جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۴۷۵۲۴

خودروسازان در انجماد تولید

خودروسازان در انجماد تولید
آمار اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد که خودروسازان در حوزه تولید خودرو سواری نتوانسته اند نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته باشند.

کاهش خرید و فروش در حوزه خودروهای سواری باعث کاهش چشمگیر تولید خودروسازان شده است به نوعی که با استناد به گزارش وزارت صمت در حوزه تولید خودروهای سواری افزایشی نسبت به سال گذشته مشاهده نمی‌کنیم که این کاهش تولید می‌تواند برای صنعت خودروسازی ایران که بسیاری آن را زیان ده می‌دانند انتهای کار باشد.

در آخرین گزارشی که از سوی وزارت صمت منتشر شده است می‌گوید در پنج ماهه ابتدایی امسال،  تنها۸۰۰ دستگاه خودرو سواری بیشتر از مدت مشابه سال گذشته تولید شده است که این رقم تنها (۰.۲)  تولید بیشتر در مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. 

این آمار اعلام شده نشان می‌دهد که خودروسازان داخلی در حوزه خودروهای سواری درجا زده‌اند و می‌تواند از بحران تولید در این حوزه خبر بدهد.

باتوجه به اینکه در حوزه خودروهای سواری رونقی وجود نداشته است ولی همین گزارش نشان می‌دهد که در تولید خودروهای سنگین باری مانند کامیون، کامیونت و کشنده ها با افزایش قابل توجه ۶۰ درصدی روبه رو بوده‌ایم و در حقیقت خودروسازان در تولید خودروهای سنگین‌ از خودروهای سواری پیشی گرفته‌اند.

طبق این گزارش، در ۵ ماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب تولید کامیون، کامیونت و کشنده ۵۹.۸ درصد بیشترین افزایش تولید را در میان تولیدات خودرویی کشور ثبت کرده است.

پس از آن کمباین (ماشین‌های برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی) و انواع سواری به ترتیب در جایگاه دوم و سوم تولید خودرو قرار دارند؛ هرچند که درصد افزایش تولید سواری‌ها در مدت مذکور سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به صفر است.

از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه ۳۴۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه از انواع خودرو سواری تولید شده که نسبت به تعداد دستگاه سواری تولید شده در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته تنها ۸۰۰ دستگاه بیشتر است و رشد ۰.۲ داشته است. در مجموع پنج ماه نخست سال گذشته ۳۴۸ هزار و ۹۰۰ سواری تولید شده بود.

پس از انواع سواری‌، تولید کمباین‌ در پنج ماهه امسال با افزایش ۷.۱ درصدی از ۲۲۴ دستگاه در پنج ماهه ۱۳۹۹ به ۲۴۰ دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است.

براساس این گزارش بیشترین افزایش تولید خودرو در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، متعلق به خودروهای سنگین باری است که ۵۹.۸ درصد افزایش یافته است. آمار تولید کامیون، کامیون و کشنده از ۱۹۸۷ دستگاه در مدت مذکور سال گذشته به ۳۱۷۵ دستگاه در پنج ماهه ۱۴۰۰ زسیده است.

در مقابل اما میزان تولید وانت‌ها و خودروهای مسافربری در پنج ماهه امسال کمتر از مدت مشابه سال گذشته شده است. از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه ۲۷ هزار و ۱۰۸ دستگاه وانت در کشور تولید شده است که نسبت به ۳۱ هزار و ۵۲۸ دستگاه وانت تولید شده در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته کاهش ۱۴ درصدی داشته است.

در نهایت نیز تولید انواع اتوبوس، مینی‌بوس و ون نیز کاهش ۲.۸ درصد را در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده و از ۶۸۸ دستگاه به ۶۶۹ دستگاه رسیده است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!