جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۴۶۸۸۷
گفت و گو با دکتر علیرضا شریفی یزدی

آیا مردان 35 ساله نیاز به حمایت ندارند؟

آیا مردان 35 ساله نیاز به حمایت ندارند؟
در حالیکه زنان 35 سال به بالا و مجرد می‌توانند از تسهیلات وام ودیعه مسکن استفاده کنند اما مردان 35 ساله مجرد نمی‌توانند. یعنی از نظر قانون‌گذار مردان مجرد 35 ساله در کشور از نظر مالی و احتمالا اجتماعی نیای به حمایت ندارند.

در حالیکه همواره  فعالین حقوق زنان از مشکلات و تبعیض‌ها در کشور می‌گویند اما بسیاری نیز معتقدند که قضیه تبعیض در کشور به طور معکوس است و قوانین کشور حمایت چندانی از آقایان در حالت عرف و عادی نمی‌کند. این افراد  اعتقاد دارند یکسری قوانین در کشور ما در جلوی چشم هست اما احتمال وقوع آن چیزی نزدیک به صفر هست اما در بعد اجتماعی چنان بزرگ نشان داده می‌شود که جلوی حل بسیاری از مشکلات را گرفته است. به عنوان نمونه هیچ انسانی منکر مجازات پدری که دختر خود را می‌کشد نیست اما مگر چند پدر از میلیون‌ها پدر در سال فرزند خود را می‌کشند و از مجازات فرار می‌کنند که به این میزان هیاهو ایجاد می‌کند اما در سوی دیگر چه بسیار پدرانی که به دلیل عدم پرداخت مهریه در زندان هستند و کسی سراغی از آنها نمی‌گیرد؟!

 

 همه ناراحت از ممنوع‌الخروجی تعدادی زنان ورزشکار از کشور به واسطه اجازه شوهر هستند اما از طرف دیگر کسی ممنوع الخروجی به وسیله زنان به خاطر نفقه در کشور در جامعه‌ای که زنانش نیز ادعای کار کردن همپای مردان را دارند را نمی‌بیند. اگر یک دانشگاه پذیرش دختران را محدود کند همه هم‌صدا از بی‌عدالتی آموزشی می‌گویند اما کسی از مشکلات پسران در رابطه با از دست دادن موقعیت‌های تحصیلی و شغلی به واسطه انجام خدمت سربازی چیزی نمی‌گوید.

 

تازه‌ترین مورد از این تبعیضات وام ودیعه مسکن و شرایط اعطا و مشمولین آن است که جرقه بحثی را به خصوص در فضای مجازی زد که قوانین در کشور به سوی فمینیستی شدن می‌رود و حتی از کشورهای غربی داعیه‌دار فمنیسم هم در این زمینه جلوتر زده است و چه مثال و شاهدی واضح‌تر از این که در حالیکه زنان 35 سال به بالا و مجرد می‌توانند از تسهیلات وام ودیعه مسکن استفاده کنند اما مردان 35 ساله مجرد نمی‌توانند. یعنی از نظر قانون‌گذار مردان مجرد 35 ساله در کشور از نظر مالی و احتمالا اجتماعی نیای به حمایت ندارند.  

 

 در این زمینه خبرنگار فراز گفت و گویی با دکتر علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و استاد دانشگاه انجام داده است . ایشان اعتقاد دارد که در جامعه کنونی ما با تجرد اجباری روبرو هستیم یعنی افرادی که خواهان ازدواج بودند و نتوانستند ازدواج بکنند بر اساس آمار بسیار زیاد هستند چه دختر و چه پسر و تا 10 سال آینده نیز این آمار افزایش خواهد یافت. در مورد دخترها حمایت از آنها به خصوص اینکه ممکن است پدر و مادر خود را نیز از دست داده باشند و تنها زندگی کنند این حمایت کار خوبی است اما اینکه بیاییم  جنسی‌گرایی کنیم و بگوییم به مونث این وام پرداخت شود و به مذکر پرداخت نشود یا برعکس به مذکر می‌دهیم به مونث نمی‌دهیم تنها از کج خلقی و کج فهمی قانون‌گذار در این زمینه حکایت دارد چرا که این تجرد به دلیل مشکلاتی بوده است که به طور طبیعی شخص مایل به آن نبوده است که مهم‌ترین عامل هم عامل اقتصادی است بنابراین فهم درستی از مسئله وجود نداشته است . وی در ادامه وظایف حکومت در قبال جامعه پرداخته و عنوان می‌کند وظیفه حکومت تهیه مسکن ارزان‌قیمت برای همه اقشار جامعه هست و حال که به دلیل شرایط دولت نتوانسته وظیفه خود را به درستی انجام بدهد و این موضوع را به وام ودیعه مسکن تقلیل داده است نباید برای آن شروط جنسیتی بگذارد و مردان را حذف کند و در این قضیه تنها عامل مهم سن است.

