جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۴۷۷۷۹

سهمیه نهاده‌های مورد نیاز عشایر کافی نیست/ احتمال تلف شدن دام‌ها به دلیل عدم تامین جو

سهمیه نهاده‌های مورد نیاز عشایر کافی نیست/ احتمال تلف شدن دام‌ها به دلیل عدم تامین جو
بنا به گفته مسئولان عشایری، نبود و کمبود نهاده‌های دامی به همراه توزیع ناعادلانه این نهاده‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد باعث نگرانی عشایر شده و شرایط سخت و بی‌سابقه‌ای را بر آنان تحمیل کرده است.

بنا به گفته عشایر و مسئولان مرتبط با توزیع نهاده های دامی، شرایط سخت و بی سابقه‌ای را هم اکنون عشایر کهگیلویه بزرگ بویژه عشایر منطقه این شهرستان تجربه می کنند.

جان‌پناه رجبی از عشایر با سابقه دشمن زیاری کهگیلویه، شراط زندگی عشایر این منطقه را سخت توصیف کرد و اظهارداشت: متاسفانه کسی پاسخگوی بیچارگی‌ها و دردهای ما نیست.

وی گفت: عشایر منطقه دشمن زیاری در کهگیلویه حدود 10 هزار راس دام در قالب 2 هزار خانوار عشایری داشته که در روستاها و مناطق عشایری نظیر" پیزک، کلات، دم اشکفت، قلعه دختر، دشت رز ، پاچونگ ، سرخون، گچی ، وار جعفری، برآفتاب و سایر نواحی دیگر " به زندگی عشایری خود مشغول اند.

این عشایر دشمن زیاری کهگیلویه با تشریح وضعیت کنونی دام‌های عشایری و تامین نهاده های آنان، خاطرنشان کرد: از 10 هزار دام عشایر در این منطقه حدود پنج هزار دام عشایری بیمه بوده و سهمیه کنونی " جو " به این دام ها 10 تن بوده درحالیکه در سال گذشته در همین شرایط، سهمیه " جو " به بیش از 70 تن رسیده بود.

عشایر دیگری از منطقه عشایری دشمن زیاری با تأیید سخنان رجبی ، اظهارداشت: متاسفانه نارضایتی در این منطقه در بین عشایر بخاطر کمبود و نبود " جو " افزایش یافته است.

سهمیه نهاده‌های مورد نیاز عشایر ناکافی است

احتمال تلف شدن دام‌ها به دلیل خوراندن گندم به جای جو

مدیر اداره امور عشایر شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد با تأیید سخنان عشایر منطقه دشمن زیاری این شهرستان از مشقت بار بودن زندگی آنان در شرایط کنونی خبرداد.

 سید خداداد اجتهادی در گفت‌وگو با ایلنا از یاسوج گفت: متاسفانه سهمیه نهاده‌های مورد نیاز عشایر به شهرستان کهگیلویه بسیار ناکافی و از سویی بصورت ناعادلانه از سوی مسوولان تصمیم‌گیر استانی تخصیص داده می شود.

وی با بیان اینکه در 30 سال گذشته، عشایر کهگیلویه بویژه عشایر دشمن زیاری اینگونه گذران زندگی نکرده و مشکلات شان حاد نشده است، خاطرنشان کرد: عشایر بعنوان قشری اشتغالزا و تولید کننده نباید اکنون به دلیل " نبود جو " نگران باشند.

مدیر امور عشایر شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سهمیه تخصیص یافته جو به عشایر این شهرستان از سوی امور دام و پشتیبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بسیار ناکافی و این ناکافی بودن عامل تنش های فیزیکی در منطقه شده است.

اجتهادی از توزیع حدود 600 تن جو در مناطق عشایری شهرستان کهگیلویه در سال‌جاری خبرداد و البته تاکیدکرد که این میزان بسیار ناکافی بوده و نمی تواند مشکلات کنونی عشایر این شهرستان را بطور کامل رفع کند.

وی گفت: در شهرستان کهگیلویه حدود 470 هزار راس دام سبک عشایری در قالب چهار هزار و 500 خانوار وجود دارد که نبود و کمی نهاده‌های خوراکی و توزیع ناعادلانه آن باعث نارضایتی‌ عشایر این شهرستان شده است.

مدیر امور عشایر شهرستان کهگیلویه با اظهار تاسف از اینکه اکنون برخی عشایر در این شهرستان بجای دادن " جو " به دام های خود از " گندم " استفاده می‌کنند، یادآورشد: البته عشایری که نمی‌تواند " جو " برای دام خود بخرد و از سویی سهمیه تخصیص یافته " جو " برای دام‌های او ناکافی است بطور حتم اقدام به خرید " گندم " برای دام های خود می کند.

اجتهادی، خرید " گندم " و خوراندن آن به دام‌های سبک را کاری نادرست خواند و تاکید کرد که دادن " گندم " به دام سبک و سنگین علاوه بر اینکه امراضی را بدنبال دارد احتمال تلف شدن دام ها را نیز در پی خواهد داشت.

مُدیر امور عشایر شهرستان کهگیلویه، قیمت خرید آزاد هرکیلو " جو " در این شهرستان را حدود هفت هزار تومان برشمرد و اظهارداشت: عشایری که توان خرید " جو " با این قیمت را ندارد ناچار است که بجای " جو"، " گندم " کیلویی پنج هزار تومان برای دام خود خریداری کند.

