شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۷۵۸۴

تصمیم گیری شورای مدرسه برای ساعات حضور پایه اولی‌ها در کلاس

تصمیم گیری شورای مدرسه برای ساعات حضور پایه اولی‌ها در کلاس
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به ساعات کلاس حضوری یک نوبته برای دانش آموزان ابتدایی گفت: این به نظر مدرسه و شورای تصمیم گیری مدرسه بستگی دارد این ساعت‌ها متغیر است و ما ساعت خاصی را در نظر نگرفته‌ایم.

"رضوان حکیم‌زاده" معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره شیوه حضور دانش آموزان ابتدایی به ویژه در پایه اول ابتدایی در مدارس توضیح داد: با توجه به شرایط مختلف آموزشی که مناطق، شهرها و همچنین مدارس گوناگون دارند، ما سیاست‌های کلی را توضیح دادیم و این موضوع را به مدیران مدارس تفویض اختیار کردیم.

وی ادامه داد: سال گذشته در مناطق روستایی، عشاری و مدارس کم جمعیت آموزش‌ها به صورت حضوری انجام شد و از ابتدای مهر امسال نیز، آموزش‌های این مناطق به صورت حضوری شروع می‌شود. مدارسِ سایر مناطق کشور، با توجه به شرایطی که دارند باید تصمیم گیری کنند؛ اگر آن‌ها شرایط بازگشایی را داشته باشند، می‌توانند درخواست بدهند که دانش آموزان به صورت حضوری به مدرسه بیایند.

حکیم زاده بیان کرد: برگزاری کلاس‌های حضوری برای دانش آموزان کلاس اولی به منظور آشنایی با معلمشان و میزان یادگیری بسیار موثر است. ما در سراسر کشور مراسم نمادین غنچه‌ها و شکوفه‌ها را برگزار کردیم که مختص پیش دبستانی‌ها و اول دبستانی‌ها بوده است تا طبق پروتکل‌های بهداشتی و موازینی که مدارس اتخاذ کرده اند در کلاس حضور پیدا کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در خصوص حضور یک نوبت دانش آموزان در مدرسه گفت: برای مابقی ایام هم توصیه شده که دانش آموزان کلاس اولی حداقل یک نوبت در هفته با در نظر گرفتن همه نکات بهداشتی بتوانند در مدرسه با معلم خود ارتباط بگیرند، تا زمینه‌های یادگیری موثر در فضای مجازی فراهم شود.

وی درباره شروع آموزش حضوری گفت: به تدریج انشالله با تسریع در روند واکسیناسیون که شرایط را به سمت بهتر شدن خواهد برد ما هم به سوی آموزش حضوری می‌رویم اما شیب آن ملایم است. با توجه به اینکه هم مناطق آموزشی ما در سراسر کشور شرایط متفاوت‌تری دارند و هم مدارس از لحاظ جمعیتی دانش آموزان با هم گوناگون هستند، بنابراین ما هیچ دستورالعمل کلی و یک نسخه واحد برای همه مدارس نمی‌پیچیم.

وی افزود: همینطور که در دستور العمل بازگشایی مدارس آمده؛ مدیر با هماهنگی شورای مدرسه، زمان و نحوه آموزش‌های حضوری را به خانواده دانش آموزان اعلام خواهند کرد.

حکیم زاده در پاسخ به این سوال که بنابراین در خصوص کلاس‌های اول ابتدایی به مدارس تفویض اختیار شده است؟ گفت: بله، البته توصیه شده که شرایطی فراهم کنند که دانش آموزان با معلمان خود آشنا شوند تا در زمان آموزش مجازی اطلاعاتی از معلم خود داشته باشند.

معاون سرپرست آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که حضور یک نوبت در هفته برای دانش آموز اول ابتدایی باید چند ساعت باشد؟ گفت: این به نظر مدرسه و شورای تصمیم گیری مدرسه بستگی دارد این ساعت‌ها متغیر است و ما ساعت خاصی را در نظر نگرفته‌ایم.

وی در واکنش به تاثیر طرح تثبیت یادگیری گفت: برای دانش آموزانی که در کارنامه آن‌ها نمره قابل قبول یا نیازمند تلاش ثبت شده بود، ۱۴ جلسه آموزشی جهت جبران ضعف یادگیری در نظر گرفته شده بود. این کلاس‌ها در دوره اول ابتدایی در درس فارسی و ریاضی و در پایه دوم درس فارسی، ریاضی و علوم بوده است.

حکیم زاده بیان کرد: بر اساس بررسی‌ها طرح تثبیت یادگیری نتایج بسیار خوبی داشته و توانسته تا حد زیادی مشکلات این دسته از دانش آموزان که در طرح شرکت کردند را جبران کند. نحوه حضور دانش آموزان در این طرح هم بسته به شرایط داشته و ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به آموزش مجازی در سال تحصیلی که گذشت، آیا توصیه می‌کنید معلمان یک یا دو هفته اول آموزش حضوری را به مرور دروس سال گذشته بپردازند؟ گفت: به طور کلی از یکی از فرآیندهای یاددهی و یادگیری این است که وقتی معلم می‌خواهد در آغاز یک دوره کار آموزشی خود را شروع کند باید حتما یک سنجش رفتار ورودی داشته باشد. به این معنی که ببینید آیا دانش‌آموزان پیش نیازهای لازم را برای فراگیری مطالب جدید کسب کرده‌اند یا خیر.

وی توضیح داد: اگر این پیش نیازها را کسب نکرده باشند، حتما باید آن‌ها را بیاموزند تا امکان یادگیری‌های موثر بعدی وجود داشته باشد. در یک سال و نیم گذشته به دلیل شیوع کرونا یادگیری دانش آموزان دستخوش آسیب‌‎هایی شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: بنابراین در دستورالعملی که تهیه شده به معلمان تاکید شده که حتما به موضوع سنجش اولیه توجه داشته باشند و اگر لازم است به صورت هدفمند، آموزش دروس را تکرار کنند و نه صرفا تکرار غیرهدفمند  درس‌ها که ملال‌آور باشد، تا در این صورت بتوانند نقاط ضعف دانش آموزان در پیش نیازها را شناسایی کرده و آن را به نوعی جبران کنند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!