جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۴۹۹۶۳

خودروی چینی، خودروی خارجی نیست!

خودروی چینی، خودروی خارجی نیست!
شاید برخی یادشان مانده باشد که یک زمانی بین مردم، دو ژانر فیلم و موسیقی وجود داشت؛ هندی و خارجی! در واقع فیلم یا موسیقی هندی، از ژانرهای غربی، مستثنا شده بود و برای خودش ژانر خاصی محسوب می‌شد. حالا پای این حکایت به خودروها باز شده؛ خودروی خارجی که به خاطر تحریم یا انحصارطلبی دو خودروساز داخلی، ورودش ممنوع است، اما وارد کردن خودروی چینی، ساخته شده یا مونتاژی در داخل کشور، کاملا آزاد است و البته با قیمت‌های نجومی و چندبرابر بازار جهانی در کشور ما به فروش می‌رود.
نویسنده :
آذر فخری

خودروی چینی، خارجی نیست!

 

مدیران خودرو (MVM )  که تحت نظر شرکت چینی «چری» در ایران مدیریت می‌شود؛ وارد کنند و نیز مونتاژ کننده خودروهای چینی است. شرکتی که رقیب خاصی برای دو خودروسازی داخلی محسوب نمیشود، زیرا به گفته نمایندگی تراز اول این شرکت، خودورهای وارد شده یا مونتاژ شده چینی، با قیمت واقعی، بدون قرعه‌کشی و دلالی، به فروش می‌رسد. البته که خودروهای چینی به دلیل تحریم، معمولا با نامی غیر از نام اصلی خود، در ایران عرضه میشوند. «چری» از ترس تحریم‌های آمریکا حاضر نشده این محصول را با برند چری در ایران تولید کند و این خودرو را با برند ناشناخته «فونیکس» در ایران می‌فروشد. اما نکته جالب این‌جاست که در این بازاری که چین برای خود تدارک دیده، خودروهای چینی، چندین برابر قیمت اصلی درچین وحتی در منطقه به فروش می‌رسند. قیمت این خودروها، مثلا تیگو۸، در ایران بسیار گران است-حدود یک میلیارد و ۷۵۰ تومان- این شرکت از امتیازهای دولت ایران استفاده کرده و این خودرو را سه برابر قیمت جهانی در ایران می‌فروشد، در حالی که همین خودرو در بازار عربستان سعودی معادل ششصد میلیون تومان فروخته می‌شود!

 

چرا چین یک باره بازار ایران را رها کرد؟

 

از سال ۹۵، با تداوم تحریم و بروز مشکلات مالی برای کشورهایی که با ایران معامله می‌کردند، هفت شرکت خودروساز در ایران تولیدشان را به صفر یا نزدیک به صفر رسانده و با بدعهدی کمپانی اصلی و تحریم یکی یکی از بازار ایران خارج شدند. در این میان، چین هم از غافله خروج از بازار ایران عقب نماند.آن زمان کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کردند دلیل خروج چینی‌ها نه به خاطر همسویی با سیاست‌های آمریکا، بلکه به دلیل منافع خود چین است؛ چین خودرو‌های مونتاژی خود را از بازار ایران خارج کرد، چرا که فروش خودروی آماده به ایران برای چین، سود بیشتری دارد تا مونتاژ همان خودرو در ایران! پس چینی‌ها، بازار مونتاژ خودرو-برلیانس و چانگان- در ایران را رها کردند و حالا پس از چندسال، با خودروهای آماده و قیمت‌های بسیار گران‌تر از بازار جهانی، وارد بازار خودروی کشورمان شده‌اند و با تغییر نام، خودروی خارجی محسوب نمی‌شوند و فقط خودروی چینی هستند!

 

بازار خودروی ایران؛ حیاط خلوت چین!

 

بازار خودرو ایران کاملاً انحصاری است و در نبود خودروسازان بزرگ و واردات خودرو، عملاً این بازار به حیاط ‌خلوت شرکت‌های نه چندان مطرح چینی تبدیل شده و این شرکت‌ها محصولات خود را در ایران به بهای چندین برابر بازار جهانی می‌فروشند. دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو می‌گوید اگر چین بخواهد می‌تواند بازار کشور را پر کند، اما پرسش من این است که چرا چین؟ کیفیت خودرو‌های چینی که وارد کشور شده‌اند، به شدت پائین است و به نوعی طراحی نشده که بتواند مانند دیگر برند‌های خوب از آن استفاده کرد.اگر با خودروی چینی بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر پیمایش کنیم، خودرو خراب می‌شود و دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد، اما دیگر خودرو‌های برند اینگونه نیستند.

 

چرا چین تمایل دارد وارد بازار خودروی ایران شود؟

 

چین ۷۰۰ میلیارد دلار تبادل تجاری با آمریکا دارد و شرکت‌های چینی نیازمند خطوط دلاری با این کشور هستند. نکته قابل توجه آنکه پژو از ایران رفت تنها به این دلیل ‌که آمریکا با ایران مشکل دارد و هیچکدام از خودرو‌های پژو وارد بازار آمریکا نشد. بنابراین باید چیزی در این میان وجود داشته باشد که چین را راغب به فروش خودرو به ایران بکند؛ برای شرکت‌های چینی هیچ‌گاه رسیدن به چنین جایگاهی در یک بازار قابل تصور نبود و ایران تنها کشوری است که محصولات این شرکت‌ها با چنین قیمتی در آن به فروش می‌رسد. این در حالی است که ایمنی این خودروها هم چندان بالا نیست و همچنان در بازار کشورهای توسعه‌یافته به موفقیتی دست پیدا نکرده‌اند. در این میان مدیران خودرو، به‌عنوان نمایندگی واردکننده خودروهای چینی، با توسل به ترفندهایی چون فروش قطعی و بدون قرعه‌کشی و ارائه خدمات پس از فروش چشم و دهان پرکن، در پی اعتبارسازی جعلی، برای خودروهای بی‌کیفیت چینی-فعلا جکS3 و چری( کلاغ به جای قناری!)- و فروش آن‌ها به گران‌ترین قیمت ممکن است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!