پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۴۹۱۰۹

راه آهن پر سرعت عربستان؛ مکه تا مدینه فقط دو ساعت!

راه آهن پر سرعت عربستان؛ مکه تا مدینه فقط دو ساعت!
از آنجایی که جهان با تغییرات اقلیمی مواجه است، پروازهای کوتاه مدت دیگر برای بسیاری از مسافران جذاب به نظر نمی‌رسند. تا زمانی که خلافش ثابت نشده باشد، «راه آهن پرسرعت» موثرترین جایگزین برای سفرهای هوایی تا ۱۱۰۰ کیلومتر (۷۰۰ مایل) است. جابجایی مسافران بین مراکز شهری با سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعت (۱۸۰ مایل در ساعت) یا بیشتر، ترکیبی قانع کننده از سرعت و راحتی را ارائه می‌دهد.

گرمای خفه کننده و طوفان های شن بلافاصله شما را در برابر محیطی ایده‌آل برای قطارهای الکتریکی پرسرعت پیشرفته قرار نمی‌دهد، اما راه آهن سریع السیر حرمین عربستان سعودی (HHR) شهرهای مقدس مکه و مدینه را با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت (۱۸۶ مایل در ساعت) به یکدیگر متصل می کند. با به کارگیری ۳۵ قطار «تالگو» ساخت اسپانیا که به طور ویژه برای مسافرت بیابانی در دمای ۵۰ درجه سانتیگراد  بهسازی شده‌اند، سفر ۴۵۰ کیلومتری (۲۷۹ مایلی) فقط دو ساعت طول می‌کشد.

 

هر قطار دارای ۱۳ واگن با ظرفیت ۴۱۷ مسافر در کلاس اقتصادی یا تجاری است. راه آهن بین‌الرحمین ظرفیت جابجایی ۶۰ میلیون مسافر در سال را دارد. این قابلیت در ازدحام جمعیت در طول مراسم حج، بسیار کاربردی و مفید است. از زمانی که این راه‌آهن در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد، راهی محبوب برای سفر بین مدینه و مکه شده است. برای فهمیدن اهمیت این خط آهن توجه کنید که سفر جاده‌ای بین مکه و مدینه ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

 

راه‌آهن بین‌الحرمین تنها راه‌آهن سریع‌السیر  کشورهای عربی نیست. در سال ۲۰۱۸، آفریقا اولین راه آهن سریع السیر خود را با افتتاح خط البراق در مراکش به دست آورد و به نظر می‌رسد مصر تا قبل از پایان دهه ۲۰۲۰به این باشگاه بپیوندد.

 

 

اولین و تاکنون تنها راه آهن پرسرعت اختصاصی آفریقا در نوامبر ۲۰۱۸ افتتاح شد و شهر بندری طنجه را به کازابلانکا در مراکش متصل می کند. نام این خط آهن - «البراق» - برگرفته اسبی اسطوره‌ای است که پیامبر اسلام را به معراج برد، اولین مرحله از شبکه پرسرعت ۱۵۰۰ کیلومتری (۹۳۰ مایلی) کشور است.

 

مشتقات قطارهای برقی دو طبقه ساخت فرانسه تا سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت (۲۰۰ مایل در ساعت) در یک خط جدید اختصاصی ۱۸۶ کیلومتری (۱۱۶ مایلی) بین طنجه و کنیترا کار می‌کنند. این پروژه ۲ میلیارد دلاری همچنین شامل ارتقاء بخش ۱۳۷ کیلومتری (۸۵ مایلی) موجود بین رباط و کازابلانکا برای سرعت‌های بالاتر بود و زمان سفر پایان به انتها را از ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه به تنها ۲ ساعت و۱۰دقیقه کاهش داد. هنگامی که خط جدید پیشنهادی به کازابلانکا ساخته شود، زمان سفر به ۹۰ دقیقه کاهش می یابد.

 

البراق رکورد سرعت ریل آفریقا را نیز در اختیار دارد -- در طول آزمایش های پیش از خدمت در سال ۲۰۱۷ یکی از ۱۲قطار ساخت آلستوم در خط جدید به سرعت ۳۵۷ کیلومتر در ساعت (۲۲۲ مایل در ساعت) رسید. یعنی بیش از دو برابر سریع ترین قطارهای بعدی. در حال حاضر در قاره آفریقا اجرا می شود.

 

منبع خبر : سی‌ان‌ان
منبع: سی‌ان‌ان
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!