جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۴۷۶۷۴

وزیر علوم از پذیرش‌نشدن دانش‌آموز در رشته انسانی مدارس تیزهوشان انتقاد کرد

وزیر علوم از پذیرش‌نشدن دانش‌آموز در رشته انسانی مدارس تیزهوشان انتقاد کرد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جای گله دارد که مدارس تیزهوشان در رشته‌های علوم تجربی و ریاضی دانش آموز می‌پذیرند ولی برای رشته‌های علوم انسانی دانش آموز پذیرش نمی‌کنند. ما باید به این باور برسیم که رشته‌های علوم انسانی تعیین کننده و سرنوشت‌ساز هستند.

این مطلب را محمدعلی زلفی‌گل در هشتمین جلسه مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی _ اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، عنوان و ضمن ادای احترام و درود به روان پاک شهیدان والا مقام، به روسای پژوهشگاه‌های علوم انسانی _ اسلامی خداقوت گفت و از امکان حضور مجازی در جلسه ابراز خرسندی کرد.

وی با اشاره به پیوستگی و ارتباط علوم با یکدیگر، تاکید کرد: علوم انسانی را نباید جدای از علوم دیگر دید. هر یک از علوم تکه‌های پازل هستند که در کنار هم باعث هم‌افزایی می شوند. همانگونه که نمی توان سلامت جسم را از سلامت روح جدا کرد، تفکیک و جدا کردن علومی که متولی امور جسم انسان هستند از علومی که به روح انسان ارتباط دارند، غیرمعقول و بلکه ناممکن است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: علوم پایه با توجه به تکنولوژی به دنبال آسایش بشر است کما اینکه رشته کشاورزی و دامداری به تغذیه انسان توجه می‌کنند، علوم انسانی نیز موجب آرامش انسان است. آسایش بدون آرامش معنا ندارد. علوم انسانی از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است، کشورهای پیشرفته دنیا، نخبه‌ترین افراد را برای رشته‌های علوم انسانی انتخاب می‌کنند و برای علوم دیگر از طریق جذب دانشجویان و نخبگان مهاجر، نیاز خود را تامین می‌کنند.

زلفی‌گل ادامه داد: آنان به خوبی اهمیت رشته‌های علوم انسانی را که متولی هدایت کلان جامعه است، درک کرده‌اند. این بسترسازی باید از آموزش و پرورش فراهم شود. ما باید به این باور برسیم که رشته‌های علوم انسانی تعیین کننده و سرنوشت‌ساز هستند. یک بیت شعر و یک فیلم و یک نظریه علمی گاه سرنوشت یک ملت را تغییر می‌دهد.

وی تاکید کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این دوره از مدیریت کشور دست نیاز به سوی پژوهشگاه‌های علوم انسانی_اسلامی دراز می‌کند و تلاش خواهیم کرد مجری تفکرات اندیشمندان علوم انسانی_اسلامی باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: از مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی_اسلامی به عنوان بازوی مشورتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در علوم انسانی_اسلامی بهره خواهیم گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک‌زایی، دبیر مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی_اسلامی، نیز در این جلسه ضمن تشکر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تقدیر از اهتمام ایشان به موضوع علوم انسانی_اسلامی، به جهت حضور سرزده در این جلسه مجازی، سخنان دلگرم کننده‌ وزیر علوم را که تعیین کننده‌ چارچوب فعالیت‌های آینده در بحث علوم انسانی_اسلامی، در راستای منویات مقام معظم رهبری بود، بسیار امیدبخش دانست.

وی با اشاره به تلاش‌های مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی_اسلامی در برگزاری همایش مجازی علوم انسانی_اسلامی در هفته پژوهش سال گذشته، اظهار امیدواری کرد با برگزاری جلسه حضوری و ارائه پیشنهادات عملی از سوی مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی_اسلامی برای ارتقای علوم انسانی کشور زمینه هم افزایی و همفکری بیشتر فراهم شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!