پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۶۱۹۵۷

بده‌بستان تحریم‌ها

بریتانیا و اتحادیه اروپا هر دوشان در ماه‌های اخیر تحریم‌هایی را علیه تهران و در واکنش به سرکوب‌های وسیع و مشارکت این کشور در جنگ روسیه علیه اوکراین، و به ویژه تحویل پهپادها به مسکو اعمال کرده‌اند.
نویسنده :
مونس نظری

در حالی که ایران حمایت مسلحانه خویش را از روسیه افزایش می‌دهد، حکومت این کشور مقامات اتحادیه اروپا و بریتانیا را در لیست سیاه قرار داده است.

 

اقدام تلافی‌جویانه ایران آخرین قسمت از تنش‌های این کشور با دشمنان غربی و قرین با اتهامات تازه‌ای علیه کشور ایران بوده است. دلیل این اتهامات هم کمک نظامی این کشور به روسیه در جنگ علیه اوکراین بوده است.

 

تهران-ایران اعلام کرد که نزدیک به ۲۰ فرد و نهاد در اتحادیه اروپا و بریتانیا را در لیست سیاه قرار داده است. این اقدام ایران پس از آن انجام شد که روز دوشنبه دو بسته تحریمی جدید علیه جمهوری اسلامی اعمال گردید.

 

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای که روز دوشنبه در وب‌سایت خود منتشر کرد اعلام نمود که افرادی که در این فهرست قرار گرفته‌اند، حامی گروه‌های تروریستی بوده و به خشونت علیه مردم ایران دامن می‌زنند. ضمن آنکه آنان را به دست‌داشتن در «تروریسم اقتصادی» علیه ایران متهم کرد... و این اصطلاحی است که تهران در اشاره به تحریم‌های مالی و محدویت‌های بانکی بین‌المللی به عنوان اقدامات تنبیهی بیشتر علیه برنامه هسته‌ای خویش و نقض حقوق بشر استفاده می‌کند.

 

فهرست ایران طیف وسیعی از افراد اتحادیه اروپا و بریتانیا را شامل می‌شود؛ از نمایندگان سابق و در حال کار پارلمان گرفته تا مدیران ارشد شرکت‌های تسلیحاتی، و رهبران اتاق‌های فکر.

 

در میان افراد اتحادیه اروپا، ایلانا سیکورل، نماینده فرانسوی پارلمان اروپا و همکار اسپانیایی او، آنتونیو لوپز ایستوریز وایت، حضور دارند. فرانک هاون، مدیرعامل شرکت صنایع نظامی Kraus-Maffei Wegman مستقر در مونیخ نیز در زمره افرادی‌اند که هدف تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

 

در بخش بریتانیا نیز مدیرعامل سازمان امنیت صنعت، میشل راسل، و رئیس ستاد نیروی دریایی، دریاسالار بنجامین جان کی، در کنار نهادهایی مانند سازمان امنیت حفاظتی بریتانیا ذکر شده‌اند.

 

این فهرست تنها ساعاتی پس از آن منتشر شد که اتحادیه اروپا و انگلیس، فرماندهان نظامی در صفوف سپاه پاسداران را به سبب نقش‌شان در سرکوب معترضان ایرانی هدف قرار دادند.

 

مطابق گزارشات گروه حمایت از مهاجران، خبرگزاری فعالان حقوق بشر، لااقل ۵۳۰ ایرانی، و از جمله ۷۰ نوجوان، در سرکوب دولتی کشته شده‌اند.

 

بنیاد تعاون سپاه پاسداران نیز در گرته گروه‌های مورد تحریم اروپا قرار داشت.

 

بریتانیا و اتحادیه اروپا هر دوشان در ماه‌های اخیر تحریم‌هایی را علیه تهران و در واکنش به سرکوب‌های وسیع و مشارکت این کشور در جنگ روسیه علیه اوکراین، و به ویژه تحویل پهپادها به مسکو اعمال کرده‌اند.

 

حمایت بیشتر ایران از روسیه

 

در همان روز بده‌بستان تحریم‌ها، توجه ایران بار دیگر معطوف به روسیه شد. گزارش وال‌استریت‌ ژورنال به ارسال محوله‌های قابل‌توجهی از گلوله‌های توپخانه‌ای ایران، در حدود یک‌میلیون، و سایر مهمات به روسیه از طریق دریای خزر در شش ماه گذشته اشاره کرده. در این گزارش آمده است که این محموله‌ها برای «تأمین مجدد نیروهایی بوده که علیه اوکراین می‌جنگند.»

 

ایران هنوز به اتهامات تازه رسیدگی نکرده است. اما گزارش‌های قبلی مبتنی بر ارسال پهپاد به مسکو را رد کرده و مدعی شده که به دنبال راه‌حلی صلح‌آمیز در جنگ اوکراین است.

 

با این وجود تهران نیز با یافتن مسکو به عنوان یکی از معدود متحدان باقی‌مانده‌اش در دوران انزوای بین‌المللی، همکاری نظامی با همسایه شمالی خویش را انکار نکرده است.

 

تا اینکه در روز دوشنبه سرتیپ‌سرلشکر افشین خواجه‌فرد، رئیس سازمان صنایع هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که فدراسیون روسیه برای حفظ ناوگان هوایی خویش از تهران مشاوره خواسته است.

 

به نقل از تسنیم‌نیوز، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در باب چگونگی پاسخ ایران به تحقیقاتی که از عنفوان آغاز حمله روسیه به اوکراین صورت گرفته، توضیح بیشتری نداده است.

 

 

 

منبع خبر : المانیتور
منبع: المانیتور
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!