جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۶۱۸۹

خطیب زاده: افتضاح آمریکا در افغانستان هیچ گاه از یادها نخواهد رفت

خطیب زاده: افتضاح آمریکا در افغانستان هیچ گاه از یادها نخواهد رفت
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ضمن دعوت طرفین به حفظ ثبات، امیدوار هستیم گروه‌ها از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه‌ای از ایجاد دولتی فراگیر و دارای روابط نیک با همسایگان نهایت استفاده را بکنند.

«سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) را تسلیت گفت و با تبریک روز پزشک و کارمند، اظهار داشت: ایران آخرین تحولات افغانستان را رصد کرده و ما با گروه‌های مختلف در ارتباط هستیم.

وی اضافه کرد: ضمن دعوت طرفین به حفظ ثبات، امیدوار هستیم گروه‌ها از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه‌ای از ایجاد دولتی فراگیر و دارای روابط نیک با همسایگان نهایت استفاده را بکنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تاریخ افغانستان نشان می‌دهد راهکار نظامی برای حل و فصل مساله این کشور وجود ندارد و ایران در این زمینه آماده همکاری و تسهیل گفت‌وگوها است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده و بر حفظ جان و مال ناموس مردم و حقوق زنان و حفظ آثار میراث تاکید می‌کند، تصریح کرد: ایران امیدوار است شورای هماهنگی تشکیل شده بتواند صلح را در این کشور حاکم کند.

وی یادآورشد: بدیهی است در شرایط حاکم، موج جدید مهاجران شکل گرفته که ضرورت تداوم کمک‌های بشردوستانه را برای کاهش آلام مردم افغانستان دو چندان می‌سازد.

 وزیر خارجه پاکستان پنج شنبه به تهران می‌آید

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اهداف سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران خاطرنشان کرد: این سفر به درخواست وزیر امور خارجه پاکستان در روز پنجشنبه انجام می‌شود و موضوع اصلی سفر مسائل دوجانبه و مسائل افغانستان خواهد بود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: ایران به عنوان کشوری که تلاش خود را در راستای ایجاد صلح در افغانستان انجام داده رایزنی خود را دارد و ان‌شاءالله این سفر در راستای تداوم روابط دوستانه انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره خبر اعلام شده از سوی دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر ارسال سوخت به لبنان و جزئیات آن ابراز داشت: تجارت عادی در حوزه مشروع مثل انرژی تصمیم حاکمیتی و مرسوم است که براساس تصمیم خودمان و اعلام نیاز دوستان‌مان نفت می‌فروشیم. قطعا ما نمی‌توانیم رنج مردم لبنان را که با طراحی پشت پرده دچار مشکل شده‌اند را ببینیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما به عنوان کشوری که سال‌ها تحت تحریم قرار داشتیم، می‌دانیم برخی کشورها دچار اعتیاد به تحریم هستند. اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر دولت لبنان هم تمایل داشته باشد، علاوه بر این سوخت که توسط تجار شیعه لبنان خریداری شده، سوخت به دولت این کشور بفروشیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات نماینده روسیه درباره مذاکرات وین مبنی بر آغاز این مذاکرات در آینده نزدیک بیان کرد: پیش‌تر اعلام کردیم که در تغییر و تحولاتی که در قوه مجریه ایران در حال وقوع است، ممکن است برخی تغییرات صورت بگیرد. البته مواضع ما تغییر نکرده است و رفع موثر تمامی تحریم‌های آمریکا و پایبندی طرف‌های دیگر برجام به عنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ پس از اطمینان از تغییر و تحولات و طرف‌های ما در ۱+۴ اعلام خواهد شد.

 ورود آمریکا به افغانستان مصیبت و خروجش افتضاح بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در رابطه با انتشار برخی فیلم‌ها و خبرها در فضای مجازی مبنی بر حضور نیروهای طالبان در نقطه صفر مرزی ایران برای تحویل گرفتن کارکنان دولتی و اتباع دولت افغانستان و اینکه آیا تضمینی برای حفظ جان این افراد پیش از استرداد گرفته شده، یادآور شد: ایران در ۴۰ سال گذشته میزبان پناهجویان افغانستان بوده است. الان انتظار ما از تمامی طرف‌های افغانستانی این است که جان و مال و ناموس مردم را رعایت کنند.

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات ایالات متحده در افغانستان عنوان کرد: آمریکا به عنوان یک متجاوز به افغانستان آمد و ورودش به افغانستان مصیبت و خروجش هم با افتضاح همراه بود. این یک درس تاریخی برای همه است که آمریکا هر کجا رفته به جای اینکه صلح و امنیت بیاورد، ویرانی به همراه آورده است. 

