جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
جمعه ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۴۷۴۰۳

پایان سال آبی با کاهش ۳۷ درصدی بارندگی‌ها

پایان سال آبی با کاهش ۳۷ درصدی بارندگی‌ها
معاون آب و آبفای وزارت نیرو در صفحه‌ خود در شبکه اجتماعی نوشت: سال آبی مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰ درحالی به پایان رسید که بارش‌ها نسبت به متوسط دوره بلندمدت ۵۲ ساله با کاهش ۳۷ درصدی همراه بود.

«قاسم تقی زاده خامسی» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: سال آبی اول مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰ را می‌توان یکی از خشکسال‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر نامگذاری کرد.

وی ادامه داد: اول مهر برای مدیران عرصه آب در ایران چه در خشکسالی و چه ترسالی که اول سال آبی جدید است؛ با دلهره همراه با امید به لطف پروردگار همراه است و این نگرانی اکنون که کشورمان با تغییر اقلیم روبرو شده افزایش بیشتری دارد. زیرا تغییر اقلیم بنا به گفته صاحبنظران سرزمین را با سال‌های خشک طولانی و ترسالی‌های همراه با سیل‌های مخرب روبرو خواهد کرد.

معاون آب و آبفای وزیرنیرو افزود: با وجود کاهش ۳۷ درصدی بارش‌ها همچنین آب در مخازن ۱۹۹ سد ملی کشور به حداقل رسیده و نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است که اگر نبود سیل و بارندگی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ موجودی مخازن سدها بسیار کمتر از این می‌بود.

تقی زاده خامسی نوشت: سازمان هواشناسی پاییز امسال را نیز خشک و زمستان را طبیعی و زیرطبیعی پیش‌بینی کرده است، هرچند پیش‌بینی بیش از یک ماه حدود ۵۰ درصد قابل اطمینان است؛ اما سالی که نکو است از بهارش پیدا است.

وی ادامه داد: با اینکه برای تامین آب در سال جاری نگرانی کمتری وجود دارد، در برخی مناطق مثل خوزستان در صورتی‌ که جلوی کشت محصولاتی چون کلزا، چغندر و محصولات پر آب بر گرفته نشود به طور قطع در پایین دست کارون بزرگ و کرخه شوری آب آشامیدنی افزایش جدی خواهد یافت.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو افزود: کارگروه سازگاری با کم آبی استان به ریاست استاندار این نوع کشت‌ها را ممنوع اعلام کرده، ولی جلوگیری از آن مستلزم یک همت عمومی در سطح استان است.

تقی زاده خامسی نوشت: علت شوری ورود زه آب‌های نیشکر، برنج و پسآب‌های صنعتی در طول پیمودن بیش از  ۳۵۰ کیلومتر آب خروجی از سدها در مسیر رودخانه و کانال‌های روباز و علت نرسیدن آب به پایین دست برداشت های غیرقانونی آب در این مسیر است.

وی ادامه داد: سال سختی در پیش است؛ اول به لطف پروردگار امیدوارم و سپس به همراهی و یکپارچگی بدون بخشی‌نگری همه ذینفعان جهت اجرای دقیق برنامه منابع و مصارف در حوزه‌های آبریز ایران امید دارم.

 پیشتر شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد:حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۶ شهریور در حالی به ۲۹ میلیارد و ۳۵ میلیون متر مکعب رسید که این رقم سال گذشته ۵۵ میلیارد و ۶۱ میلیون متر مکعب بود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!