جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۴۹۲۵۸
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با فراز:

فشار طرح مالیات خانه‌های لوکس، به قشر پایین می‌آید

فشار طرح مالیات خانه‌های لوکس، به قشر پایین می‌آید
اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و گران‌قیمت در بودجه سال ۱۳۹۹تصویب شد، اما عمل به این مهم در دولت قبلی میسر نشد؛ چنانچه سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده درآمد ناشی از این محل تا الان صفر بوده است. اما اینک، این مصوبه، توسط اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، به عنوان یک برنامه‌ جدی در دولت سیزدهم، مورد توجه قرار گرفته؛ چرا که دولت سیزدهم نیز به نحوی دچار کسری بودجه است و برآن است تا از محل مالیات، بخشی از این کسری را جبران کند.

 کمیسیون تلفیق بودجه، خبر از اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس و خودروهای گران‌قیمت خبر داده، مشمولان این طرح، علاوه بر خانه‌های خالی، خانه‌هایی با قیمت بالاتر از ده میلیارد و خودروهای لوکس بالاتر از یک میلیارد تومان می‌باشند. اما آیا سازمان امور مالیاتی توان آن را خواهد داشت که این امر را عملیاتی کند؟

 

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، بخش بزرگی از مالیات را، یک درصد جامعه؛ که شامل ثروتمندان می‌شود؛ پرداخت می‌کنند و افراد کم‌درآمد، از پرداخت مالیات معاف هستند. در واقع، دریافت مالیات، سقف قانونی مشخصی دارد. در همین راستا، برنامه‌ریزان کشور ما نیز برآن شده‌اند، تا علاوه بر مالیات بردرآمد، مالیات بر ثروت نیز دریافت کنند. اما نکته این است که «ثروت»ی که این روزها، سخن از آن می‌رود، بیشتر محصول تورم است و ثروتی واقعی نیست. در واقع ارزش یک ملک یا خودرو، وابستگی تام یافته است به تورم دورقمی رو به افزایش.  

 

با توجه به این نکته، «فراز» گفت و گوی کوتاهی داشته است با مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص طرح جدید اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس معتقد است که به هرحال همه افرادی که درآمد و یا ثروتی دارند، باید مالیات بدهند و هیچ استثنایی هم برای خانه‌‌های بالای ده میلیارد و پایین ده میلیاردی وجود ندارند. خسروی متذکر می‌شود که تمامی مالکان خانه‌ها، در هنگام خرید و فروش، باید مالیات بپردازند.

نظر شما در رابطه با مالیاتی شدن خانه‌های بالاتر از ده میلیارد تومان چیست؟

به نظر من، دریافت این نوع مالیات، اتفاق تازه‌ای نیست، چون دارد در حوزه ثروت، و نه درآمد، اتفاق می‌افتد. طبیعی هم هست که کسی که ثروتی دارد، باید مالیات آن را بپردازد.

 

در این حوزه که شما آن را مالیات بر ثروت می‌نامید، دولت تا چه حد توان عملکردی دارد و آیا «ثروتمندان» از این قانون تمکین خواهند کرد؟

ببینید، فرار مالیاتی در کشور ما یک امر رایج است، هرکس هم می‌تواند از پرداخت مالیات فرار کند، خودش را زرنگ می‌داند. پس ما باید منتظر این افراد به زعم خودشان «زرنگ» باشیم تا به روشهای مختلف، فرار مالیاتی داشته باشند. فردی که خانه ده میلیاردی دارد، می‌تواند با تبدیل آن به ۴ خانه ۲ میلیارد و۵۰۰ میلیونی، از دادن مالیات معاف شود.

 

این اتفاق، چه تاثیری بر بازار اجاره و مستاجران خواهد داشت؟

وقتی یک خانه لوکس، به ۴خانه کوچک تبدیل می‌شود، فرد ثروتمند، حالا ۴ خانه خالی دارد. برای این برای این که به خاطر این خانه‌های خالی هم مالیات ندهد، ناچار است آنها را اجاره بدهد و از آنجا که در کشور ما، هم معضلات اقتصادی و هم تورم وجود دارد و هم نظارتی بر قیمت گذاری نیست؛ این اتفاق، به ضرر قشر متوسط به پائین تمام می‌شود؛ چون با ورند اقتصادی کشور، هرسال بر میزان اجاره‌بها، افزوده می‌شود.

 

پس در عمل، مالیات بستن به خانه های بالای ده میلیارد، نه برای دولت سودی دارد و نه برای مردم؟

به نظر من که همینطور است. ضمن این که هنوز سازمان امور مالیاتی آماری از تعداد این خانه‌ها ندارد. تا سازمان امور مالیاتی بخواهد این پیمایش را انجام دهد؛ مالکان خانه‌های بالای ده میلیاردی خود را به خانه‌های ارزانتر تبدیل کرده و به هر نحو شده، از زیر بار مالیات فرار می‌کنند.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا مرادی
-
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰
0
متاسفانه در کشور ما مبنای انتخاب روئسای اتحادیه ها مدرک تحصیلی آنها نیست و یک فرد بیسواد به راحتی فقط با داشتن جواز کسب میتواند کاندیدای ریاست در اتحادیه آن صنف گردد، و بدتر از آن موضع گرفتن مصاحبه توسط روزنامه نگاران با رئیس یک اتحادیه که سطح علمی مشخصی ندارد است، همین امر موجب میشود که فردی که سواد اقتصادی ندارد همچین خزعبلاتی بگوید و خبرگزاری ها آن نظر غیر کارشناسی را به خورد خواننده بدهند، در همه ی کشورهای توسعه یافته و جهان اولی با مالیات کشور را اداره میکنند، در برخی از کشورها مالیات خانه دوم اینقدر زیاد است که هیچ شخصی به فکر سرمایه گذاری در بخش مسکن نمیکند و سرمایه به سمت تولید و... هدایت میشود و شاهد تورم در بخش مسکن در این کشورها نمیباشید، متاسفانه اینقدر سیستم مالیاتی فشل و بی قانونی داشتیم که به گفته یک نماینده مجلس شخصی 2500 آپارتمان در تهران دارد!

اگر سرمایه این شخص به سمت تولید به جای خرید مسکن هدایت میشد چقدر جوان مشغول بکار میشدند؟

بنظر من علاوه بر مالیات بر خانه های خالی باید مالیات خانه دوم یا سوم را آنقدر زیاد کنند که دلالان از حوزه مسکن خارج شوند
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!