جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۴۴۷۳۲

‏بلومبرگ: طالبان همسایه خوبی برای ایران نخواهد بود

‏بلومبرگ: طالبان همسایه خوبی برای ایران نخواهد بود
‌برای ایران خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به عنوان تحقیر بزرگ‌ترین دشمن جمهوری اسلامی ایران خوب است اما به شرطی که خلاء خروج آمریکا از سوی شبه نظامیان طالبان که آن‌ها نیز موضع خصمانه‌ای نسبت به ایران دارند، پر نشود؛ اما تحولات افغانستان به سمت چنین سناریویی در حال حرکت است و این مساله برای ایران ناخوشایند خواهد بود.
نویسنده :
زهرا غفوری

‌اگرچه ایران ارتباط دیپلماتیک خود با طالبان را افزایش داده است، «ابراهیم رئیسی» رییس جمهوری منتخب ایران، که با مشکلات روز افزون در داخل روبرو است، در میان بیم و امیدهای ناشی از تسکین اقتصاد آشفته ایران با مذاکرات احیای برجام، حالا باید با پدیدار شدن خطرهای جدید در شرق ایران نیز مقابله کند.

 

‌طالبان ممکن است هیچ علاقه ای به سرنگونی حکومت ایران نداشته باشد، اما قدرت گرفتن طالبان در جنگ داخلی افغانستان مطمئناً موج تازه‌ای از پناهندگان را روانه مرز دو کشور کند و همچنین می‌تواند باعث قاچاق مواد مخدر و انسان و همچنین افزایش فعالیت‌های تروریستی شود. ‌جنگ داخلی در افغانستان، تجارت خارجی ایران را نیز به خطر می‌اندازد و آینده یک پروژه بلند پروازانه اتصال خط آهن ایران به داخل افغانستان و ترانزیت کالا از بنادر ایران به داخل افغانستان را به خطر خواهد انداخت.

 

‌اخبار نگران کننده ای از مرزهای ایران و افغانستان می رسد. چند روز پیش گروهی از شبه نظامیان طالبان به گذرگاه مرزی اسلام قلعه، بین ایران و افغانستان تسلط یافتند و ماموران مرزی افغان از ترس طالبان به داخل ایران فرار کردند. ‌اسلام قلعه نه تنها یک گذرگاه مهم برای تجارت دو جانبه است، بلکه دروازه‌ای برای ورود به شهر هرات افغانستان، محل کنسولگری ایران در این کشور است. در سال ۱۹۹۸ شبه نظامیان متحد با طالبان ۱۱ ایرانی از جمله ۹ دیپلمات و ۲ خبرنگار را  با حمله به کنسولگری ایران در هرات به قتل رساندند. پس از آن حادثه ایران تا آستانه لشکر کشی به افغانستان پیش رفت اما در نهایت از این اقدام منصرف شد و رابطه خصمانه با دولت طالبان تا زمان حمله آمریکا به افغانستان به تلافی حادثه ۱۱ سپتامبر ادامه یافت.

 

‌طالبان که نحله سنی از اسلام است با ایران شیعی رابطه خوبی ندارد؛ آن‌ها مذهب شیعه را بدعتی در اسلام می‌دانند. طالبان وقتی بر کابل حکومت کردند رفتار وحشیانه‌ای با اقلیت شیعه در افغانستان داشتند. آن‌ها اما اکنون ادعا می‌کنند که مثل سابق نیستند و با شیعیان مدارا می‌کنند، اما طی هفته‌های گذشته گروه‌های تروریستی که از حمایت طالبان برخوردار هستند حملات خود را علیه اهداف شیعه افزایش داده‌اند.

 

‌رهبران باهوش‌تر طالبان از مدت‌ها پیش فهمیده‌اند که ایران یک مجرای مفید برای صادرات تریاک افغانستان به عنوان منبع اصلی درآمد شبه نظامیان به بازارهای غربی است و در این راه اگر مقداری از مواد مخدر صادراتی آنها در ایران از پشت کامیون‌ها بیرون بیفتد تا جمعیت ایران را آلوده کند، این مشکل آنها نیست. ایران یکی از بالاترین میزان آمار اعتیاد در جهان را دارد. ‌به طور قطع ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به اروپا در دوره تسلط طالبان بر این کشور افزایش خواهد یافت. زیرا شبه نظامیان طالبان برای خرید اسلحه بیشتر به صادرات تریاک به عنوان منبع اصلی کسب پول نیاز دارند. تأثیر سوء این افزایش صادرات در ایران بسیار جلوتر از ایجاد نگرانی در بین مقامات اروپایی احساس خواهد شد.

 

‌ایران همچنین هم اکنون بیش از  ۷۵۰  هزار مهاجر قانونی افغانستانی در کنار حدود ۲ میلیون مهاجر غیرقانونی در خود جای داده است. با شدت گرفتن جنگ بین طالبان و نیروهای دولت افغانستان در ماه‌های آینده، آمار مهاجران افغان در ایران رو به افزایش خواهد گذاشت.

 

‌موضوع نگران کننده دیگر برای ایران مساله تروریسم است. بسیاری از گروه های تروریستی هم‌پیمان با طالبان ایران را دشمن خود می‌دانند. با خروج آمریکایی‌ها از افغانستان ایران نزدیک‌ترین هدف به آنها خواهد بود. ‌برای ایران، افغانستان ضعیف ترین حلقه در شبکه محور مقاومت است که از طریق آن نفوذ منطقه‌ای خود را گسترش می‌دهد. ایران در داخل افغانستان گروه‌هایی متحد در حد و اندازه حزب الله لبنان، حوثی‌های یمن و یا حشد الشعبی عراق ندارد.

 

‌اگرچه در سال‌های جنگ داخلی سوریه، ایرانی‌ها برخی از پناهجویان افغان را برای جنگیدن در سوریه با نام لشگر فاطمیون به خدمت گرفته‌اند، اما تهران هرگز آن‌ها را در افغانستان سازماندهی نکرده است. پیش‌تر پیشنهاد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه برخی از این جنگجویان افغان می‌توانند جذب نیروهای رسمی افغانستان شوند، با قاطعیت از سوی دولت کابل رد شده است.

منبع خبر : بلومبرگ
منبع: بلومبرگ
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!