 

این جامعه شناس همچنین معتقد است اگر هدف از این‌گونه قوانین و تبعیض‌ها ترغیب پسران به ازدواج است نباید برای ترغیب آنان به ازدواج از اینگونه قوانین بهره برد چراکه مهم‌ترین عامل برای ترغیب جوانان به خصوص پسران به ازدواج بحث اقتصادی است و در صورتی که شرایط اقتصادی کشور فراهم شود و قیمت‌ها این‌گونه افسارگسیخته بالا نرود آنگاه جوانان راحت‌تر به ازدواج تمایل می‌یابند. وی معتقد است  ما با مشکل مسئولیت‌پذیری در جوانان نیز مواجه هستیم که موجب شده برخی افراد به رغم داشتن تمکن مالی نیز حاضر به ازدواج نباشند و این موضوع با قانون‌گذاری قابل حل نیست و در واقع یک موضوع آموزشی و تربیتی است که باید در مدارس به دانش‌آموزان کشور این بحث آموزش داده شود. او معتقد است خروجی فعلی مدارس و حتی دانشگاههای کشور افرادی مسئولیت‌گریز است که حتی در صورت داشتن تمکن مالی حاضر به ازدواج نیستند. البته در کنار مسائل بالا بحث سبک زندگی و تغییر آن نیز مطرح است. او در ادامه بیان می‌کند که هیچ یک از این عوامل جنسیتی نیست که با اینگونه قوانین آمار ازدواج بالا برود.

 

این مدرس دانشگاه در رابطه با برخی قوانین کشور از جمله خدمت سربازی نیز معتقد است که چون در گذشته اکثر استخدام‌ها در کشور استخدام دولتی بود در نتیجه انجام خدمت با توجه به مزایای بعد آن که داشتن شغل مناسب و درآمد مکفی بود قابل توجیه بود اما در شرایط کنونی که دیگر استخدام دولتی چندانی نمی‌شود و همچنین درآمد کارمندی و کارگری نیز کفاف زندگی را نمی‌دهد بنابراین سربازی از دید افراد تنها وقت تلف کردن است ضمن آنکه در دنیا نیز کشورها سربازی اجباری را برچیده‌اند. وی معتقد است که کشور به سمت خصوصی‌سازی در حال حرکت است  ولی هنوز قوانینمان که با نگاه اقتصاد دولتی آن زمان نوشته شده تغییر نکرده است و چون مخاطب اصلی قانون خدمت سربازی پسران هستند در نتیجه این عدم تغییر قانون همسو با توسعه کشور  مشکلاتی را برای آقایان به وجود آورده است.

 

دکتر شریفی یزدی همچنین بیان داشت که در بحث مهریه که مشکلات زیادی را در این سالها ایجاد کرده است ، ما با دو بحث روبرو هستیم، یک مواردی که پیش از این اتفاق افتاده و مهریه‌های از قبل است و یک بحث مهریه‌های جدید است  که خود آقایان نباید به زیر بار مهریه سنگین بروند  و با آن مخالفت کنند که این پدیده در حال رخ دادن است. وی با بیان اینکه در سال‌های قبل به عدد سال تولد مهریه بود اما کم‌کم این شرایط به صورتی درآمد که به 110 سکه رسید و حالا نیز این موضوع به سمت 14 سکه و کمتر رفته است بنابراین وقتی قوانین مشکل دارند اگر گزینه تغییر قانون فراهم نیست باید تغییر فرهنگ را مدنظر قرار داد تا شرایط بهبود یابد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!