شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
کد خبر: ۴۶۸۱۷

آمریکا: طالبان هیچ تبعه آمریکایی را گروگان نگرفته است

آمریکا: طالبان هیچ تبعه آمریکایی را گروگان نگرفته است
وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، طالبان هیچ شهروند آمریکایی را در مزار شریف به گروگان نگرفته است.

 آنتونی بلینکن روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوحه قطر ضمن رد گزارش‌های منتشر شده افزود: طالبان به آمریکا اطمینان داده است که تمام شهروندان آمریکایی و افغان با مدارک معتبر می‌توانند از افغانستان خارج شوند.  

این در حالی است که تعدادی از جمهوری خواهان اعلام کرده‌اند، طالبان اجازه پرواز هواپیماهای مسافربری از فرودگاه مزار شریف را نمی‌دهد.  
مایکل مک کال یک جمهوری خواه در کمیته امور خارجه مجلس سنای آمریکا روز یکشنبه به شبکه فاکس نیوز گفته بود که بر اساس اطلاعات محرمانه به دست آمده، صدها شهروند آمریکایی و افغان، در فرودگاه مزار شریف گرفتار شده‌اند. طالبان اجازه پرواز هواپیماها را نمی‌دهد. این به یک وضعیت گروگان گیری تبدیل شده است و طالبان تا زمانی که به صورت کامل از سوی آمریکا به رسمیت شناخته نشود، این افراد را آزاد نخواهد کرد.  
بلینکن در این خصوص به خبرنگاران گفت: ما از گرفتاری تعدادی در داخل هواپیما یا وضعیت گروگان گیری در مزار شریف اطلاعاتی نداریم. ما قصد داریم به تعهد طالبان برای موافقت با انجام پروازها در فرودگاه مزار شریف اعتماد کنیم. آنها حداقل در یک مورد به تعهد خود عمل کرده‌اند و به یک خانواده اجازه ترک افغانستان از طریق مسیر زمینی را داده‌اند.  
وی افزود: چند گروه از مردم در فرودگاه اجتماع کرده‌اند، تعدادی از این افراد دارای مدارک معتبر مانند روادید آمریکا هستند و تعدادی دیگر هیچ مدرکی ندارند. تا اینجا طالبان با خروج افرادی که دارای مدارک معتبر هستند مخالفت نکرده است و اعلام کرده افراد فاقد مدارک، در این مرحله نمی‌توانند افغانستان را ترک کنند.  
بلینکن به همراه لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به قطر سفر کرده است. این دو مقام آمریکایی عصر روز سه شنبه در کنفرانس خبری با وزرای امور خارجه و دفاع قطر شرکت کردند.  
جو بایدن ریس جمهوری آمریکا در روز ۳۰ اوت (۸ شهریور) همزمان با اعلام پایان حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت در ۱۷ روز گذشته نیروهای آمریکایی "بزرگترین عملیات خروج هوایی در تاریخ آمریکا" را انجام دادند و بیش از ۱۲۰ هزار شهروند آمریکایی، شهروند کشورهای متحد و متحدان افغان خود را خارج کردند.  
او در پاسخ به منتقدانش درباره این تصمیم گفت که طبق نظر تمام فرماندهان میدانی آمریکا، پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان بهترین راه ممکن برای حفاظت از جان نیروهای نظامی آمریکا و تضمین امنیت خروج غیرنظامیان از این کشور طی هفته‌ها و ماه‌های آینده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!