا به این بیماری، رحم خود را از دست می‎دهند. تغییرات ژنتیکی نباتات، مسلما بر تغییرات ژنتیکی مضر روی انسان نیزاثر گذاشته و موجب نارس و معلول شدن جنین هم می‌شود. قانون جهانی فائو (FAO سازمان خواربار و کشاورزی) در مورد محصولات تراریخته، ابتدا منع مصرف آن و سپس چسباندن لیبل روی محصول تراریخته است که حداقل به مشتری، امکان انتخاب بدهد. این قانون از سوی صادرکنندگان ما در بازارهای جهانی رعایت نمی‌شود؛ پس ببینید در بازارهای داخلی چه خبر است؟!

 

مسئولان واکنش نشان نمی دهد، فرافکنی کرده یا سیاسی‌اش می‌کنند!

 

بسیاری از مسئولان ذیربط و غیر ذیربط، هیچ واکنشی در مورد مرجوع شدن محصولات نباتی کشور یا نشان نداده‌اند، برخی مانند وزارت بهداشت و جهادکشاورزی انگشت اتهام عدم نظارت را به سوی هم نشانه رفته و یا این اتفاق را به سیاست گره زده‎اند؛ به عنوان نمونه صدرالدین نیاورانی نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفته کیوی صادراتی به هند به علت آلودگی برگشت نخورده، بلکه «مسئله کلان اقتصادی یا سیاسی» مطرح  است. رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، هم گفته است موزهایی که از هند وارد می‌شوند به دور از آلودگی نیستند و اگر هند با محصولات ایران «چنین رفتارهایی» داشته باشد، ایران نیز باید «اقدام متقابل» کند. نتیجه این که چون ما محصولات غیراستاندارد و آلوده از کشورهای مختلف وارد می‌کنیم، آن‌ها هم باید این روش را در معامله با ما بپذیرند.با همین صحبت رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، روشن می‌شود که محصولات وارداتی هم خالی از مشکل نیستند!

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!