پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۴۸۲۵۳
افزایش محدوده ساعت طرح ترافیک

قول همکاری مترو، در وضعیت اورهال!

قول همکاری مترو، در وضعیت اورهال!
معاون ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد از روز دوشنبه ۱۰ آبان‌ماه، در ساعات صبحگاهی، طرح ترافیک از ۸:۳۰ به ۷:۳۰ و ساعت عصرگاهی از ۱۶ به ۱۷ و در مرحله بعد، بازه آن به ساعات ۶:۳۰ تا ۱۸ تغییر کرد. در همین راستا و به دلیل این‌که بسیاری از افرادی که با خودروی خود تردد می‌کردند، دیگر نمی‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند؛ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه اعلام کرد که اگر با روند افزایشی مسافر در ایستگاه‌های خطوط هفتگانه و واگن‌های مترو روبه‌رو شویم با تمام توان و ظرفیت خدمات‌رسانی می‌کنیم و در صورت لزوم قطارهای فوق‌العاده را برای جابه‌جایی مسافران نیز اعزام خواهیم کرد. این قول همکاری مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، در حالیست که وی همین چند روز پیش اعلام کرده بود که حدود ۳۰ درصد از ناوگان متروی تهران، دچار فرسودگی است و برخی از قطارهای، یا از رده خارج شده‌اند و یا نیازمند اورهال هستند!
نویسنده :
آذر فخری

مترو؛ تاخیر قطارها، خرابی پله برقی ها، ازدحام در بحران کرونا!

اغلب مسافران مترو از مشکلاتی که در قطارها و ایستگاه‌های مترو وجود دارند، باخبرند. به‌ویژه در خطوط پررفت وآمد، قطارها معمولا با تاخیر می‌رسند. علت تاخیر گاهی متوقف شدن قطار در میانه راه به علت نقص فنی است که موجب دیر رسیدن قطار و مسافران به مقصد می‌شود. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در حالی قول همکاری در ساعات اجرای طرح ترافیک داده که به گفته خودش این ناوگان فقط در حوزه قطارها تا حدود 30 درصد؛ دچار مشکل است؛ برخی قطارها نیاز به تعمیرات اساسی دارند و به علت تحریم، نمی‌توان قطعات را تامین کرد، بنابراین فعلا این قطارها از رده خارج شده‌اند، بقیه قطارهای موجود هم عمر مفید خود را کرده‌اند، بنا براین به تعمیرات مداوم و اورهال نیاز دارند. با این مشکلات ۳۰ درصدی، آن قول همکاری دقیقا چگونه عملی خواهد شد؟ پاسخ را باید در قطارهای پرازدحامی که مدام تاخیر دارند، جست‌وجو کرد. تمام این‌ها را بگذارید در کنار خرابی مداوم پله برقی‌ها و گیت‌های ورود و خروج برخی ایستگاه‌ها، که ازدحام را نه فقط در داخل قطارها که در ایستگاه‌های مترو هم افزایش می‌دهد.

 

فرسودگی ناوگان حمل ونقل شهری و تداوم طرح ترافیک

اما ماجرای فرسودگی ناوگان حمل ونقل شهری، به همین جا ختم نمی‌شود. یعنی ما فقط در بخش مترو، با چنین مشکلاتی مواجه نیستیم، بلکه در مورد ناوگان اتوبوس و تاکسی‌رانی هم مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. اتوبوس‌های فرسوده ۳۸۴۰ دستگاه است؛ یعنی ۷۲ درصد اتوبوس‌ها فرسوده است و این درحالیست که از سال ۹۶، هیچ‌ اتوبوسی از سوی دولت به این بخش تحویل داده نشده است. در مورد ناوگان تاکسیرانی تهران هم، ۹۵ درصد ناوگان بنزینی فرسوده، ۵۹ درصد ناوگان دوگانه‌سوزی و ۹۹ درصد ناوگان ون فرسوده هستند.

 

 آلودگی هوا؛ ناوگان فرسوده حمل ونقل شهری و افزایش ساعت طرح ترافیک

عمده‌ترین دلیل اجرای طرح ترافیک در شهر تهران، جلوگیری از آلودگی هوا در برخی مناطق شهری بود؛ طرحی که تداومش نشان داد اجرای آن، هیچ تاثیری بر کاهش آلودگی هوا به‌ویژه در فصول سرد سال و وارونگی هوا نداشته و ندارد. اما فرسوده بودن ناوگان‌های حمل ونقل سطحی درشهر، حتما در آلودگی هوای شهر تهران موثرند. به‌ویژه که با افزایش ساعت اجرای طرح ترافیک مردم ناچارند از این ناوگان فرسوده استفاده کنند. بنابراین اگر فعلا نمی‌توان از اجرای طرح ترافیک و منافع خاصه آن گذشت، شاید بهتر آن باشد که بخشی از درآمد حاصل از اجرای طرح ترافیک به تعمیر و نوسازی ناوگان حمل ونقل شهری اختصاص یابد. 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!