جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۴۶۵۵۱

اقتصاد نیویورک آماده بازگشت است؟

نیویورک تایمز معتقد است همزمان با شیوع کرونای دلتا، بازگشایی دفترها و سفرها افزایش پیدا کرده است و چالش‌های جدیدی برای مشاغل خدماتی و کارگران ایجاد شده است.

قرار بود سپتامبر سال جاری، شهر نیویورک و اقتصاد یک تریلیون دلاری آن به حالت عادی برگردد. یکی از شرکت‌های بزرگ یکی پس از دیگری برنامه‌های خود را برای بازگشت به برج‌های بلند منهتن به تعویق انداخته است. نمایشگاه‌های تجاری لغو شده است. برخی از مشاغل کوچک نیز سفارشات خود را از دست داده‌اند.

 

این یک شکست برای شهری است که در بهبود اقتصادی خود از بقیه کشور عقب مانده است. با نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصد که تقریباً دو برابر میانگین کشوری است. در حال حاضر، نیویورک با چالش‌های جدیدی روبرو است. مارک زندی، اقتصاددان ارشد در مودیز آنالیتیکس می‌گوید: «نوع دلتا یک تهدید معنادار برای بهبود وضعیت شهر است. این آسان نخواهد بود. زمان زیادی طول می‌کشد تا شهر نیویورک شیار اقتصادی خود را بازگرداند.»

 

موارد ابتلا به کووید۱۹ در شهر نیویورک از اوایل ژوئیه به شدت افزایش یافته و از آوریل به بالاترین سطح رسیده است. میزان بستری شدن در بیمارستان‌ها به میزان قابل توجهی افزایش نیافته و میزان مرگ و میر پایین است. با این حال، وضعیت به اندازه کافی نگران کننده است. زیرا شهر شروع به درخواست مشتریان و کارکنان بارها، رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی و مکان‌های سرگرمی داخلی برای اثبات واکسیناسیون کرده است. تحولی که در آغاز تابستان پیش‌بینی نشده بود.

 

نشانه‌هایی از امید یا حداقل عزم و اراده وجود دارد. نمایش‌های برادوی، یک آهن‌ربای اصلی گردشگری در ماه سپتامبر به روی صحنه می‌رود. همان‌طور که آموزش حضوری در مدارس شهر انجام می‌شود، برخی از مراقبین را برای بازگشت به نیروی کار آزاد می‌کند. اما با این حال این روزها لغو نمایشگاه‌ها و سایر رویدادهای بزرگ افزایش یافته است.

 

جیمز پاروت، اقتصاددان مرکز امور شهر نیویورک در مدرسه جدید، انتظار دارد که این شهر به دلیل شیوع کرونای دلتا در پاییز ماهانه به جای ۴۰ تا ۵۰ هزار شغل تنها ۲۰ تا ۳۰ هزار اضافه شود. به طور کلی، اشتغال بیش از نیم میلیون شاغل در حد قبل از همه گیری باقی مانده است. در حالی که ضررهای شدید در صنایع تفریحی، گردشگری و سایر زمینه‌ها همچنان ادامه دارد. بازگرداندن مشاغل خدماتی تا حدی بستگی به بازگشت کارگرانی دارد که از راه دور کار کرده‌اند و حتی شهر را ترک کرده‌اند.

 

بسیاری از شرکت‌ها قصد داشتند کارمندان را بلافاصله پس از روز کارگر، حداقل به صورت پاره وقت، به دفتر بازگردانند. اما این برنامه‌ها لغو شده است. فیس‌بوک که ۴ هزار کارمند در آن مشغول به کار است، بازگشت خود را تا ژانویه به تعویق انداخته است. در حالی که غول‌های مالی BlackRock و Wells Fargo در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت در ماه اکتبر هستند.

 

فیس‌بوک در بیانیه‌ای گفت: «داده‌ها، چیزی است که رویکرد ما را برای بازگشت به دفتر پیش می‌برد. ما همچنان وضعیت را زیر نظر داریم و با متخصصان کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که برنامه‌های بازگشت به دفتر اولویت ایمنی همه افراد است.»

 

با وجود این، برخی سوالات و اما و اگرهایی وجود دارد. از آنجا که دورکاری تا سال دوم به طول انجامیده و همچنان تماس بین متخصصان و مشتریان به صورت آنلاین ادامه می‌یابد، مشخص نیست که آیا برخی از کارگران حومه‌نشین هرگز به رفت و آمدهای شهری و سخت خود برگردند.

