جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۲
کد خبر: ۴۵۷۹۷

چه کسی به اسماعیل خان خیانت کرد؟

چه کسی به اسماعیل خان خیانت کرد؟
محمد اسماعیل خان ، فرمانده نیروهای مقاومتی مردم هرات و چند تن از مقام‌های دولتی در این شهر به اسارت طالبان در آمده است.

گروه تروریستی طالبان پس از تصرف هرات، محمد اسماعیل خان، عبدالرحمن رحمان، معاون وزارت داخله افغانستان، نبی احمدزی، فرمانده سپاه ظفر، عبدالصبور قانع استاندار هرات و حسیب صدیقی، رئیس امنیت این استان را بازداشت کرده‌اند. 

 

ویدئویی از محمد اسماعیل خان، یکی از چهره‌های مبارز علیه طالبان منتشر شده است که نشان می‌دهد این مبارز از سوی طالبان «بازداشت شده» است. با این حال نیروهای طالبان می‌گویند که او خودش را تسلیم کرده است. اما بسیاری معتقدند اسماعیل خان خود را تسلیم طالبان نکرده بلکه او را «تحویل» داده‌اند و به او خیانت شده است. برخی می‌گویند اسماعیل خان را به بهانه جلسه‌ای برای چگونگی رهبری جنگ فراخوانده بودند اما وقتی اسماعیل خان رسید او را به طالبان تحویل دادند. اسماعیل خان تا آخرین لحظه جنگید و حتی زمانی‌که هرات سقوط کرد با نیروهای مقاومت مردمی علیه طالبان در حال نبرد بود.

 

در این ویدیو محمد اسماعیل خان داخل خودرو طالبان است و در دو طرفش افراد طالبان نشسته‌اند. او در این مصاحبه می‌گوید طالبان با مردم باید با رویه‌ای برخورد کنند که در کنار هم بتوانند زندگی مرفه داشته باشند.  مشخص نیست که این ویدیو تحت چه شرایطی ضبط شده است.

 

محمد اسماعیل خان که سابقه مبارزه علیه اشغالگری شوروی را را دارد یک ماه پیش «جبهه مقاومت مردمی» را تشکیل داد و در هرات مستقر شد. در روزهای گذشته نیز طالبان حملات گسترده‌ای برای تصرف هرات انجام داده بودند اما با مقاومت نیروهای دولتی و بسیج مردمی به فرماندهی محمد اسماعیل خان روبه رو شدند و نتوانستند این شهر را تصرف کنند.

 

محمد اسماعیل خان کیست؟

محمد اسماعیل خان در سال ۱۹۴۶ میلادی در ولسوالی شیندند ولایت هرات، در غرب افغانستان به دنیا آمد و مدرسه را در شهر هرات به پایان رساند. او پس از آن وارد دانشگاه نظامی کابل شد و آموزش‌های عالی خود را در رشته توپچی در این دانشگاه تکمیل کرد. او چهار فرزند – دو پسر و دو دختر – دارد. یک فرزند اسماعیل خان، میرویس صادق، وزیر هوانوردی بود که در یک درگیری با مخالفان پدرش در هرات کشته شد.

 

اسماعیل خان پس از تکمیل آموزش عالی خود در رشته نظامی، در لشکر هفده هرات آغاز به کار کرد. اما چند ماه پس از ورود ارتش شوروی سابق به هرات، در سال ۱۹۷۹، به مخالفت مسلحانه با این نیروها شروع کرد. او پس از آن به یکی از فرماندهان جهادی تبدیل شد که تا خروج شوروی سابق از افغانستان - حدود یک دهه بعد - کماکان علیه این نیروها می‌جنگید.

 

هنگامی که حکومت کمونیستی افغانستان در آغاز دهه نود میلادی، در سراشیبی سقوط قرار گرفت و دکتر نجیب الله، آخرین رئیس‌جمهور نظام کمونیستی افغانستان، پذیرفت که حکومت را به شورای رهبری مجاهدین بسپارد، اسماعیل خان به همراه نیروهایش، وارد شهر هرات در غرب کشور شد و کنترل آن را در دست گرفت. اسماعیل خان تا سال ۱۳۷۴ خورشیدی، فرمانده قدرتمند قل اردو (لشکر) شماره چهار ارتش افغانستان در غرب کشور و استاندار هرات بود. او در غرب افغانستان یکی از حامیان دولت برهان الدین ربانی در کابل بود.