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه ایران همه تلاش خود را کرده است که به رغم میراث شومی که آمریکا داشته منطقه‌ای آرام و همراه با صلح به همراه بیاورد، گفت: تصاویری که از افغانستان بیرون آمد، دل هر کسی را به درد می‌آورد و یک شرم تاریخی برای آنهایی است که مدعی حقوق بشر هستند که در این مقاطع لب از لب باز نمی‌کنند مگر این‌که تجاوزات خود را توجیه ‌کنند. توصیه ما به واشنگتن این است که به حقوق ملت‌ها و حقوق بین‌الملل احترام بگذارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نظر جمهوری اسلامی ایران در خصوص مقاومت شکل گرفته در دره پنجشیر اظهار داشت: همه طرف‌ها را به خویشتنداری، گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی دعوت می‌کنیم. هر آنچه در افغانستان اتفاق بیفتد و بخواهد به دولت با ثبات بینجامد، باید بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد و این از طریق راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوهای اصیل حاصل می‌شود. 

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، موضع جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان، موضع ثابتی بوده که این گفت‌وگو را تسهیل کنیم. از این مسیر به عنوان برادر تلاش کردیم اختلافات را کاهش دهیم و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم که به افغانستان امن برسد.

خطیب‌زاده همچنین درباره بیانیه سه کشور اروپایی و ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: آنچه ایران انجام داده در پایبندی به NPT  و پادمان بوده و همه زیر نظر آژانس انجام شده و فعالیت‌ها و از جمله مسئله اخیر با اهداف صلح‌آمیز انجام شده است. این بیانیه‌های سیاسی رافع مسئولیت سه کشور اروپایی در نقض برجام نیست. این بیانیه‌ها نه تنها سیاسی بلکه غیرحقوقی هستند. 

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام خاطرنشان کرد: این سه کشور باید پاسخ دهند بعد از خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری دولت متجاوز آمریکا به مردم ایران و تروریسم دولتی در حوزه اقتصادی علیه مردم ایران و حتی در حوزه سلامت و بهداشت اتفاق افتاد، کجا بودند و چه بیانیه‌ای دادند و چه اقدامی کردند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ابراز داشت: رژیم صهیونیستی موجودیتی است که نامشروع است و از ترور برآمده و جز ترور و خشونت و ناامنی چیزی نمی‌شناسد. هیچ طرفی در نظام بین‌الملل نیست که نداند رژیم اشغالگر قدس چگونه به وجود آمد و با ریختن چه خون‌ها و توطئه‌هایی به صورت نامشروع ادامه حیات می‌دهد و امروز در حضیض مشروعیت است و این اظهارات هم فرافکنی است.

 افتضاح آمریا در افغانستان هیچ گاه از یادها نخواهد رفت

خطیب زاده همچنین در واکنش به اظهارات معاون رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده در واکنش به خروج این کشور از افغانستان و بیان مسائلی خصمانه علیه ایران عنوان کرد: آنچه از مفسر فعلی شبکه فاکس نیوز و وزیر امور خارجه سابق و بدنام ایالات متحده نقل شد، البته جای تاسف دارد. ایشان وقتی وزیر امور خارجه بود هم زمان جواب های لازم را به ایشان دادم. خود آمریکایی‌ها می‌گویند که دولت آقای ترامپ جمع رذایل بود و این وزیر در آن جمع سرشناس بود و اعتراف کرد استاد دزدی و تقلب است. 

وی اضافه کرد: ایشان نمی‌داند که برای ما شهادت در راه خدا توفیق است. سردار صلح ما به دست اشقیا به شهادت رسید. ما نشان دادیم و گفتیم که اجازه نمی‌دهیم کسانی که در ترور ناجوانمردانه دست داشتند بدون کیفر باقی بمانند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آنچه در عین الاسد انجام دادیم پاسخ تعدی آن‌ها بود و نه پاسخ به ترور سردار سلیمانی و این موضوع را همچنان پیگیری می‌کنیم. مفسر فاکس نیوز بداند که در چه حوزه‌ای صحبت می‌کند. من نکات را در خصوص اظهارات سایر مقامات آمریکایی در خصوص افغانستان گفته‌ام که افتضاح آن‌ها شاید هیچ گاه از یادها پاک نشود.

ین دیپلمات ارشد در خصوص اهداف سفر وزیر امور خارجه ژاپن به تهران نیز یادآور شد: این سفر در پاسخ به سفر ظریف به ژاپن انجام خواهد شد و از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده است. البته موضوعات دوجانبه در این سفر مطرح خواهد شد. 
خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که ایران در چه صورتی طالبان را به رسمیت خواهد شناخت بیان کرد: ما در حال حاضر اساسا در آن مرحله نیستیم ما در حال حاضر باید تلاش کنیم که یک دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. قطعا این دولت اگر بازتاب دهنده تمامی واقعیت‌های این کشور باشد می تواند در این مسیر حرکت کند. قطعا رفتار دولت آتی افغانستان می تواند این مسیر را تسهیل کند.

باید برای تشکیل دولت فراگیر افغانستان تلاش کنیم

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که ایران در چه صورتی طالبان را به رسمیت خواهد شناخت بیان کرد: ما در حال حاضر اساسا در آن مرحله نیستیم. در حال حاضر باید تلاش کنیم که یک دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. قطعا این دولت اگر بازتاب دهنده تمامی واقعیت‌های این کشور باشد می‌تواند در این مسیر حرکت کند. قطعا رفتار دولت آتی افغانستان می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!