جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۴۶۴۲۴

وزیر علوم: بازگشایی دانشگاه ها منوط به مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا است

وزیر علوم: بازگشایی دانشگاه ها منوط به مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بازگشایی دانشگاه ها از اول مهر منوط به مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا است.

محمدعلی زلفی گل روز شنبه در حاشیه مراسم شروع به کار خود در وزارت علوم در پاسخ به پرسش ایرنا در خصوص بازگشایی دانشگاه ها از اول مهرماه اظهار داشت: حضور دانشجویان در دانشگاه ها منوط به مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا است.

وی تاکید کرد: وزارت علوم در این زمینه تابع ستاد ملی مقابله با کرونا است.

وزیر علوم اظهار داشت: با باز شدن دانشگاه ها سعی می کنیم از تجربیات دوران کرونا به عنوان بسته تکمیلی آموزش استفاده کنیم.

زلفی گل گفت: به عنوان مثال وقتی استادان به صورت حضوری در دانشگاه ها تدریس می کنند، سیستم سنجشی و انگیزشی ایجاد می کنیم که استاد به صورت آفلاین و مجازی هم بتوانند آموزش خود را در اختیار دانشجویانی که حضور ندارند، قرار دهند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: آموزش های دوران کرونا نشان داد که می توان از تجربیات سایر استادان دانشگاه ها برای آموزش ها و سمینارهای مهم استفاده کرد.

وی ادامه داد: در خیلی از موارد نیاز نیست استاد برای داوری مسیری را طی کند و این امکان به صورت مجازی فراهم شده است.

زلفی گل گفت: از تجربیات دوران کرونا می توان در راستای دیپلماسی علمی و برگزاری مجازی سمینارها و تعاملات بین المللی استفاده کرد و دانشمندان دنیا غیرحضوری در این تعاملات شرکت کنند.

وی افزود: با باز شدن دانشگاه ها سعی می کنیم از تجربیات دوران کرونا به عنوان بسته تکمیلی آموزش استفاده کنیم.

زلفی گل گفت: به عنوان مثال وقتی استادان به صورت حضوری در دانشگاه ها تدریس می کنند، سیستم سنجشی و انگیزشی ایجاد می کنیم که استاد به صورت آفلاین و مجازی هم بتواند آموزش خود را در اختیار دانشجویانی که حضور ندارند، قرار بدهد.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: آموزش های دوران کرونا نشان داد که می توانیم از تجربیات سایر استادان دانشگاه ها برای آموزش ها و سمینارهای مهم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در خیلی از موارد نیاز نیست استاد برای داوری مسیری را طی کند و این امکان به صورت مجازی فراهم شده است.

زلفی گل گفت: از تجربیات دوران کرونا می توان در راستای دیپلماسی علمی و برگزاری مجازی سمینارها و تعاملات بین المللی استفاده کرد و دانشمندان دنیا غیرحضوری در این تعاملات شرکت کنند.

نخستین اقدام زلفی گل 

وزیر علوم درباره نخستین اقدامی که از امروز آن را پیگیری می کند، گفت: دانشگاه ها مستقل هستند و هیأت امنای هر دانشگاه با توجه به شرایط، سلیقه و مزیت های نسبی خود قوانین و مقررات متفاوتی را اجرا می کند اما نکته مغفول مانده، نقش نظارتی هیأت های امنا است که در اولین فرصت نقش نظارتی هیأت های امنا را احصا می کنم.

وی تاکید کرد: از این پتانسیل برای افزایش بهره وری اموری که در آموزش و پژوهش نقش دارد، جاری و ساری می کنم.
زلفی گل درباره عملکرد منصور غلامی در وزارت علوم گفت: جامعه علمی ما باید در این باره نظر بدهند. غلامی انسانی فرهیخته است که خدمات شایانی به آموزش عالی داد.

آموزش پژوهش محور؛ سرلوحه اقدامات
وزیر علوم درباره برنامه های خود در این وزارتخانه اظهار داشت:‌ اولین نکته ای که در وزارت علوم باید به آن توجه داشته باشیم، حضور آینده داران کشور از جمله دانشمندان، اندیشمندان، هنرمندان، ورزشکاران و قهرمانان سر کلاس درس است و باید قدر این سرمایه ها را بدانیم. 

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش تلاش می کنیم آموزش پژوهش محور سرلوحه اقدامات قرار گیرد، افزود: از سوی دیگر، پژوهش آموزش محور از طریق پروژه ها در پایان نامه کارشناسی های ارشد و دکتری باید نشان داده شود و در حقیقت شیوه پژوهش را به دانشجویان آموزش می دهیم.

زلفی گل با تاکید بر اینکه در این دوره تلاش می کنیم نقش دانشگاه ها در مدیریت جامعه افزایش یابد، خاطرنشان کرد: مردم باید نقش دانشگاه ها را در پیشرفت کشور احساس کنند و برای این کار، برنامه مدونی داریم. تحقیقات به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه ای تقسیم می شود، اما در وزارت علوم بیشتر روی تحقیقات بنیادی برنامه ریزی شده بود.

