جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
کد خبر: ۴۶۱۶۲

سه اقدام ضروری برای مهار بحران کرونا

سه اقدام ضروری برای مهار بحران کرونا
تلاش برای به حد نصاب رساندن رعایت‌ها، سرعت‌بخشیدن به واکسیناسیون و روشن‌کردن تکلیف سفرها و تجمعات، سه اقدام ضروری هستند که انجام قاطع آنها می‌تواند کشور ما را از بحران کنونی کرونا نجات دهد.»

در سرمقاله روزنامه  جمهوری اسلامی  به قلم مسیح مهاجری آمده است: «کاملاً محسوس است که تحرکات برای واردات واکسن از کشورهای مختلف و همین طور قاطعیت در اجرای بعضی تصمیمات مرتبط با مهارکردن کرونا در دو هفته اخیر که رئیس‌جمهور جدید کار خود را آغاز کرده، بیشتر شده است. این را نقطه قوتی می‌دانیم که قبل از این دو هفته هم می‌توانست وجود داشته باشد ولی به دلیل برخوردارنبودن رئیس‌جمهور سابق از حمایت‌های لازم از چنین موهبتی محروم بودیم.

از این که حالا مردم و کشور از چنین نقطه‌ قوتی برخوردار هستند، خوشحالیم و آرزو می‌کنیم این وضعیت اولاً ادامه پیدا کند و ثانیاً قوی‌تر شود. میزان تزریق واکسن و همین طور میزان اِعمال قاطعیت در اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و حتی خود تصمیمات این ستاد هنوز در حدی نیستند که بتوانند کشور ما را از بحران کنونی کرونا خارج کنند. برای خروج از این بحران به عزمی راسخ از ناحیه مسئولین از یک طرف و همراهی جدی و عمومی مردم از طرف دیگر نیاز است.

آمار دقیقی از تجمعات تفریحی در کنار دریا و اماکن عمومی سیاحتی در روزهای تعطیلی اخیر نداریم ولی اجمالاً می‌دانیم که در این مکان‌ها دستورالعمل‌های بهداشتی به طور کامل رعایت نشده و عده‌ای از مردم به مقررات اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا پای‌بندی نشان نداده‌اند. با این که این بار نیروی انتظامی در اِعمال ممنوعیت تردد قاطعیت به خرج داده، عده‌ای مبادرت به انجام سفرهای غیر ضروری نموده و این مقررات را نیز دور زده‌اند. اینها زمینه‌های مناسبی برای شیوع کرونا آن هم در بحبوحه موج پنجم فراهم می‌کنند و میزان ابتلا و مرگ و میر را به‌شدت افزایش می‌دهند؛ افزایشی که تا دو هفته دیگر نمایان خواهد شد و ضایعات را دو چندان خواهد کرد. واقعیت تلخ این است که مسئولان هنوز نتوانسته‌اند برای سفرهای تابستانی و تعطیلات چاره‌ای بیندیشند؛ کمااین‌که هنوز برای کنترل تجمعاتی از قبیل جشن‌ها، مجالس ختم، مترو، اتوبوس‌، قطار بین‌ شهری، هواپیما و پارک‌ها راهکار مؤثری در نظر گرفته نشده است.

تکلیف چگونگی حضور در اماکن مذهبی، مجالس عزاداری محرم و صفر و سایر مناسبت‌ها هم هنوز آن چنان که بتواند رفتارها را یکسان و متناسب با دوران شیوع ویروس کرونا کند، روشن نشده است. مسئولان مربوطه گویی در برزخی قرار دارند که خودشان هم نمی‌دانند با متولیان اماکن و مجالس مذهبی چه رفتاری باید داشته باشند. الگوسازی رهبری که مجالس عزاداری را تماماً تصویری و بدون حضور مستمع برگزار کردند هم نتوانست مسئولین را از بلاتکلیفی خارج کند؛ به‌ طوری که به نظر می‌رسد قدرت مداحان و هیأت‌داران و سازمان تبلیغات اسلامی بسیار بیشتر است و قرار است دین دچار طعن بدخواهان شود و به اهمیت‌ندادن به جان مردم و سلامت جامعه متهم گردد! در عین حال که بسیاری از هیأت‌های عزاداری در همین دهه عاشورا دستورالعمل‌ها را با دقت رعایت کردند، خبرها و تصاویری از نقاط مختلف کشور در دست می‌باشند که نشان می‌دهند تعدادی از هیأت‌ها به دستورالعمل‌ها بی‌اعتنایی کرده و راه را برای تاخت و تاز کرونا و بهانه‌جویی بدخواهان هموار ساختند.

رعایت دستورالعمل‌های فردی از قبیل ماسک‌زدن و رعایت فاصله اجتماعی نیز طبق آن چه مشهود است، هنوز تا نصاب مطلوب فاصله دارد. تلاش برای به حد نصاب رساندن رعایت‌ها، سرعت‌بخشیدن به واکسیناسیون و روشن‌کردن تکلیف سفرها و تجمعات، سه اقدام ضروری هستند که انجام قاطع آنها می‌تواند کشور ما را از بحران کنونی کرونا نجات دهد.»

منبع:ایسنا

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!