پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۴۷۱۹۵

رییس جمهوری تجهیزات نانوفناوری ساخت ایران‌ را به دانشگاه ملی تاجیکستان اهدا کرد

رییس جمهوری تجهیزات نانوفناوری ساخت ایران‌ را به دانشگاه ملی تاجیکستان اهدا کرد
رییس جمهوری اسلامی ایران که برای حضور در بیست یکمین اجلاس سران سازمان شانگهای به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر کرده است، تعدادی از تجهیزات ایران‌ساخت را که نشانگر توانمندی زیست بوم فناوری و نوآوری ایران است، به دانشگاه ملی این کشور هدیه کرد.

این بسته تجهیزاتی اهدایی شامل ۶ محصول ایران‌ساخت بود که تنها بخشی از توانمندی جوانان متخصص وخلاق این مرز و بوم را نمایش می‌دهد، تجهیزات بومی و ایرانی که نشان از قدرت فناورانه کشور دارد و نشان می دهد دارایی ایران نفت و منابع رو و زیر زمینی نیست بلکه اتکای ما در این روزها به نیروی انسانی کارآمد است که در زیست بوم فناوری و نوآوری در حال فعالیت هستند، زیست بومی که هر روز در حال گستردگی است.

فناوری نانو یکی از حوزه‌هایی است که در این سال ها فناوران کشور برای توسعه آن دست به کار شدند، این تلاش ها نتیجه داد و در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ شرکت فناور و بیش از ۷۸۰ محصول ایران ساخت و تجهیز در این حوزه تولید می شود که در توسعه و پیشرفت بازار ایران تاثیرگذار هستند.

ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و ماشین‌آلات صنعتی یکی از اقداماتی بود که در این حوزه توسط فناوران کشور انجام شد و امروز می توانیم بگوییم ایران توانایی و آمادگی تجهیز کامل آزمایشگاه های نانوی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را با محصولات ایران ساخت با کیفیت بالا و قیمت مناسب دارد.

دستگاه الکتروریسی که برای ساخت الیاف با ضخامت نانومتری (الیاف با ضخامت یک هزارم یک تار مو) کاربرد دارد، در این بسته اهدایی قرار داشت. نمونه آزمایشگاهی و صنعتی این دستگاه به کشورهایی مانند چین، تایلند، ترکیه و کره جنوبی صادر شده است. همچنین در بحران کرونا که بسیاری از کشورهای پیشرفته در تامین ماسک حتی برای کادر درمان خود با مشکل مواجه بودند به لطف بومی سازی این فناوری در کشور ماسک نانوی با کیفیت در اختیار تمام مردم قرار گرفت و حتی به کشورهای دیگر صادر شد.

 دستگاه بعدی یکی از اصلی ترین تجهیزات در تمامی آزمایشگاه‌ها و حتی صنایع مرتبط با فناوری نانو است، دستگاه اسپاترینگ که برای لایه نشانی طیف وسیعی از مواد مختلف به ضخامت نانو روی زیرلایه های مختلف استفاده می شود. این دستگاه ایران ساخت به ۲۰ کشور دنیا از جمله انگلیس، ایتالیا، کانادا و استرالیا صار شده است.

انفجار الکتریکی سیم دستگاه اهدایی دیگر است که برای ساخت نانوپودرهای فلزی کاربرد دارد، همچنین از دیگر محصولات ایران ساخت این بسته باید از آسیاب سیاره ای نام برد که برای آسیاب و پودر کردن ذرات از میکرومتر به نانومتر و آلیاژ سازی ذرات استفاده می شود.

همچنین در این بسته یکی از پرکاربردترین دستگاه های مشخصه یابی و اندازه گیری با عنوان اسپکتروفتومتر دو پرتو قرار گرفت. این دستگاه ایران ساخت با استفاده از عبور نور به تعیین خصوصیات مواد شیمیایی می پردازد و در صنایع گوناگون مانند نفت، غدایی، دارویی و آب و فاضلاب می توان از آن استفاده کرد.

محصول ایران ساخت بعدی در این بسته هموژنایزر آلتراسونیک است که یکی از دستگاه های پایه آزمایشگاهی و صنعتی حوزه نانو است که از امواج فراصوت برای همگن کردن محلول ها استفاده می کند و کاربردهای وسیعی در صنعت دارد.

 آیت الله سیدابراهیم رییسی روز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر به تاجیکستان با حضور در دانشگاه ملی این کشور از نمایشگاه دستاوردهای علمی این دانشگاه بازدید و دکترای افتخاری این دانشگاه ملی را دریافت کرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!