پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۴۷۶۵۷

واردات واکسن "جانسون و جانسون" در برنامه قرار دارد

واردات واکسن
عضو کمیته ملی واکسن کرونا ضمن تشریح آخرین اخبار از تولید واکسن‌های ایرانی‌ کرونا، توضیحاتی درباره چرایی عدم واردات واکسن فایزر (که قرار بود برای خرید آن از منابعی از غیر از آمریکا و انگلستان اقدام شود)، ارائه کرد.

دکتر مصطفی قانعی  درباره آخرین اخبار از واکسن‌های ایرانی کرونا، اظهار کرد: نسبت به وضعیت قبلی که داشتیم واکسن‌های کووایران برکت و پاستوکووک در فاز سوم قرار دارند و واکسن‌های اسپایکوژن، کووپارس و فخرا نیز در مراحل پایانی فاز سوم قرار دارند. واکسن نورا در شرف ورود به فاز سوم و واکسن اسوه نیز درحال ورود به فاز اول مطالعات بالینی است.

آخرین وضعیت واکسن MRNA ایرانی

وی با بیان اینکه طرح‌های هفت شرکت هم در مرحله پیش بالینی است، بیان کرد: واکسن MRNA شرکت رناپ نیز پرونده‌اش را تحویل داده است اما ایراداتی از آن گرفتند که در حال رفع آنها است تا مجوزهای لازم را اخذ کند.

وی درباره تولید انبوه دو واکسن کووایران برکت و پاستوکووک، تاکید کرد: هرکسی بتواند در کشور واکسن تولید کند رضایت بخش است اما جزئیات تولید هر شرکت را از مسئولین مربوطه باید پرسید. در مورد واکسن پاستوکووک باید به تدریج تجهیزات تولید آن داخل ایران نصب شود و تولید صنعتی آن در کشور آغاز شود تا بتواند به میزان وسیعی تولید کند و توزیع شود. هنوز درحال واردات این واکسن از کوبا هستیم؛ ولی طبیعتا کوبا هم محدودیت‌هایی در تولید دارد. امیدواریم تولید ایران به زودی شکل بگیرد تا در حجم بالا بتوانیم این واکسن را تامین کنیم.

اما و اگرهای واکسیناسیون سنین کمتر از ۱۲ سال علیه کرونا

قانعی درباره واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال نیز بیان کرد: در برخی منابع علمی عنوان می‌شود افراد بالای ۱۴ سال را با بزرگسالان یکسان در نظر بگیریم، اما واکسیناسیون کمتر از ۱۲ سال اکنون موضوع قابل بحث در دنیا است و باید نتایج دنیا در این زمینه را هم مطالعه کنیم. از طرفی باید از واکسن داخلی نورا هم حمایت کنیم تا بتواند تحقیقات خود بر این گروه سنی را انجام دهد. نحوه واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال بر اساس پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

اهمیت واکسیناسیون سنین زیر ۱۸ سال

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال، بیان کرد: اگر اطفال به کرونا مبتلا شوند معمولا بدون علامت است و بیشتر نگرانی ما هم همواره بزرگسالان بودند. درمورد واکسیناسیون هم چون واکسن ضعیف شده یا کشته شده ویروس است، خطری آنها را تهدید نمی‌کند و ایمنی خوبی برایشان ایجاد می‌کند. در واقع در مورد سایر واکسن‌ها هم که در سنین کودکی تزریق می‌شود، واکسن اثربخشی بالایی دارد، هرچه سن افزایش پیدا کند نتایج نشان داده است که شش ماه بعد دوباره ایمنی واکسن کاهش می‌یابد و بنایراین این تصور باید در مردم شکل گیرد که واکسن عمدتا مخصوص کودکان است و کودکان بهترین پاسخ را به آن می‌دهند و اگر در جایی از دنیا این نتایج درخشان باشد باید از آن استفاده کرد.

علت توقف اقدامات برای واردات فایزر

او درخصوص ورادات واکسن فایزر نیز گفت: مطلب این بود که طرح مطالعاتی تزریق واکسن فایزر بر خانم‌های باردار متوقف شد؛ زیرا داوطلبین پروژه را رها کردند و بر همین اساس هم چون فایزر نتایجی بر خانم‌های باردار نداشت و منتشر نکرد، این واکسن برای این امر وارد نشد. باید واکسنی را برای خانم‌های باردار تزریق کنیم که قبلا امتحانش را پس داده باشد. برای کادر درمان هم واکسن‌های متعددی در نظر گرفته می‌شود و شاید اینکه تزریق دوز سوم کادر درمان را تا رسیدن فایزر (که پیش از این اعلام شده بود برای خرید آن از منابعی غیر از آمریکا و انگلستان اقدام میشود) متوقف کنیم، صحبت درستی نباشد، اگر شش ماه از تزریق دوز دوم گذشته باشد باید واکسیناسیون یادآور انجام شود.

واردات واکسن "جانسون و جانسون" در برنامه قرار دارد

وی درباره واکسن "جانسون و جانسون"، گفت: ورادات آن هم در برنامه قرار دارد اما میزان واردات و زمان آن را سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند ولی منعی برای وارداتش نبود.

قانعی در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه‌ای برای اقدام به اخذ مجوز سازمان جهانی بهداشت برای واکسن‌هایش را دارد یا خیر؟، گفت: هنوز نتایج واکسن‌هایی که تولید کردیم منتشر نشده است. اگر نتایج منتشر شود این یک گام است که بتوانیم پرونده برای سازمان بهداشت جهانی ارسال کنیم.   

منبع: ایسنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!