 

پاتریک هال، یکی از مالکان Elan Flowers در محله SoHo در منهتن، با موجی از تغییرات روبرو شده است زیرا مشتریان نسبت به این ویروس بی‌تفاوت هستند. عروس‌های آینده لیست مهمانان خود را به نصف می‌رسانند و در آخرین لحظه محل برگزاری مراسم را تغییر می‌دهند. برخی از شرکت‌های بزرگ از آقای هال خواسته بودند تا گل‌هایی را برای مهمانی‌های بازگشت به دفتر در پاییز آماده کند، اما آقای هال متعجب است که آیا می‌تواند از آن‌ها استفاده کند؟ او قصد داشت تعداد کارکنان هفت نفره خود را افزایش دهد تا بتواند در ماه سپتامبر فعالیتش را گسترده‌تر کند، اما اکنون در مورد تعداد کارمندانی که استخدام می‌کند مطمئن نیست. آقای هال گفت: «من سعی می‌کنم که بمانم و آن‌را از دست ندهم. من برای زنده ماندن تجارتم به این رویدادهای بزرگ‌تر در ماه سپتامبر نیاز دارم.»

 

صنعت عظیم گردشگری و تفریحی نیویورک نیز در حال بهبود ناهموار است. نیویورک بیش از هر شهر آمریکایی دیگر روی گردشگران بین‌المللی حساب می‌کند. بنابراین تصمیم دولت بایدن در اواخر ماه ژوئیه برای ادامه ممنوعیت ورود گردشگران از اروپا و چند نقطه دیگر از جهان ضربه‌ای سهمگین بود. مقامات صنعت گردشگری با نوشتن بخش عمده‌ای از گردشگری خارجی در ماه آگوست، زمانی که نیویورک معمولاً سرشار از گردشگران اروپایی است، می‌ترسند که نوع دلتا بتواند بازدیدکنندگان را در فصل تعطیلات مهم نیز دور نگه دارد.

 

فرد دیکسون، مدیر اجرایی آژانس ترویج گردشگری نیویورک گفته: «مسافران داخلی با تعداد رو به رشدی به نیویورک بازگشته‌اند. تردد پیاده‌روی در میدان تایمز بیش از 200 هزار نفر در روز بوده است. بیشتر از ماه‌های مه و ژوئن. اما آن‌ها به اندازه گردشگران خارجی نمی‌مانند و یا هزینه نمی‌کنند.

 

به گفته جاناتان ام تیش، مدیر اجرایی هتل‌های Loews، رسیدن به سطح اشغال کامل در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰، مستلزم بازگشت مسافران تجاری و به ویژه گردشگران بین‌المللی است. آقای تیش می‌گوید: «اگر می‌توانید تاثیر نوع دلتا را به من بگویید، می‌توانم میزان اشغال بقیه سال را به شما بگویم.»

 

مرکز همایش جاویتس در حال آماده شدن برای میزبانی اولین نمایشگاه تجاری خود در بیش از یک سال بود که برگزارکنندگان نمایشگاه بین المللی خودرو نیویورک در اوایل ماه اوت گفتند که رویداد ۱۰ روزه خود را در آنجا لغو کردند. یک هفته بعد، انجمن غذاهای تخصصی اعلام کرد که نمایشگاه غذای فانتزی سالانه آن که برای اواخر سپتامبر در جاویتس برنامه ریزی شده بود، برگزار نمی‌شود. سازمان دهندگان نمایشگاه غذا می‌گویند: «با توجه به افزایش قابل توجه شیوع کرونای دلتا، برگزاری یک رویداد بزرگ داخلی از ایمنی عمومی همه شرکت کنندگان در نمایشگاه حفاظت نمی‌کند.»

 

هتل ۲ هزار اتاقه هیلتون در میدتاون نیویورک که بزرگترین هتل این شهر است، رزرو خود را با برنامه‌ای برای بازگشایی در ماه اوت آغاز کرد. اما مدیران هتل، آن رزروها را لغو کرده و به طور آزمایشی بازگشایی را برای اول سپتامبر تنظیم کردند.

 

در مرکز یوگا بروکلین، موجی از دانش آموزان پس از شروع مجدد کلاس‌های حضوری در اواخر آوریل، زمانی که تلاش‌های واکسیناسیون در حال پیشرفت بود، ثبت نام کردند. به گفته دینا گرین، مالک این مرکز، در روزهای اخیر حضور مردم با اخبار شیوع نوع دلتا کاهش یافته است. خانم گرین می‌گوید: «برخی از کلاس‌های یوگا که معمولاً 10 دانش آموز داشتند هفته گذشته به شش یا هفت نفر کاهش یافته است.»

منبع خبر : نیویورک تایمز
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!