جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۵۴۵

واکنش وزارت خارجه به اظهارات وزیر خارجه سعودی

واکنش وزارت خارجه به اظهارات وزیر خارجه سعودی
سرپرست معاونت حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، حفظ، ذخیره سازی، توسعه، کاربرد و اشاعه سلاحهای هسته ای را در سطح جهانی و منطقه ای قویا رد می کند، خواستار خلع سلاح هسته ای جهانی شد .

 رضا نجفی سرپرست معاونت حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه روز سه شنبه به وقت محلی در گرامیداشت روز بین المللی انهدام کامل سلاحهای هسته ای در نیویورک افزود: از نظر ما، تحقق خلع سلاح هسته ای جهانی و رفع تهدید کاربرد این سلاح ها یک مسوولیت حقوقی، سیاسی و اخلاقی تمام دولت ها به طور عام و قدرت های هسته ای به طور خاص است.

این مقام وزارت خارجه ایران با قدردانی از برگزاری این نشست، مناسبت مزبور را فرصتی جهت تجدید پیمان جهانی برای پیگیری انهدام کامل سلاح های هسته ای به عنوان اولویتی عینی دانست و اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران، حفظ، ذخیره سازی، توسعه، کاربرد و اشاعه سلاح های هسته ای را در سطح جهانی و منطقه ای قویا رد می کند.

نجفی با بیان اینکه همچنان شاهدیم قدرت های هسته ای و برخی از متحدان آنها بر بازدارندگی هسته ای تکیه می کنند، برنامه های آنها برای مدرن سازی و تقویت زرادخانه های هسته ای خود را نقض آشکار روح و مفاد معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای عنوان کرد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست، رد مذاکره برای خلع سلاح هسته ای را نیز مغایر تعهد صریح آنها طبق ماده ۶ معاهده مزبور دانست و آمریکا را به عنوان مسوول بن بست مذاکرات مربوطه اعلام کرد و اظهار داشت: ما از آمریکا و سایر قدرت های هسته ای می خواهیم به تعهدات بین المللی خود احترام بگذارند و در اسرع وقت به این تعهدات جامه عمل بپوشند.

سرپرست معاونت حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت نخستین اولویت کنفرانس بازنگری آتی این معاهده بایستی اتخاذ تصمیم عینی در مورد خلع سلاح هسته ای باشد و در این راستا، ما از موضع گروه عدم تعهد برای آغاز مذاکرات یک کنوانسیون جامع در خصوص سلاح های هسته ای حمایت می کنیم.

نجفی تصریح کرد ایران بر اهمیت اجرای قطعنامه سال ۱۹۹۵ کنفرانس بازنگری در خصوص خاورمیانه تاکید کرده و سلاح های هسته ای رژیم اسرائیل را تهدیدی برای صلح و امنیت خاورمیانه و ورای آن می داند که مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاحهای هسته ای است.

این مقام ارشد وزارت خارجه ایران افزود: جامعه بین المللی باید بر لزوم الحاق بی قید و شرط این رژیم به ان. پی. تی به عنوان یک عضو غیر هسته ای و پذیرش پادمان جامع آژانس مجددا تاکید کند.

نجفی ضمن ادای احترام به قربانیان سلاح های هسته ای، تنها راه اطمینان از عدم کاربرد این سلاحها را انهدام کامل آنها عنوان کرد.

وی همچنین اظهار داشت در پاسخ به اتهامات بی اساس وزیر خارجه عربستان سعودی نسبت به برنامه هسته ای ایران، در بیانیه کشورمان ضمن رد این اتهامات بر لزوم انجام شفاف سازی فعالیت های هسته ای عربستان تحت نظر آژانس بین المللی انرژی هسته ای از طریق اجرای توافق نامه جامع پادمان هسته ای تاکید و درخواست شد که در صورت عدم اجرای درخواست آژانس توسط عربستان، هرگونه همکاری بین المللی با این کشور باید متوقف شود.

در چارچوب برنامه سالانه نشست مقامات عالی رتبه مجمع عمومی، گرامیداشت روز بین المللی انهدام کامل سلاحهای هسته ای با حضور سران، وزرای امور خارجه و مقامات عالی رتبه کشورهای عضو سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد.

در این نشست، رضا نجفی سرپرست معاونت حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد.

پیشنهاد اولیه گرامیداشت روز بین المللی انهدام کامل سلاحهای هسته ای از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح و با حمایت گروه عدم تعهد و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل در دستورکار سالانه مجمع قرار گرفته است و هر سال برگزار می شود.

منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!