 

نبرد با طالبان

طالبان که تا آن زمان در جبهه کابل پیشرفت زیادی حاصل نکرده بودند، به حوزهٔ غرب توجه بیشتری کردند و بعد از نبردهای سنگین در استان فراه موفق به تصرف شهر هرات شدند. با تصرف هرات توسط طالبان اسماعیل خان جبهه‌ای به نام امارت عمومی حوزه جنوب غرب تشکیل داد و اندکی بعد، به همراه گروهی از مجاهدین تحت امر خود، به مناطق مرکزی و شمال افغانستان رفت و به جنگ علیه طالبان ادامه داد.

 

در اسارت طالبان

حضور اسماعیل خان در شهر فاریاب در شمال افغانستان، با سلسله معاملات پنهان سیاسی میان شبه نظامیان ازبک به رهبری ژنرال عبدالملک و طالبان همراه بود که در اثر پیوستن ژنرال ملک به طالبان، اسماعیل خان به همراه جمعی از هم‌رزمانش در هنگام مهمانی در حال غذا خوردن توسط جنرال ملک دستگیر و در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۶ به طالبان تسلیم داده شد. طالبان به مدت ۶ سال اسماعیل خان را در اسارت داشتند و در این مدت، میرویس صادق پسر اسماعیل خان از ارتفاعات شرق ولایت هرات سرپرستی امارت عمومی حوزه جنوب غرب را به عهده داشت.

 

اسماعیل خان از زندان گریخت

سرانجام اسماعیل خان از زندان سرپوزه قندهار از چنگ طالبان گریخت و به همراه سرباز طالبان که به او در فرار از زندان کمک کرده بود، وارد ایران شد. او بار دیگر با پیوستن به ائتلاف شمال که ائتلافی از گروهای مخالف طالبان در افغانستان بود با تشکیل جبهه دیگری، به مناطق مرکزی و شمال افغانستان رفت و تا زمان فروپاشی طالبان با حمله ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم (به رهبری آمریکا) به عملیات نظامی ادامه داد تا سرانجام با فروپاشی طالبان، در آبان ۱۳۸۰، دوباره وارد هرات شد. بدین ترتیب، اسماعیل خان برای دومین بار به حاکمیت هرات دست یافت.

 

اسماعیل خان این بار با تجربیاتی که از دوره نخست حکومت خود بر هرات به دست آورده بود، تغییرات زیادی در این شهر به وجود آورد و با اتکا به درآمد گمرک این استان، پروژه‌های بزرگ سازندگی و بازسازی را در این شهر اجرا کرد. از پروژه‌های مهم دوره اسماعیل خان، قرارداد خریداری برق بیست و چهارساعته از ترکمنستان و ایران برای هرات، ساخت پروژه بزرگ دانشگاهی هرات که پس از برکناری او از قدرت نیمه کاره باقی ماند، احداث شهرک صنعتی هرات و عقد قرارداد با شرکت ۱۱۰ ایرانی، برای آسفالت و بازسازی تمام خیابان‌ها و جاده‌های شهر هرات بود.

 

برخی منتقدان اسماعیل خان معتقدند که او سهم مناسبی از درآمد گمرک هرات را صرف بازسازی این استان نکرده‌است. 

 

اسماعیل خان در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۴ از طرف حامد کرزی رئیس وقت دولت انتقالی افغانستان از مقام استانداری هرات برکنار شد و به عنوان وزیر صنایع، به مرکز فراخوانده شد. اما او این مقام را نپذیرفت و گفت حاضر است در خانه بماند. با پیروزی حامد کرزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه اکتبر سال ۲۰۰۵، اسماعیل خان هم به عنوان وزیر انرژی به مرکز رفت و بعدها از پارلمان منتخب مردم افغانستان، رای اعتماد گرفت.

 

نام اسماعیل خان همانند بسیاری از فرماندهان محلی، و حتی شماری از اعضای کابینه و نمایندگان پارلمان افغانستان، در گزارش‌های برخی سازمان‌های مدافع حقوق بشر، به عنوان ناقض حقوق بشر ذکر شده‌است. اما اسماعیل خان این ادعا را رد می‌کند.

 

از اسماعیل خان، به عنوان یکی از مقتدرترین چهره‌های جهادی افغانستان یاد می‌شود که نفوذ گسترده‌ای در زادگاه خود، ولایت هرات در غرب افغانستان دارد. مردم هرات از اسماعیل خان، جهادگر با عنوان «شیر هرات» و «امیر» یاد می‌کنند.

 

حالا دوباره اسماعیل خان به اسارت طالبان درآمده است. برخی اسارت او را با اسارت شهید عبدالعی مزاری رهبر هزاره‌ها مقایسه کرده‌اند و معتقدند ممکن اسماعیل خان به سرنوشت شهید مزاری دچار شود.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!