توصیه های وزیر علوم به کارمندان دانشگاه ها 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در غیاب منصور غلامی از زحمات او تشکر و خطاب به کارکنان وزارت علوم تاکید کرد: کارکنان وزارت علوم را یاوران علمی وزارتخانه، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می دانیم. در وزارت علوم و موسسات وابسته باید بدانیم با چه کسانی سر و کار داریم و آینده داران و آینده سازان کشور در دانشگاه ها تحت نظر ما هستند و وظیفه خدمات رسانی آموزشی و پژوهشی به آنها را داریم.

وی با تاکید براینکه کارکنان و اعضای هیأت علمی انسان های بزرگی هستند که برسر راه فرزندان این مملکت قرار گرفته اند، اظهار داشت: دانشجویان و خودمان را نباید دست کم بگیریم و باید نهایت تلاش خود را برای اثر بخشی آنها انجام دهیم.

زلفی گل با بیان اینکه نرم افزار خدمات دهی به فرزندان این مرز و بوم در اختیار یاوران علمی و کارکنان است، از کارکنان وزارت علوم و دانشگاه ها درخواست کرد همانطور که انتظار دارند مدیران مدارس و دانشگاه ها با فرزندان آنها به نیکی رفتار کنند، با دانشجویان دانشگاه ها همین رفتار را در پیش گیرند.

وزیر علوم خطاب به کارکنان تاکید کرد: اگر کار ارباب رجوع به کارکنان دانشگاه ها واگذار شد با روی باز، گشاده و متعهد از آنها استقبال کنیم. با مردم خوب برخورد کنیم و امور مربوط به درخواست آنها را درست و به موقع انجام دهیم. همچنین در اولین فرصت برای کارهایی که در پیش دارید برنامه ریزی کنید.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به کارکنان، گفت: برای اموری که به عنوان کارمند و کارشناس به شما واگذار می شود، یک بازه زمانی طراحی کنید تا مشخص شود امور ارباب رجوع به چه مدت زمانی برای تکمیل نیاز دارد. 

وزیر علوم با بیان اینکه در دوران مسوولیت خود در وزارت علوم این عملکرد را از کارکنان طلب می کنم، افزود: اگر فردی برای انجام امور خود به کارمندان دانشگاه ها و وزارتخانه مراجعه کرد، این طور نباشد که درخواست او دو تا سه ماه به طول انجامد. 

زلفی گل افزود: کار ارباب رجوع در اولین فرصت کاری انجام شود تا مردم و خدا از شما راضی باشند. اگر پیگیری نامه ای بیشتر از مدت زمان برنامه ریزی به طول انجامد، نشان دهنده کم کاری است و مطالبات مردم را به خوبی انجام نداده ایم.

وزیر علوم با بیان اینکه کارکنان برای هر اقدامی یک برنامه زمانی و سیستمی مشخص و اجرا کنند، خاطرنشان کرد: اگر به طور مثال، مراجعه کننده ای از استان خوزستان یا سیستان و بلوچستان به دلیل پیگیری نشدن درخواست خود با هزینه شخصی مجبور به سفر و حضور در دانشگاه یا وزارتخانه شود، حق الناس است؛ بنابراین درخواست مردم باید بدون مراجعه حضوری آنها انجام شود.

زلفی گل تاکید کرد: در این زمینه فرهنگ ناسالمی بین مردم شکل گرفته است که نامه در سیستم اداری جمهوری اسلامی باید پا داشته باشد و ارباب رجوع به طور مداوم باید پیگیر نامه خود باشد. همه این موارد را در دوران مدیریت خود پیگیری می کنم.

وی با بیان اینکه برای ارتقای جایگاه کارمندان و کارکنان ستادی و دانشگاه ها همه تلاش خود را انجام می دهم، اظهار داشت: در حد توان خود تلاش می کنم وابستگی و عِرق سازمانی کارکنان افزایش یابد و تا جایی که قوانین و مقررات اجازه دهد برای تأمین رفاه کارمندان تلاش می کنم، اما در قبال آن به طور جدی، پیگیر انجام امور مراجعه کنندگان می شوم.

این مقام مسوول وزارت علوم گفت: در دولت مردمی آیت الله رییسی، مردم باید به سیستم امیدوار شوند.

وی تصریح کرد: دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان سه رکن وزارت علوم را تشکیل می دهند و اگر دانشجویان نباشند، دانشگاه و وزارت علوم هم معنایی ندارد. 

زلفی گل گفت: هر سه رکن یاد شده، تکه های یک پازل هستند و همه برای یک هدف کار می کنیم. وزارت علوم مثل یک ساعت است و چرخ دنده های این ساعت باید با هم کار کنند تا نظم خود را داشته باشند. 

وی تاکید کرد: نگهبان صف و ستاد به اندازه بالاترین رتبه علمی دانشگاه ارزش دارد و از درب ستاد وزارت علوم که وارد می شویم نگهبان مثل پیشانی روی مهر است و نباید اجازه دهیم بین این ارکان تفاوتی ایجاد شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!