وی گفت: یقین دارم اگر عشق و علاقه زندگی عشایری در بین عشایر کهگیلویه بزرگ وجود نداشت اکنون آنان به زندگی عشایری خود ادامه نمی دادند، اگرچه همین روند ادامه باشد نباید انتظار ادامه حیات عشایر در این منطقه را داشته باشیم.

اجتهادی با تاکید براینکه در 30 سال گذشته هیچ‌گاه شاهد چنین مشکلاتی برای عشایر کهگیلویه نبوده‌ام، افزود: در دی ماه سال گذشته به همکاران کشوری امور عشایر گفتم که سال آینده سال سختی برای عشایر خواهد بود و باید از الان بفکر خرید و انبار کردن نهاده‌های دامی مورد نیاز آنان بود.

وی با اظهار تاسف از اینکه اکنون همان اتفاقات در شهرستان کهگیلویه در حال بوقوع پیوستن است، اظهار داشت: در سفری که نهم مهرماه امسال آقای ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی به این شهرستان داشتند قول دادند سهمیه ویژه‌ای از نهاده‌های دامی به عشایر کهگیلویه تخصیص داده شود و ما همچنان منتظر این تخصیص هستیم.

اجتهادی تاکید کرد: اگر مشکلات کنونی عشایر بویژه تخصیص نهاده‌های دامی نظیر " جو " به عشایر شهرستان کهگیلویه تخصیص داده نشود زندگی عشایری در کوتاهترین زمان ممکن به پایان می رسد.

وی گفت: عشایر ایلات هفتگانه در کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت نبود و ناکافی بودن نهاده های دامی نظیر " جو " نگران و امیدواریم هرچه زودتر با تخصیص سهمیه ای کلان برای عشایر استان، این مشکلات حل شود.

 هیچ‌  پارتی بازی، تبعیض و بی عدالتی در توزیع" جو "صورت نگرفته

 سید زکریا راستین به ایلنا از یاسوج گفت: عشایر کهگیلویه بویژه عشایر منطقه دشمن زیاری تاکید می کردند که سهمیه اختصاصی " جو " به آنان به عشایر واگذار نشده است.

وی با بیان اینکه در یک‌ماهه گذشته هیچ نهاده دامی از جمله " جو " به تعاونی‌ها واگذار نشده است، خاطرنشان کرد: هیچ کاری از دست ما به عنوان تعاونی‌ها بر نمی‌آید و نمی‌توانیم در بازار آزاد هم این نهاده ها را خریداری کنیم.

مسئول تعاونی دامداران کهگیلویه افزود: هرکیلو " جو " دولتی برای عشایر حدود 2 هزار و 800 تومان با هزینه خرید گونی و بارگیری است درحالی که هر کیلو " جو " در بازار آزاد حدود هفت هزار تومان بوده و عشایر منطقه توان اقتصادی لازم برای خرید " جو " را ندارند.

راستین با اظهار نگرانی خود از وضعیت کنونی برای عشایر کهگیلویه، خاطرنشان کرد: سهمیه " جو " برای عشایر دشمن زیاری این شهرستان ماهیانه حدود 50 تن بوده که اکنون این سهمیه بدلیل نبود " جو " به آنان داده نشده است.

وی گفت: در مردادماه امسال 50 تن " جو " به حوزه عشایری دشمن زیاری واگذار شد اما از آن زمان تاکنون بدلیل تخصیص نیافتن سهمیه از استان، نتوانسته‌ایم سهمیه‌ای به میزان کافی بین آنان توزیع کنیم.

مسئول تعاونی دامداران کهگیلویه با بیان اینکه مقداری " جو " در انبار وجود داشت و باید تمام عشایر شهرستان توزیع می شد، ادامه داد: سهمیه کنونی حوزه عشایری دشمن زیاری 10 تن بوده که برای آنان ناکافی است اما ما نمی‌دانیم چکار کنیم چراکه سهمیه‌ای از سوی استان در 2 ماهه گذشته به ما تخصیص نیافته است.

راستین گفت: 30 تن " جو " به مناطق عشایری قلعه رئیسی و دیشموک داده‌ایم و آنان نیز ناراضی و حاضر به انتقال آن به حوزه‌های عشایری خود نیستند.

وی از توزیع 25 تن " جو " برای عشایر قلعه دختر و جاورده در شهرستان کهگیلویه هم خبر داد و اظهارداشت: عشایر شک نکنند که هیچ‌گونه پارتی بازی، تبعیض و بی عدالتی در توزیع " جو " صورت نگرفته است.

مسئول تعاونی دامداران کهگیلویه با تاکید بر اینکه دوست داریم سهمیه تخصیص یافته " جو " به این شهرستان هزار تن باشد، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در دولت جدید هنوز سهمیه " جو " برای عشایر به استان ها تخصیص نیافته و ما هم به همین دلیل این مشکلات را داریم.

راستین، تعداد دام عشایری سبک و سنگین شهرستان کهگیلویه را بیش از 500 هزار راس عنوان و تصریح کرد: بخش مرکزی این شهرستان با 210 هزار راس بالاترین دام و قلعه دختر با حدود 30 هزار و 500 راس دام کمترین دام منطقه را دارد.

وی افزود: از دولت انتظار داریم هرچه زودتر سهمیه اختصاص یافته نهاده های دامی را به استان ها ابلاغ تا شاهد دلخوری جامعه عشایری نباشیم.

منبع: ایلنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!